Rosenbed
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-04-04 21:14

Så er det klippe-roserne-ned-tid, og det har jeg så gjort. Og nogle af dem
var såmænd stadig noget, der lignede roser bagefter, men et par stykker er
klippet i jordhøjde - dog med små skud lige under. Sidste år blomstede de i
en uendelighed, men der var næsten ingen blade på. De er plantet om
efteråret for 1½ år siden, i rosenjord. Sidste forår fik de en håndfuld
gødning hver, og de har stået med et bunddække af flis (fortrinsvis
æblegrene, hvis det betyder noget).
I år har vi fjernet flisen og givet dem ca 5 cm af kompostjorden fra
genbrugspladsen, men er der andet vi kan gøre for at få det rosenbed til at
blive frodigt og grønt? Blomsterne kommer jo åbenbart fint, men det ser lidt
underligt ud med roser uden blade.

Mvh Maria

--
Noget du ikke ved om C5? Så spørg.

Fra : Ann Nielsen

Dato : 12-04-04 22:30

Hej Maria

Jeg er lidt uerfaren mht. have, så det kan godt være at dette spørgsmål er
lidt dumt, men jeg satser og måske får jeg noget ud af det :) Vi har lige
overtaget et rækkehus der har en ca 1½ meter høj klatrerose lignende noget.
Skal sådan en også klippes ned?

Med venlig hilsen

Ann

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-04-04 07:09

"Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Skal sådan en også klippes ned?

Om en klatrerose skal klippes ned har jeg ikke forstand på. Men derimod ved
jeg, at det er en god idé at beskære de indlæg man svarer på og skrive sit
eget UNDER det man svarer på. *S*

Og det er du såmænd ikke den eneste, der ikke gør, så tippet om at lære
beskæringsteknikken er ikke kun til dig. Andre må også gerne bruge det *S*

Bekæring af indlæg sparer en masse plads på servere og hardiske og indlæg
bliver nemmere at læse.

Man kan læse mere om "beskæring på usenet" her:

Mvh. Lisbeth

Fra : Bent-Erik Gjerlevsen

Dato : 13-04-04 08:37

Du kan jo bare lade være med at åbne for nyhedsgruppen hvis ikke det behager
dig at se indlæggene
Hilsen Bent

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:407b84c0$1$5970$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 09:23

On Tue, 13 Apr 2004 09:36:44 +0200, "Bent-Erik Gjerlevsen"
<gjerlevsen28@mail.dk> wrote:

>Du kan jo bare lade være med at åbne for nyhedsgruppen hvis ikke det behager
>dig at se indlæggene

Er du også en af dem som skider netiketten et stykke?

(det er hvad jeg får ud af dit indlæg nemlig.)

For hvis du er, så er der rigeligt plads i mit killfilter....

FUT:
dk.admin.netikette
http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-04-04 09:35

"Bent-Erik Gjerlevsen" <gjerlevsen28@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan jo bare lade være med at åbne for nyhedsgruppen hvis ikke det
behager
> dig at se indlæggene
> Hilsen Bent

Åh nej, ikke én til af den slags!
Hvad er det, der sker lige nu?

Hvad med selv at rette dig efter dit eget "gode" svar på Lisbeths fornuftige
indlæg?

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 09:28

On Mon, 12 Apr 2004 23:29:38 +0200, "Ann Nielsen" <annn@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>overtaget et rækkehus der har en ca 1½ meter høj klatrerose lignende noget.

Slyngroser bør også beskæres.
Men hvor man klipper almindelige roser helt ned til 15-20 cm over
jorden, så skal man klippe slyngroser lidt over det hele...

De ældste grene nede omkring jordoverfladen, andre ca. midt på planten
og nogle skla kun lige studses i toppen.
Der hvor man klipper, er der de nye skud kommer frem. Ved at klippe lidt
hele vejen op, kommer der også nye skud hele vejen op, og dermed
blomster.
Hvis ikke man klipper, så ender det med at der kun er blomster i toppen
og nogle triste nøgne grene hele vejen op.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ann Nielsen

Dato : 13-04-04 20:54

> [...]
> Hvis ikke man klipper, så ender det med at der kun er blomster i toppen
> og nogle triste nøgne grene hele vejen op.

Nu håber jeg sørme at jeg besvarer dette rigtigt (man skal åbenbart passe
på!!!!)

Tusinde tak for hjælpen, Mads :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-04 09:26

On Mon, 12 Apr 2004 22:14:01 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>blive frodigt og grønt? Blomsterne kommer jo åbenbart fint, men det ser lidt

Lige nu er der nok ikek mere at gøre - nu har roserne fået noget at leve
af, det er det vigtigste. I tørre perioder vil vand også gøre
underværker.

Husk at roser ikke må gødes for sent på året, hvis de får gødning senere
end ca. første august, risikerer man at de sætter en del nye skud, som
ikke når at blive hårde/træagtige nok til at overvintre.

http://www.gartneriet.dk