Hvorfor ikke lave flere udstykninger i Sto~
Fra : Ole

Dato : 12-04-04 19:09

Hej

Jeg har nu snakket med mange forskellige mennesker men har endnu ikke
fået svar på mit spørgsmål: Hvorfor udstykkes der ikke grunde omkring
Storkbh.??

Der er ikke andet end plads mellem eksempelvis
Hillerød/Hørsholm/Birkerød. Samtidig er der forholdsvis gode trafikale
muligheder til og fra disse steder - og selv hvis man skulle bygge en
vej og lade et S-tog gå der til er jeg sikker på at grundene kan
indbringe en pris der mere end tilsvarer omkostninger ved disse
investeringer. Desuden er man fri for at høre om børnefamilier som bor
i usle gamle og små lejligheder til en pris man kan købe et stort
paracelhus for hvilket som helst sted i Nord-, Syd-, Vest- elller
Midtjylland. Endelig vil det sætte låg på de uhyre høje priser for
fast ejendom i området. Jeg kan ikke se hvem der skulle tabe på dette
(undtagen måske miljøet - men det er der råd for - og folk som har
købt fast ejendom indenfor de sidste 2 år til urimelige høje priser).

Ser frem til svar.

Fra : Jens Petersen

Dato : 12-04-04 19:40

Ole wrote:

> Jeg har nu snakket med mange forskellige mennesker men har endnu ikke
> fået svar på mit spørgsmål: Hvorfor udstykkes der ikke grunde omkring
> Storkbh.??

Der er da for nylig udstykket flere steder i Høje-Taastrup kommune.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

By the way.. Do you happen to own more TV's than books..?

Fra : ~

Dato : 12-04-04 21:21

> Jeg har nu snakket med mange forskellige mennesker men har endnu ikke
> fået svar på mit spørgsmål: Hvorfor udstykkes der ikke grunde omkring
> Storkbh.??

Fordi nyudstykninger tiltrækker børnefamilier og så skal kommunen
investerere i skoler, daginstitutioner o.s.v. Bl.a. Lejre kommune holder
igen, fordi er er fyldt op i deres skoler og bare få tilflyttere ville få
læsset til at vælte. Prøv selv at sætte grundindtægt sammen med skole-,
vuggestue-, børnehave-, og fritidshjemsbyggeri..... Uha. Børnefamilier
koster (på kort sigt) en frygtelig masse penge.

/Thomas

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 12-04-04 21:18

"Ole" <ole_bech@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Storkbh.??
>
> Der er ikke andet end plads mellem eksempelvis

Forsvaret har ca. 380 tdl. i området. Området er allerede fredet, hvis
forsvaret skulle finde på at nedlægge kasernerne. Nord for Allerød er der
statsskov, og alle andre arealer i det nævnte område er vist i privateje.
Det vil blive meget dyrt at købe disse arealer, for at lave udstykninger.

> [...]
> vej og lade et S-tog gå der til er jeg sikker på at grundene kan
> indbringe en pris der mere end tilsvarer omkostninger ved disse

Hvem tjener på grundsalget ?
Hvem har udgiften til jernbanenettet ?

> [...]
> i usle gamle og små lejligheder til en pris man kan købe et stort
> paracelhus for hvilket som helst sted i Nord-, Syd-, Vest- elller

Tjek lige prisniveauet i det område som du nævner.

> Endelig vil det sætte låg på de uhyre høje priser for
> fast ejendom i området. Jeg kan ikke se hvem der skulle tabe på dette
> (undtagen måske miljøet - men det er der råd for -

Jeg vil gerne høre det råd ? - Det er måske en af årsagerne til, at
prisniveauet i området ligger hvor det gør.

> og folk som har
> købt fast ejendom indenfor de sidste 2 år til urimelige høje priser).

Hvorfor skulle nye boliger i området blive udbudt under markedsprisen i det
samme område ?
For et par år siden blev et sommerhus-område i Birkerød kommune omdannet til
helårsbeboelse. I løbet af kort tid, blev de første "sommerhuse" sat til
salg for mere end det dobbelte af "sommerhus-prisen.

> Ser frem til svar.

I lige måde.

mvh
Bendt

Fra : Søren

Dato : 13-04-04 15:16

> Jeg har nu snakket med mange forskellige mennesker men har endnu ikke
> fået svar på mit spørgsmål: Hvorfor udstykkes der ikke grunde omkring
> Storkbh.??

Det gør der såmænd også allerede.

> Der er ikke andet end plads mellem eksempelvis
> Hillerød/Hørsholm/Birkerød.

Du tænker på de store fredede områder, og private områder ?

> [...]
> vej og lade et S-tog gå der til er jeg sikker på at grundene kan
> indbringe en pris der mere end tilsvarer omkostninger ved disse

Hvem køber grunde, og hvem betaler for at få bygget veje og S-togslinier ?

> [...]
> i usle gamle og små lejligheder til en pris man kan købe et stort
> paracelhus for hvilket som helst sted i Nord-, Syd-, Vest- elller

Jeg troede du snakkede om storkøbenhavn lige før ?

> Endelig vil det sætte låg på de uhyre høje priser for
> fast ejendom i området.

Kunne det tænkes at den høje ejendomspris er et udslag af at der netop er så
kort til både byen, og den natur du nu foreslår at fjerne.

> Jeg kan ikke se hvem der skulle tabe på dette
> (undtagen måske miljøet - men det er der råd for

Eksempler på råd her kunn være rart.

> - og folk som har
> købt fast ejendom indenfor de sidste 2 år til urimelige høje priser).

Hvorfor skulle de være tabere.
Tror du virkelig selv på at huspriserne ville falde særligt meget ved at
udstykke det område du snakker om ?

> Ser frem til svar.

I lige måde.

--
Søren

Fra : Ole

Dato : 15-04-04 20:11

Sikke en masse respons. Tak for det. Se svar nedenfor markeret med **

> [...]

vuggestue-, børnehave-, og fritidshjemsbyggeri..... Uha. Børnefamilier
koster (på kort sigt) en frygtelig masse penge.

**Jeg kender godt nok ikke talene men for mig lyder det som en
underlig ting at kommuner ikke vil have folk til at flytte til deres
kommuner - familie eller ikke familie. Godt nok er der omkostninger
til alt det der nævnes men familier har jo altså også en indtægt som
der betales skat af - en skat der efter hvad jeg kan vurdere må
overstige omkostningerne. Især i Nordsjælland kunne man forestille sig
velhavende familier.

> [...]
vej og lade et S-tog gå der til er jeg sikker på at grundene kan
indbringe en pris der mere end tilsvarer omkostninger ved disse

**Det er vel staten der betaler for jernbanenettet men staten har
forhåbentlig en interesse i at det går godt for borgerne og at disse
bruger de sparede penge på bolig til at øge forbruget og dermed få
flere i arbejde. Hvis det antages at kommunerne tjener penge på
tilflytterne - hvilket jeg formoder - må det også være i statens
interesse at kommunerne økonomi er god.

Endelig vil det sætte låg på de uhyre høje priser for
fast ejendom i området.

netop er så
kort til både byen, og den natur du nu foreslår at fjerne.

** Selvfølgelig er naturen en faktor men grundet den begrænsede
byggeplads i Kbh. er jeg sikker på at grundene nok skal gå for en høj
pris uanset hvad. Der er jo heller ikke så meget natur på Nørrebro men
priserne er bestemt høje nok.

Jeg kan ikke se hvem der skulle tabe på dette
(undtagen måske miljøet - men det er der råd for

prisniveauet i området ligger hvor det gør.

** Jeg ser ikke at der går den store natur til spilde ved at Lars
Tyndskids brakmark laves om til udstykninger hvor der etableres
eksempelvis grønne områder og kunstige søer.

> [...]
købt fast ejendom indenfor de sidste 2 år til urimelige høje priser).

Tror du virkelig selv på at huspriserne ville falde særligt meget ved

** Det er et simpelt spørgsmål om udbyd og efterspørgsmål. Hvis
udbudet af huse stiger vil priserne falde. Kig blot på huspriser der
hvor antallet af udstykninger og tomme huse er højt.

og folk som har
købt fast ejendom indenfor de sidste 2 år til urimelige høje priser).

markedsprisen i det
samme område ?

** Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det jeg mener er at jo større antal
udstykninger der udbydes i et område jo lavere bliver prisen for bolig
i det givne område - simpel udbud og efterspørgsel.

Fra : Søren

Dato : 16-04-04 09:12

"Ole" <ole_bech@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har nu snakket med mange forskellige mennesker men har endnu ikke
> fået svar på mit spørgsmål: Hvorfor udstykkes der ikke grunde omkring

Er der ikke blevet svaret at der faktisk udstykkes grunde omkring Storkbh. ?

> [...]
> der betales skat af - en skat der efter hvad jeg kan vurdere må
> overstige omkostningerne. Især i Nordsjælland kunne man forestille sig

Det du citerer er ikke en af mine udtalelser, så lad venligst være med at
indbefatte sådanne udtalelser som et svar til mig...Du kunne jo risikerer at
folk tror at det er noget JEG har skrevet.

> [...]
> vej og lade et S-tog gå der til er jeg sikker på at grundene kan
> indbringe en pris der mere end tilsvarer omkostninger ved disse

Den sikkerhed skal du så bare underbygge af nogle tal.

> [...]

> interesse at kommunerne økonomi er god.
>
> Endelig vil det sætte låg på de uhyre høje priser for

Tror du selv på det ?. I en kort periode måske, men efter et par år vil også
de udstykkede grunde være solgt, og så er vi tilbage i samme situation som
nu.

> [...]
> byggeplads i Kbh. er jeg sikker på at grundene nok skal gå for en høj
> pris uanset hvad. Der er jo heller ikke så meget natur på Nørrebro men

Nej der er ikke meget natur på Nørrebro...Men der er ikke langt til
den...Det er det der er min pointe.

> [...]
> Tyndskids brakmark laves om til udstykninger hvor der etableres
> eksempelvis grønne områder og kunstige søer.

Men du er stadigvæk ikke kommet med dit råd...Er et stort markområde nu ikke
natur ?

> [...]

> udbudet af huse stiger vil priserne falde. Kig blot på huspriser der
> hvor antallet af udstykninger og tomme huse er højt.

Du går altså ud fra at der overhovedet ikke vil komme tilflyttere til
Storkbh. fra andre dele af landet.
Hvis du hæver udbudet vil efterspørgelsen nok også stige tror du ikke ? Og
så er vi tilbage ved samme situation efter få år.

> [...]
> udstykninger der udbydes i et område jo lavere bliver prisen for bolig
> i det givne område - simpel udbud og efterspørgsel.

Igen går du ud fra at efterspørgelsen ikke kommer fra andre steder og andre
folk end dem der søger nu.
Hvis boligpriserne falder, vil markedet jo bare blive åbnet for nogle der
lige nu, ikke har økonomien til at sætte sig i hus i Storkbh. Det vil jo
hæve efterspørgelsen mere end udbudet, og så er vi tilbage igen.

--
Søren

Fra : Ole

Dato : 17-04-04 20:11

Hej Søren

Tak for dit svar og undskyld at jeg inkluderede andre menneskers
udtalelser i din udtalelse - det var blot lidt hurtigere for mig.

Du har selvfølgelig ret i at et øget udbud vil resultere i større
efterspørgsel. Men der er to ting man ikke skal forglemme:

1) For det første kender jeg ingen jyder eller Fynboer som vil flytte
herover blot fordi huspriserne faldt - og jeg er selv jyde så jeg
kender en del jyder. Danskere er generelt meget immobile.

2) Efterspørgslen vil måske stige som konsekvens af at folk ikke
længere vil flytte langt væk fra Kbh (f.eks. Fyn) og så pendle til
arbejde. Dog synes jeg at det er vigtigt at overveje de menneskelige
konsekvenser af at skulle pendle så mange timer sat ift. ødelæggelsen
af den "skønne" brakmark. Desuden har pendling også nogle miljømæssige
skadelige virkninger.

Du beder mig bevise vha. tal at det kan gå for en kommune at lave
udstykninger. Jeg ligger naturligvis ikke inde med sådanne tal. Jeg
synes dog at det faktum at mange kommuner rent faktisk udstykker peger
i retningen af at det må være en god forretning. De mellemstore jydske
byer jeg kender udstykker alle og vel at mærke til en pris der ligger
langt langt under det en kommune ville få herover. En udstykning på
knap 1100 m2 7 km fra Holstebro centrum koster 340.000 i byggemodnet
tilstand. Desuden er indtægten og dermed skatteindtægten for kommunen
bedre i Kbh.

Fra : Søren

Dato : 19-04-04 08:29

> 1) For det første kender jeg ingen jyder eller Fynboer som vil flytte
> herover blot fordi huspriserne faldt - og jeg er selv jyde så jeg
> kender en del jyder. Danskere er generelt meget immobile.

Jeg kender derimod mange jyder og fynboer der er flyttet til københavn, og
mange københavnere der er flyttet til fyn og jylland.
Hvem man kender eller ikke kender, kan ikke bruges som statististisk
argument. De mennesker vi hver især kender er mere et billede af det miljø
vi bevæger (eller har bevæget) os rundt i, og ikke et billede af
befolkningen som sådan.

> 2) Efterspørgslen vil måske stige som konsekvens af at folk ikke
> længere vil flytte langt væk fra Kbh (f.eks. Fyn) og så pendle til
> arbejde.

Det problem eksisterer vel ikke jvf. dit punkt 1 om at danskere er immobile
?

Ikke desto mindre er det noget flere og flere gør. jvf.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2354338
Problemet med københavn og omegn er, at der ligger så mange arbejdspladser.
Og vi vil gerne allesammen bo tæt på vores arbejdsplads.
I det øjeblik der flytter markant flere mennesker til københavn, vil der
også være flere firmaer der placerer sig i københavn, hvilket skaber behov
for endnu flere udstykninger. En catch 22. Man udskyder bare problemet x
antal år.

> Dog synes jeg at det er vigtigt at overveje de menneskelige
> konsekvenser af at skulle pendle så mange timer sat ift. ødelæggelsen
> af den "skønne" brakmark.

Der er vi så ikke enige. Den korte afstand til natur og samtidigt til
storbyen, er netop en af grundene til at jeg ikke er flyttet fra københavns
området. Hvis naturen bliver fjernet, er jeg flyttet, men så har man jo
selvfølgelig også opnået hvad man ville, og fået et parcelhus mere til salg.

> Desuden har pendling også nogle miljømæssige
> skadelige virkninger.

Pendling foregår i langt højere grad med offentlig transport (tog og bus)
end person x der skal køre 5-6 kilometer på arbejde. Der bliver bilen som
oftest startet op, og man kører alene. Så de miljømæssige skadelige
virkninger ved pendling, er LANGT mindre end 200 personer i egen bil der
kører 5-6 kilometer til arbejde.

> [...]

> knap 1100 m2 7 km fra Holstebro centrum koster 340.000 i byggemodnet
> tilstand. Desuden er indtægten og dermed skatteindtægten for kommunen

Der er stor forskel på befolkningssammensætningen i Holstebro og Købehnavn's
kommune, og derfor også på hvad pengene bruges til, og hvor mange penge der
skal bruges. Du kan ikke lave en så direkte sammenligninger imellem 2 så
forskellige kommuner.

--
Søren