Gasbeton - indvendig beklædning
Fra : Puk

Dato : 13-04-04 15:25

Hej alle sammen

Min kæreste og jeg bor i et 30 år gammelt hus lavet af gasbeton.
Da vi gerne vil igang med at lave en masse forbedringer har vi haft en
håndværker ude og gå huset igennem, så han kunne råde os til, hvor vi helst
skulle smide vores penge.
Vi troede selv, at vi skulle igang med en efterisolering men håndværkeren
frarådede det. Han mente, at vi ville få meget mere ud af at udskifte
vinduerne med lavenergiruder, da der faktisk er ret meget vinduesplads i
huset.
Han mente dog, at vi nok ville vinde lidt på at efterisolere vores nordvæg
indvendig, da denne ingen vinduer har. Og det har vi jo så tænkt os.

Men vi har det jo sådan, at vi ikke synes gasbetonvæggene er specielt kønne.
Derfor vil vi faktisk gerne sætte gipsvægge på alle ydervæggene (de er de
eneste af gasbeton), så de bliver lidt kønnere at se på.

Spørgsmålet er så, om det med det i mente, så kan betale sig, at lade være
med at efterisolere samtlige ydervægge (på indersiden)? Man kan vel ikke
bare skrue en gipsvæg direkte på en gasbetonvæg uden nogen form for lægter
bagved vel? Og hvis man ikke kan det, og man alligevel skal sætte lægter
op, så er merudgiften til rockwool mellem lægterne jo egentlig ikke særlig
stor (det er et lille hus på 8 gange 10 meter). Så vores tanke er, at det
så måske er dumt ikke lige at proppe lidt rockwool ind mellem lægterne, hvis
man alligevel er igang.

Så spørgsmålet er vel egentlig: Hvis man nu KUN vil gøre væggene kønnere at
se på, skal man så lægge lægter (eller noget andet) bagved gipsvæggene?

Måske har i ligefrem et andet råd til at forskønne væggene lidt på
indersiden af huset end lige at bruge gipsvægge og i så fald vil jeg da
mægtig gerne høre om dem.

Mange hilsner
Puk
- der ikke just er "gør-det-selv"- kvinde men håber at blive det

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 13-04-04 15:31

Puk wrote:

Det er lidt uklart fra din post hvor meget isolering der egentlig er nu?

> Måske har i ligefrem et andet råd til at forskønne væggene lidt på
> indersiden af huset end lige at bruge gipsvægge og i så fald vil jeg da
> mægtig gerne høre om dem.

Så vidt jeg ved, kan du spartle dem, og sætte tapet/væv direkte på dem. Hvis du
spartler flere gange kan du sætte glasfilt på. Det er der på vores. Det ser
ret godt ud, synes jeg.

Lægter og den slags løber iøvrigt hurtigt op.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Did you ever notice how at trade shows Microsoft is always the one giving

Fra : Kevin Steffer

Dato : 13-04-04 16:16

Puk wrote:
> Hej alle sammen
>
> Så spørgsmålet er vel egentlig: Hvis man nu KUN vil gøre væggene kønnere at
> se på, skal man så lægge lægter (eller noget andet) bagved gipsvæggene?

Hej Puk

Vi har i ca. halvdelen af huset (er tilbygget) gasbeton indvendigt. Det
er bare pudset op og tapetseret med glasvæv. Der ses ingen forskel
mellem de andre vægge i huset til dem af gasbeton.

Jeg har haft en del bøvl med at skrue ting ind i det fordi det nemt
krakelerer når boret skal have fat (bl.a. har vi sat bryggers op) så
hvis du har planet om at sætte lægter op tror jeg hurtigt det bliver
noget bøvl og nogle store huller hvis du kører med en alminde
boremaskine i hånden. Det kunne jo evt. gøres flottere hvis boremaskinen
kunne sættes fast på stenene, lidt som princippet med en søjleboremaskine.

-Kevin

Fra : Puk

Dato : 13-04-04 17:42

"Kevin Steffer" <newsmail@steffer.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kevin

Tak for dit input *S*

> Vi har i ca. halvdelen af huset (er tilbygget) gasbeton indvendigt. Det
> er bare pudset op og tapetseret med glasvæv. Der ses ingen forskel
> mellem de andre vægge i huset til dem af gasbeton.

Det lyder jo godt *S*.
Hvordan er den rent økonomiske side af sagen? Er det væsentligt dyrere at
pudse op og tapesere med glasvæv end det er at sætte gipsvægge op? Og
hvordan ser det ud med gør-det-selv-sværhedsgraden?
Vi er nybegyndere ud i gør-det-selv og vores pengepunge er ikke så
frygteligt store. Til gengæld er huset dårligt vedligeholdt gennem de
sidste 30 år, så vi har rigeligt at bruge pengene til.

> [...]
> kunne sættes fast på stenene, lidt som princippet med en søjleboremaskine.

Tak for tippet. Indtil videre synes jeg ikke vi har haft de helt store
problemer med at skrue ting i væggene, men vi har heller ikke gjort det ret
meget i borearbejde, da vi jo ved at vi vil beklæde væggene og så skal
skidtet jo bare ned igen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-04-04 16:39

> [...]
>
> Spørgsmålet er så, om det med det i mente, så kan betale sig, at lade være
> med at efterisolere samtlige ydervægge (på indersiden)?

Hvis huset iøvrigt ikke har nogen hulmursisolering...så nej, så kan det ikke
betale sig at lade være med at efterisolere
Det undrer mig dog, hvis et hus fra 1974 ikke har nogen hulmursisolering
(hvis der da i det hele taget ER en hulmur ?)
Hvis huset er hulmursisoleret i en eller anden grad, skal man være opmærksom
på at man ikke må efterisolere (indvendig) med mere end den halve isolering.
Altså...hvis der er 100mm rockwool i hulmuren, må i højest efterisolere med
50mm på indersiden af væggene.
Dette er for at sikre sig at dugpunktet (der hvor kold og varm mødes inde i
muren) forbliver på den udvendige side af en evt. dampspærre.

Man kan vel ikke
> bare skrue en gipsvæg direkte på en gasbetonvæg uden nogen form for lægter
> bagved vel?

Jo, hvis væggen ellers er plan og jævn er det i sig selv ikke noget
problem...jeg har selv gjort det på gavlvæggen i mit soveværelse hvor jeg
ikke gad efterisolere, da vinduet alligevel altid står åbent, og
temperaturen følger udendørstemperaturen. Den tilsvarende gavlvæg i den
modsatte ende af huset er blevet efterisoleret med lægteskelet og 50mm
rockwool.
50 mm er godtnok ingen "herregård" men det er dels en kompromis mellem
mindre gulvplads og isolering, og dels en tykkelse der ikke skulle kunne
give problemer med dug og kondens inde i konstruktionen.

> [...]
> stor (det er et lille hus på 8 gange 10 meter). Så vores tanke er, at det
> så måske er dumt ikke lige at proppe lidt rockwool ind mellem lægterne,

Hvis man alligevel er igang med lægter (og dermed har accepteret at der
altså desværre bliver lidt mindre stue) ville jeg mene at det er tåbeligt
IKKE at putte lidt rockwool imellem, nu man alligevel er
igang........forudsat selvfølgelig at betingelserne omkring eksisterende
isolering er opfyldt

> Så spørgsmålet er vel egentlig: Hvis man nu KUN vil gøre væggene kønnere
at
> se på, skal man så lægge lægter (eller noget andet) bagved gipsvæggene?

Nej, ikke nødvendigvis.....hvis væggen er meget skæv, og man ønsker at rette
den op, kan et lægteskelet bagved gipspladerne være sagen, men hvis eksist.
væg er fin og jævn, kan man i princippet sagtens undvære det.

Øvelse gør mester

MVH Peter C:\

Fra : Puk

Dato : 13-04-04 17:11

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Peter

Tak for dine kommentarer *S*

> Hvis huset iøvrigt ikke har nogen hulmursisolering...så nej, så kan det
ikke
> betale sig at lade være med at efterisolere

Se nu er jeg som sagt ikke gør-det-selv-kvinde *G*.
Men jeg har fundet tegningerne frem på huset, og så vidt jeg kan læse mig
frem til, så er der ikke nogen som helst form for isolering af ydervæggene.
Der er faktisk tale om et sommerhus, så det kan vel egentlig godt passe.
Måske læser jeg ikke tegningerne rigtigt, men jeg kan læse mig til at der
ligger 100 mm Rockwool under gulvet og 100 mm vingebatts over loftet.
Omkring ydermuren står der blot, at det er 23 cm gasbeton og intet om nogen
som helst form for isolering. Men som sagt, måske er jeg bare ikke så god
til den slags tegninger.

> [...]
isolering.
> Altså...hvis der er 100mm rockwool i hulmuren, må i højest efterisolere

På den ene væg som ingen vinduer har, blev vi rådet til blot at lægge 50mm
rockwool.

> Dette er for at sikre sig at dugpunktet (der hvor kold og varm mødes inde
> muren) forbliver på den udvendige side af en evt. dampspærre.

Men hvis der nu ingen hulmur er (huset er iøvrigt lidt over 30 år gammelt og
fra 71, undskyld) hvordan ligger det så med at skrue gipsplader direkte på
væggene? Kan man stadig gøre det?

> [...]
> temperaturen følger udendørstemperaturen. Den tilsvarende gavlvæg i den
> modsatte ende af huset er blevet efterisoleret med lægteskelet og 50mm

Det er lidt samme situation som hos os kan jeg høre.

> [...]
> IKKE at putte lidt rockwool imellem, nu man alligevel er
> igang........forudsat selvfølgelig at betingelserne omkring eksisterende

Ja det var netop også min tanke.
Jeg troede jo ikke, at jeg bare kunne skrue gipsvæggene direkte på
gasbetonen. Og så slog det mig at hvis jeg alligevel skulle sætte
lægteskelet op, ja hvorfor så ikke proppe rockwool i det. Men nu fortæller
du mig jo, at det faktisk er muligt at undvære lægteskelettet og det er jo
faktisk lægterne som er den største udgift, hvis ellers jeg har undersøgt
det rigtigt.

> [...]
eksist.
> væg er fin og jævn, kan man i princippet sagtens undvære det.

Det var da rart at vide *S*.
Tak for den oplysning.

> Øvelse gør mester

Det regner jeg bestemt også med Og hvis man ikke prøver så bliver man
det i hvert fald aldrig.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-04-04 17:48

> Omkring ydermuren står der blot, at det er 23 cm gasbeton og intet om
nogen
> som helst form for isolering. Men som sagt, måske er jeg bare ikke så god
> til den slags tegninger.

Det er absolut ikke utænkeligt at det er en 23 cm massiv
gasbeton-ydermur...slet ikke når man tager året (1971) og "sommerhus" i
betraktning.
Der vil i dette fald slet ikke være nogen tvivl (hos mig
ihvertfald)....isolering i forbindelse med opsætning af gipsplader er det
eneste rigtige.
Det er synd at bruge penge på gips, skruer, spartelmasse, glasvæv, grunder
og maling for så bagefter at konstatere at der skulle ha været lidt rockwool
og lægter inde bagved.

> [...]
og
> fra 71, undskyld) hvordan ligger det så med at skrue gipsplader direkte på

Ja sagtens....

> [...]
> faktisk lægterne som er den største udgift, hvis ellers jeg har undersøgt

Mjaee....jeg syns nu ikke det er så galt.
F.eks Silvan har jævnligt skillerumslægter på tilbud til 4,75 pr. m.
Dvs. en endevæg på 3,6 meter i bredden og 2,4 meter i højden koster (lægter
pr. 60 cm = 7 stk lægter á 2,4m) = ca 80,- i lægter
En balle 50mm Rockwool Flexi-A med 12 skiver á ca 60x90cm koster på tilbud
ca 100,-
Der skal bruges 1,6 balle til sådan en væg.......lægter og rockwool alt i
alt = 240 kr....det er da ikke galt !

> rette
> eksist.
>
> Det var da rart at vide *S*.
> Tak for den oplysning.

Jamen selv tak da.

Nu er mine bagmure ganske vist ikke gasbeton, men derimod lecablokke, men
mine (dyrtkøbte) erfaringer med sådanne porøse materialer, er at man skal
glemme alt om rawlplugs og deslige når man sætter gipsplader op. Find nogle
gode lange skruer (gerne med gevind hele vejen op på skuen), og skru dem
direkte ind i den porøse bagmur. Det er faktisk det der holder allerbedst.
Pas dog på ikke at stramme skruen "over gevind" da den øjeblikkelig bliver
virkningsløs hvis først lecaen/gasbetonen har givet efter.

MVH Peter C:\

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-04-04 18:00

> Måske har i ligefrem et andet råd til at forskønne væggene lidt på
> indersiden af huset end lige at bruge gipsvægge og i så fald vil jeg da
> mægtig gerne høre om dem.

.......fik lige en ide

Hvis det udelukkende handler om at forskønne gasbetonvæggene på billigst
mulige måde kunne man evt. overveje "en bred spartel og 20-30 kg
sandspartel"
Altså helt undvære gipsplader, lægter, rockwool osv. og simpelthen spartle
gasbetonstrukturen ud med sandspartelmasse.

Sådan en spand med 10 kg koster under 100,-

.....men man får jo altså ikke isoleret noget på den måde

MVH Peter C:\

Fra : Puk

Dato : 13-04-04 18:56

> ......fik lige en ide

Super, dem kan jeg sagtens bruge mange af *S*

> [...]
> gasbetonstrukturen ud med sandspartelmasse.
>
> Sådan en spand med 10 kg koster under 100,-

Ja nu spørger jeg jo så nok ret dumt, men kan man male direkte oven på sådan
en omgang sandspartel? Og er det så ganske almindelig maling man bruger?

> ....men man får jo altså ikke isoleret noget på den måde

Nej det gør man ikke.
Det undrede også mig en del, at håndværkeren rådede os til kun at isolere
den ene væg (nordenden af huset, der ingen vinduer har).
Han sagde at han ikke mente, vi ville vinde ret meget ved at isolere
samtlige ydervægge.
Huset er 8 gange 10 meter sådan ca. På de to 10 meters ydervægge er der
henholdsvis 5,3 og 4,3 meter vindue. Det er dog kun de 3 meter vindue som
går fra gulv til loft. Alle andre vinduer er 115 cm gange 115 cm.
Håndværkeren mente simpelthen, at vi skulle smide vores penge efter
lavenergiruder frem for efterisolering, da vi ville vinde mere
isoleringsevne for pengene på den måde.

Da min kæreste og jeg ikke rigtig er i stand til at bedømme den slags, har
vi bare tænkt at vi nok burde følge anbefalingen.
Men så var der jo lige den der ting med at vi gerne ville forskønne de 4
gasbetonvægge, som så ikke skulle isoleres. Min tanke var så, at de vægge
vel også kunne få gipsvægge sat på bare uden isolering, men så kom så tanken
om lægterne og hvis de skulle være der, så virkede det ret sindsygt ikke at
lægge rockwool ind bag gipsvæggen, når man nu var igang.

Men hvis væggene nu kan sandspartles (er det iøvrigt noget der er til at
lære eller er det sindsygt svært?) og så males, så ville det jo være en fin
løsning for os (hvis ellers håndværkerens råd er et råd vi bør følge). Som
sagt er pengene ikke så forfærdeligt rigelige, men der er masser at bruge
dem på *S*.

Tak for tippet, det tror jeg vi vil overveje.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-04-04 19:55

> Ja nu spørger jeg jo så nok ret dumt, men kan man male direkte oven på
sådan
> en omgang sandspartel?

Ehh...det kan man vel i princippet godt...(jeg har dog aldrig prøvet det,
eller set resultater, så der er ingen garantier
Jeg kunne godt frygte at selv ganske små ujævnheder bliver meget
tydelige....man skal ihvertfald nok slibe omhyggeligt efter spartling.
Jeg har sat glasvæv op udenpå mine spartlede gipsplader, og sådan noget
glasvæv er flinkt til at skjule små ujævnheder.

>Og er det så ganske almindelig maling man bruger?

Ja.... vægmaling ligesom den du ville male ovenpå glasvæv med. Dog skal man
nok påregne at grunde først, da den sikkert suger meget, sådan en spartlet
væg.

> Det undrede også mig en del, at håndværkeren rådede os til kun at isolere
> den ene væg (nordenden af huset, der ingen vinduer har).

Det er jo klart nemmest at isolere en stor bar endevæg, fremfor at skulle
bøvle med tilpasninger rundt om vinduer og radiatorer osv.

> Han sagde at han ikke mente, vi ville vinde ret meget ved at isolere
> samtlige ydervægge.

Well...hvis det meste er vinduesareal eller radiator (hvor man ikke kan
komme til) har han forså vidt ret.....men det er jo ikke en ret stor ekstra
udgift, hvis man alligevel er igang med gipspladerne, så heeelt forstå det
udsagn, kan jeg ikke !

> [...]
> Håndværkeren mente simpelthen, at vi skulle smide vores penge efter
> lavenergiruder frem for efterisolering, da vi ville vinde mere

Vinduerne ER den store synder på varmeregningen......men omvendt er det også
der det koster kassen at gøre noget ved sagen.

> [...]
> lægge rockwool ind bag gipsvæggen, når man nu var igang.
>
> Men hvis væggene nu kan sandspartles (er det iøvrigt noget der er til at

Det er nemt....alle der har bygget sandslotte, og glattet dem med en
graveske har i princippet fattet ideen
Sandspartel er nærmest at regne for en spandfuld færdigblandet Polyfylla, og
det tages direkte fra spanden, og smøres ud på den væg man vil jævne.

> [...]
Som
> sagt er pengene ikke så forfærdeligt rigelige, men der er masser at bruge

Uden at ha set jeres hus, lyder det altså ikke heeelt rigtigt i mine øre.
Jeg kan ikke rigtig lure om der kun er tale om nye ruder, eller helt nye
vinduer.
Nye vinduer bliver jo lynhurtigt en investering på 30-50.000, og hvordan den
skulle kunne sammenlignes med "lidt rockwool og lægter" har jeg svært ved at
se.
.....men omvendt....hvis de eksisterende vinduer under alle omstændigheder
trænger til udskiftning, er det da nok ingen tosset ide at få det gjort så
hurtigt som muligt, så de nye vinduer kan komme igang med at tjene sig selv
hjem.

hvis det er termoruder, hvilket jeg vil tro det må være i et hus fra 1971
(og vi forudsætter de ikke er punkteret) vil gevinsten ved skift til
lavenergiruder først være tjent hjem om mange år.
Er de derimod punkteret, men vinduestræet iøvrigt er friskt, er en
udskiftning af ruderne nok ingen tosset ide.

Sidst men ikke mindst kunne man jo også overveje at lægge noget mere
isolering på loftet. 100mm der har ligget siden 1971 er garanteret trampet
fladt så det max. svarer til 50mm
200 mm ovenpå vil absolut ikke skade.

Mulighederne er mange, men bare være opmærksom på om håndværkerens råd er
påvirket af, at han satser på at få entreprisen med vinduesudskiftning.

MVH Peter C:\

Fra : tb

Dato : 13-04-04 20:09

> [...]
> Jeg har sat glasvæv op udenpå mine spartlede gipsplader, og sådan noget
> glasvæv er flinkt til at skjule små ujævnheder.

Så vil jeg lige kaste et ord : Forankningsgrunder (ca 180kr/5l = rigeligt i
Jem&fix og sikkert andre stedeR)

Fra : Puk

Dato : 13-04-04 20:21

> Jeg har sat glasvæv op udenpå mine spartlede gipsplader, og sådan noget
> glasvæv er flinkt til at skjule små ujævnheder.

Tak det læste jeg mig så til et andet sted, at man nok skulle gøre. Men
hvad ved jeg, jeg har jo aldrig spartlet *G*.

> Det er jo klart nemmest at isolere en stor bar endevæg, fremfor at skulle
> bøvle med tilpasninger rundt om vinduer og radiatorer osv.

Afgjort !

> [...]
ekstra
> udgift, hvis man alligevel er igang med gipspladerne, så heeelt forstå det

Nej det var jo også derfor jeg selv blev i tvivl.

> Sandspartel er nærmest at regne for en spandfuld færdigblandet Polyfylla,
og
> det tages direkte fra spanden, og smøres ud på den væg man vil jævne.

Det lyder som noget, der er til at lære *S*.

> [...]
> Er de derimod punkteret, men vinduestræet iøvrigt er friskt, er en
> udskiftning af ruderne nok ingen tosset ide.

Vinduestræet er fint de fleste steder. Et enkelt sted er der lidt råd i et
hjørne men håndværkeren mente, at vi kunne klare det simpelthen ved at
skifte det lille stykke ud.

Der ER tale om termoruder og de er ikke punkterede. Faktisk er to af dem af
nyere dato (max 5 år gamle). Der har manglet tætningslister på flere af
dem, men dem har vi jo så sat på. Og så fik vi at vide, at de fleste af dem
trængte til en bundforsejling (som jeg så ikke er helt sikker på, hvad er og
om det er noget man kan selv og hvordan.......... Jeg er simpelthen nødt til
at angribe huset i etaper for ellers mister jeg jo helt pusten. Hele humlen
er jo så, at jeg gerne vil tage "de rigtige" etaper først. Altså prøve at
gøre tingene i rigtig rækkefølge og de mest effektfulde ting først).
Skydedøren ud til haven mangler en slagliste men ellers skulle vinduerne som
sådan være gode nok.

Vi fik dog at vide, at hvis en almindelig væg har et varmeenergitab på 1, så
har lavenergiruder et varmetab på 1,1 og termoruder et varmeenergitab på
2,7. Det lød jo som om vi kunne vinde meget på at skifte ruderne ud. Vi
havde dog tænkt os at gøre det i etaper lidt efter lidt.

> Sidst men ikke mindst kunne man jo også overveje at lægge noget mere
> isolering på loftet. 100mm der har ligget siden 1971 er garanteret trampet
> fladt så det max. svarer til 50mm
> 200 mm ovenpå vil absolut ikke skade.

Det råd fik vi også. Men der er faktisk lagt an til at udnytte tagetagen
(den kan give os 50 kvm ekstra og det er jo meget i et hus som pt er på 80
kvm) i den forstand, at der er lagt et trægulv i samme stil som i stuen.
Det ville næsten være synd at rive det trægulv op for at isolere nedenunder
det. Men vi overvejer det da.

> Mulighederne er mange, men bare være opmærksom på om håndværkerens råd er
> påvirket af, at han satser på at få entreprisen med vinduesudskiftning.

Det TROR jeg sådan set ikke. Han er en gammel ven af familien og har lavet
rigtig meget for os inkl. en total renovering af min lejlighed. Han fik at
vide, at vi ønsker at gøre langt det meste selv og da han gennemgik huset
gav han os også overslag på priserne uden arbejdsløn, samt råd om hvad vi
burde kunne lære at gøre selv og hvad vi nok skulle få professionel hjælp
til (eksempelvis at pudse huset op udvendigt og skifte sydvest gavlen ud, da
den trænger til en udskiftning og dette med fordel kunne laves, når vi når
til overetagen). Så det er altså en mand, jeg stoler på vil os det bedste.

Men jeg tror nu altså nok vi lige overvejer at smide noget rockwool på de
vægge alligevel. Udgiften er ikke så forfærdelig stor, og det varmer jo alt
sammen *S*. Så sparer vi langsomt op til udskiftning af ruder og i mellem
tiden kan jeg så lige lære at bundforsejle et vindue........... Puha *G*.

Mange tak for al din hjælp *S*. Det er guld værd ! Og vi har hårdt brug
for det.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C:\\>

Dato : 13-04-04 20:47

> Der ER tale om termoruder og de er ikke punkterede. Faktisk er to af dem
af
> nyere dato (max 5 år gamle).

Ja, så må du undskylde, men så mener jeg ganske afgjort IKKE at det er der,
det er vigtigst at sætte ind.
Prisen for de nye ruder står slet ikke mål med gevinsten IMO.

> [...]

> 2,7. Det lød jo som om vi kunne vinde meget på at skifte ruderne ud. Vi
> havde dog tænkt os at gøre det i etaper lidt efter lidt.

Ja, det er i princippet heller ikke forkert, men hvis det handler om hvor
man får mest for pengene er det altså ikke på at udskifte velfungerende
termovinduer til lavenergiruder.

> [...]
> kvm) i den forstand, at der er lagt et trægulv i samme stil som i stuen.
> Det ville næsten være synd at rive det trægulv op for at isolere

Så skal du lige downloade og læse GDS 4,0 fra Danogips

http://www.danogips.dk/gds_nf/3_gds_nf.htm

Det burde kunne give lidt input til videre ideudvikling

>Så det er altså en mand, jeg stoler på vil os det bedste.
OK....det er da godt at høre.

> [...]
> tiden kan jeg så lige lære at bundforsejle et vindue........... Puha *G*.
>
> Mange tak for al din hjælp *S*. Det er guld værd ! Og vi har hårdt brug

Jeg kender det....(man har jo mere eller mindre selv været igennem samme
tur) Før påskeferien anede jeg f.eks. ikke om jeg kunne sætte et Veluxvindue
i taget...det ved jeg nu at jeg kan, men det var sg* ikke gået uden en
arbejdskollega der er tømreruddannet, og som kunne fortælle mig lidt om
hvordan jeg skulle gøre....(jeg havde ham da også "med på hotline" en enkelt
gang i løbet af dagen

MVH Peter C:\

Fra : Niels Lyck

Dato : 14-04-04 14:35

Noget helt andet er, at I nok ville få meget mere ud af at anbringe
isoleringen udvendigt...
Og så bruge sandspartel-metoden (eller den med glasfilt/væv) indvendigt.
Både fordi der så ikke ville gå noget fra husets brugbare areal, men mere
fordi hele huset på den måde bliver varmt, hvilket både betyder noget for
holdbarhed og indeklima. Jeg mener man kan få nogle typer Rockwool til at
sætte direkte på facaden (evt. afsluttet med et puds-lag) , eller man kan
anbringe sine lægter osv. her. Hvis facaden er af gasbeton er det jo ikke
noget der skæmmer, hvis man kan få løst tilslutninger omkring vinduer og
døre på en ordentlig måde. Desværre har jeg ikke nogen praktiske erfaringer
med sådan noget - er der andre, der har det?

Mvh. Niels

Fra : Puk

Dato : 14-04-04 15:00

"Niels Lyck" <remove_the_third_v_post@vvvfs.dk> skrev i en meddelelse

> Noget helt andet er, at I nok ville få meget mere ud af at anbringe
> isoleringen udvendigt...

Vi overvejede faktisk udvendig isolering. Men gik jo så væk fra ideen, da
vi fik at vide, at det slet ikke var nødvendigt at efterisolere hele huset.
En af årsagerne til at vi overvejede den udvendige isolering var jo også, at
vi faktisk mægtig gerne vil have huset pudset op, så man heller ikke udefra
ser det som et gasbeton hus.

Vi lod os dog også fortælle at en udvendig isolering er en del dyrere end en
indvendig isolering.
Er det overhovedet noget man kan gøre selv? Og hvilken sværhedsgrad er vi
ovre i?
Jeg kan sagtens overskue lægter, rockwool og gipsplader indendørs (ok med
lidt mere hovedbrud omkring brændeovnen, som jo skal flyttes lidt ud for at
have den rette afstand til væggen). Men det lyder umiddelbart som en større
omgang med isolering udvendigt.

> [...]
> noget der skæmmer, hvis man kan få løst tilslutninger omkring vinduer og

Ja det med døre og vinduer lyder som noget, der godt kan blive lidt
kompliceret.

> Desværre har jeg ikke nogen praktiske erfaringer
> med sådan noget - er der andre, der har det?

Ja lad endelig høre *S*. Vi er jo ikke gået igang med andet end at
undersøge sagen, så vi kan bruge alt det input vi kan få *S*.

Mange hilsner
Puk

Fra : Bjørn S

Dato : 16-04-04 11:23

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> have den rette afstand til væggen). Men det lyder umiddelbart som en

Hej Puk,
jeg har lige købt et hus som er delvis modernisert ved brug af gasbetong
(i -84). Der stå i energirapporten at der anbefales efterisolering på disse
vægge. Jeg har fundtet noget som heter Rocklet - plader inde på
www.rockwool.dk , beregnet til udvændig efterisolering. Forsøg at tage den
fra her : http://www.rockwool.dk/sw36074.asp - og udover. Det ser
overkommeligt ud at montere, men jeg aner intet om pris og udseende på
pladerne. Der er mange gode tips rundt på deres sider.

Held og lykke med prosjektet !

/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63
www.chookfeet.dk

Fra : Puk

Dato : 14-04-04 15:04

"Peter C:\>" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej igen Peter

Tak for din utrættelige assistence *S*.

> Ja, så må du undskylde, men så mener jeg ganske afgjort IKKE at det er
der,
> det er vigtigst at sætte ind.
> Prisen for de nye ruder står slet ikke mål med gevinsten IMO.

Jeg kan godt se logikken i det du siger.

> Så skal du lige downloade og læse GDS 4,0 fra Danogips
>
> http://www.danogips.dk/gds_nf/3_gds_nf.htm
>
> Det burde kunne give lidt input til videre ideudvikling

Mange tak for tippet, det ser ud til at være et sted, man kan hente
inspiration *S*.

> [...]
> arbejdskollega der er tømreruddannet, og som kunne fortælle mig lidt om
> hvordan jeg skulle gøre....(jeg havde ham da også "med på hotline" en

Vi har heldigvis også et par gør-det-selv folk i vennekredsen, som gerne vil
hjælpe lidt til her og der. Dem får vi helt garanteret brug for.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 21-04-04 19:29

"Puk" <nospam@thankyou.dk> skrev i en meddelelse

Hej igen alle sammen

Jeg har lige et par tillægsspørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Umiddelbart ser det ud til at kæresten og jeg vælger at isolere alle
ydervægge indvendigt. Voldsomt dyrt er det jo ikke, og det ser ud som noget
vi faktisk kan finde ud af. Desuden giver det os muligheden for at gemme
lidt ledninger og den slags.

Men men, hvad så med stikkontakter, kom hun til at tænke.... Må man flytte
sådan nogen selv? Nej vel?
Og hvad med dørkarmene? De skal vel skiftes, for her i huset er de i hvert
fald ikke 7 cm over vægdybden

Og så bliver prisen for projektet som helhed jo nok lidt en anden. Vi skal
godt nok have skiftet alle indvendige døre ud (der er kun 4 så det er ikke
så slemt endda), men vi sidder desværre ikke på en pose med guld, så vi
ville jo gerne gøre tingene sådan lidt af gangen (læs efterhånden som vi har
råd).

Vindueskarmene kan faktisk godt tåle at blive lidt dybere (og de klinker som
ligger idag skal under alle omstændigheder skiftes til nogle trækarme, for
det gør dælme ondt, når man river sig på klinkerne), så der ser jeg ikke det
store problem. Men 4 døre incl dørkarme koster vel også en slat. Vi skal
bare bruge sådan nogle almindelige nogen uden fine udskæringer af den slags,
som er typiske for typehuse og lejligheder bygget først i 70'erne.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 22-04-04 06:45

> [...]
flytte
> sådan nogen selv? Nej vel?
> Og hvad med dørkarmene? De skal vel skiftes, for her i huset er de i

Indrømmet, jeg sad og sov lidt igår. Selvfølgelig bliver de indvendige døre
ikke påvirket, for der skal jo kun isolering på de udvendige vægge ! Doh !

Men jeg er nu stadig meget interesseret i at høre om vi selv må flytte
stikkontakterne på de vægge som skal isoleres.

Mange hilsner
Puk

Fra : Peter C.

Dato : 22-04-04 07:06

> Men jeg er nu stadig meget interesseret i at høre om vi selv må flytte
> stikkontakterne på de vægge som skal isoleres.

Hej Puk

Jeg kender desværre ikke svaret på dit spørgsmål.
Jeg tror ikke i selv må, men er ikke sikker.

Grunden til jeg skriver til dig, er at jeg vil foreslå dig at oprette en ny
tråd.
Denne er efterhånden gammel, og jeg tror ikke folk kigge så langt bagud i
gruppen.
Eneste grund til jeg opdagede dine 2 nye indlæg, er at jeg ikke havde fået
fjernet "flaget" udfor tråden, så den stadig lå øverst.

MVH Peter C:\