Hvilken havetraktor?
Fra : Vognsen

Dato : 12-04-04 09:44

Hej
Jeg står og skal købe en ny havetraktor, og jeg er i tvivl om hvilket mærke
man skal købe.....

Den skal opfylde flg:
mindst 12hk
klipper under sæde, ikke front
skal have "milliongear"

Er der nogen her der har lidt forstand på dette eller har erfaringer fra
egen, så vil jeg meget gerne høre fra jer!

mvh Simon Vognsen

Fra : Henning Lund

Dato : 12-04-04 11:24

Vognsen skrev:

> Den skal opfylde flg:
> mindst 12hk
> klipper under sæde, ikke front
> skal have "milliongear"

Kommer an på hvor meget du vil ofre, hvis det er i den lave ende af
prisskemaet er MTD nok en af de bedste i klassen med milliongear.
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : fsn

Dato : 12-04-04 17:33

> Hej
> Jeg står og skal købe en ny havetraktor, og jeg er i tvivl om hvilket
> [...]

Jeg har netop købt havetraktor, en 16 hk Craftsman model 27736, pris
12.800.- incl moms. Motor B&S OHV 16 hk.
I forbindelse med købet har jeg undersøgt markedet og ved en direkte
sammenligning mellem Craftsman, Husqvarna og Jonsered har jeg kunnet
konstatere, at den eneste forskel ud over farven i bund og grund er
motorvalget. Husqvarna og Jonsered, som begge ejes af Elektrolux bruger den
nok lidt bedre Kohler Courage 15 hk motor. Ellers er det nøjagtig samme
maskine, samme klipper og stel og alle med samme miliongear. Disse
oplysninger har jeg også fået bekræftet af en autoriseret Husqvarna
forhandler. Craftsman er en amerikaner, samlet i USA, hvorimod Jonsered og
Husqvarna kommer til europa i smådele og samles i sverige, dette af hensyn
til div. toldregler. Der ved siden af er der også Partner og McCulloch som
også ejes af Elektrolux og samles i Italien.

Craftsman 27736 16 Hk. B&G motor. 107cm bio klipper 12.800,- på tilbud.
Husqvarna YTH151 15 Hk Kohler motor. 107 cm klipper 19.000,-

http://ms-maskiner.dk/ http://www.craftsman.dk
http://www.jonsered.dk
http://www.husqvarna.skov-have.dk/

Flemming

Fra : Henning Lund

Dato : 12-04-04 20:32

fsn skrev:
> hvorimod Jonsered og Husqvarna kommer til europa i smådele og
> samles i sverige,

Ikke korrekt, de laves på en af de 3 største fabrikker i USA som
fremstiller alle mærker til markedet. Det som kommer til Sverige og
samles er motorsavene.

> Der ved siden
> af er der også Partner og McCulloch som også ejes af Elektrolux og
> samles i Italien.

Ikke korrekt, Traktorerne fabrikeres stadig i USA, savene i England.

Ps Jeg er gl forhandler af Elektrolux og har besøgt nogle af stederne.

Fra : fsn

Dato : 13-04-04 07:32

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ikke korrekt, Traktorerne fabrikeres stadig i USA, savene i England.
>
> Ps Jeg er gl forhandler af Elektrolux og har besøgt nogle af stederne.

Hold da helt op, der reddede jeg nok din dag.

Nå, jeg kan kun referere hvad en forhandler har fortalt.

Det væsentlige er vel, at at der er meget store prisforskelle for i bund og
grund samme traktor på nær motor, klistermærker og farvelade.
Prisforskellen 6200,- er også en slags penge.

Flemming

Fra : Henning Lund

Dato : 13-04-04 18:28

fsn skrev:

> Hold da helt op, der reddede jeg nok din dag.

Nej så havde du betalt en af mine regninger.
Nej jeg synes bare at jeg ville give de korrekte oplysning, at det så
støder dig er beklageligt.

> Det væsentlige er vel, at at der er meget store prisforskelle for i
> bund og grund samme traktor på nær motor, klistermærker og farvelade.
> Prisforskellen 6200,- er også en slags penge.

Korrekt, plastikdelene er heller ikke ens på flere af maskinerne, men de
mekaniske dele er som regel det samme, der kan så være forskel på
akslerne i bla. lejehusene til knivene på klipperne, og flere småting.
Man skal bare sikre sig at det er en industrimotor der er monteret og
klipperen må ikke være over 36 tommer til en 12,5 HK motor som egentlig
er i overkanten til de antal heste motoren yder.
Jeg har set klippere på 42 tommer med en 12 HK motor, det er vanvittigt,
græsset må tivertilfald ikke være ret langt, ellers kan den ikke slå det
hurtigere end en alm skubbebar rotorklipper.

Fra : fsn

Dato : 13-04-04 19:59

> [...]
> græsset må tivertilfald ikke være ret langt, ellers kan den ikke slå det
> hurtigere end en alm skubbebar rotorklipper.

Nej nej- du behøver ikke at beklage, jeg kunne bare ikke dy mig.

Venligst
Flemming

Fra : Simon Vognsen

Dato : 14-04-04 22:13

Så er der købt Craftsman 16hk hydro med vogn og rive.....

Den er sq meget lækker!

Tak for hjælpen
Simon Vognsen