> 1) For det første kender jeg ingen jyder eller Fynboer som vil flytte
> herover blot fordi huspriserne faldt - og jeg er selv jyde så jeg
> kender en del jyder. Danskere er generelt meget immobile.
Jeg kender derimod mange jyder og fynboer der er flyttet til københavn, og
mange københavnere der er flyttet til fyn og jylland.
Hvem man kender eller ikke kender, kan ikke bruges som statististisk
argument. De mennesker vi hver især kender er mere et billede af det miljø
vi bevæger (eller har bevæget) os rundt i, og ikke et billede af
befolkningen som sådan.
> 2) Efterspørgslen vil måske stige som konsekvens af at folk ikke
> længere vil flytte langt væk fra Kbh (f.eks. Fyn) og så pendle til
> arbejde.
Det problem eksisterer vel ikke jvf. dit punkt 1 om at danskere er immobile
?
Ikke desto mindre er det noget flere og flere gør. jvf.
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=2354338
Problemet med københavn og omegn er, at der ligger så mange arbejdspladser.
Og vi vil gerne allesammen bo tæt på vores arbejdsplads.
I det øjeblik der flytter markant flere mennesker til københavn, vil der
også være flere firmaer der placerer sig i københavn, hvilket skaber behov
for endnu flere udstykninger. En catch 22. Man udskyder bare problemet x
antal år.
> Dog synes jeg at det er vigtigt at overveje de menneskelige
> konsekvenser af at skulle pendle så mange timer sat ift. ødelæggelsen
> af den "skønne" brakmark.
Der er vi så ikke enige. Den korte afstand til natur og samtidigt til
storbyen, er netop en af grundene til at jeg ikke er flyttet fra københavns
området. Hvis naturen bliver fjernet, er jeg flyttet, men så har man jo
selvfølgelig også opnået hvad man ville, og fået et parcelhus mere til salg.
> Desuden har pendling også nogle miljømæssige
> skadelige virkninger.
Pendling foregår i langt højere grad med offentlig transport (tog og bus)
end person x der skal køre 5-6 kilometer på arbejde. Der bliver bilen som
oftest startet op, og man kører alene. Så de miljømæssige skadelige
virkninger ved pendling, er LANGT mindre end 200 personer i egen bil der
kører 5-6 kilometer til arbejde.
> Du beder mig bevise vha. tal at det kan gå for en kommune at lave
> udstykninger. Jeg ligger naturligvis ikke inde med sådanne tal. Jeg
> synes dog at det faktum at mange kommuner rent faktisk udstykker peger
> i retningen af at det må være en god forretning.
> De mellemstore jydske
> byer jeg kender udstykker alle og vel at mærke til en pris der ligger
> langt langt under det en kommune ville få herover.
> En udstykning på
> knap 1100 m2 7 km fra Holstebro centrum koster 340.000 i byggemodnet
> tilstand. Desuden er indtægten og dermed skatteindtægten for kommunen
> bedre i Kbh.
Der er stor forskel på befolkningssammensætningen i Holstebro og Købehnavn's
kommune, og derfor også på hvad pengene bruges til, og hvor mange penge der
skal bruges. Du kan ikke lave en så direkte sammenligninger imellem 2 så
forskellige kommuner.
--
Søren