fjernelse af væg
Fra : Jens Pedersen

Dato : 08-04-04 10:10

Hej

Jeg har et lille problem som jeg håber der er en der kan hjælpe mig med.

Jeg har et hus med et meget lille køkken og derfor overvejer at rive væggen
mellem stue og køkken ned og lave et lidt større køkken.
Væggen er desværre en murstensvæg, som jeg ikke kan gennemskue om bære en
del af taget eller overetagen af huset.
Men det er der garanteret en klog person her som kan svare på.
Jeg har på http://www.kspdk.webbyen.dk/ en lille tegning af huset, som
sikkert giver et ok indblik
i hvordan det hænger sammen.

På forhånd tak.

Jens

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 08-04-04 12:20

Hej Jens!

På din tegning ser det ud til at væggen går på tværs af huset, og så er det
ikke en bærende væg.

Hilsen

Klaus-E.

Fra : Claus

Dato : 08-04-04 12:33

Hej Jens..........

Umiddelbart vil jeg give Klaus ret i at der ikke er nogen problemer i at
fjerne den omtalte væg......... Man skal dog altid huske på at selvom en væg
står på tværs i huset, så kan den godt have en bærende funktion. ( I de
tilfælde har den funktion som vindafstivning af facaden ) - det ser dog ikke
ud til at være tilfældet ved dig

Så det er kun at bøje armene, rette benene ud og så få spændt hjelmen og
komme i gang

Claus - ( Bygnings-konstruktør )

Fra : Jack the Lad

Dato : 08-04-04 22:33

Øhh - tøv lige lidt med mukkerten.
Det se på din tegning ud til at der er en tilsvarende mur på 1. sal.
Hvis du fjerner den mur der er neden under, uden at montere en stålbjælke,
tør jeg ikke tænke på resultatet.
Det er altid klogt at søge byggetilladelse til den slags projekter.
På kommunen kan de hjælpe med beregning af bjælkens styrke.

Jack

Fra : Niels

Dato : 09-04-04 08:29

"Jack the Lad" <blinkey@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tør jeg ikke tænke på resultatet.
> Det er altid klogt at søge byggetilladelse til den slags projekter.

Men det er mig bekendt kun bærende vægge, man skal søge om tilladelse til at
fjerne - eller vægge, som er med til at sikre bygningens stabilitet.

Mit gæt er, at den tilsvarende væg på 1. sal er en let skillevæg af brædder
med puds på, og den skal nok blive, hvor den er. Hvis den i det hele taget
står nøjagtigt oven på væggen i stueetagen. Prøv at måle efter.

Til gengæld ser det ud som om forlængelsen ud mod hoveddøren af væggen, du
vil fjerne, er med til at bære venstre side af kvisten, og at bjælkelaget i
etageadskillelsen hviler af på den langsgående bærende skillevæg. Så
umiddelbart tror jeg ikke, der er nogen problemer.

Men din skitse er ikke målfast nok til at kunne afgøre noget helt eksakt ud
fra, så mit råd må minimum være at få fx. en tømrer til at vurdere sagen
før du gør noget.

Mvh Niels

Fra : Jens Pedersen

Dato : 09-04-04 22:34

Mange tak for jeres svar.
Jeg kan iøvrig fortælle at væggen på første sal ikke er placeret direkte
ovenpå den væg som jeg gerne vil fjerne. og alle væge på 1. sal er træ og
gips væge .
Desuden er væggen ud mød døren ikke direkte i forlængelse af den væg som jeg
gerne vil fjerne. Der er ca 30 cm forskel.

mvh Jens

Fra : Niels

Dato : 10-04-04 00:01

"Jens Pedersen" <svejgaar@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Mange tak for jeres svar.
> Jeg kan iøvrig fortælle at væggen på første sal ikke er placeret direkte
> ovenpå den væg som jeg gerne vil fjerne.

Fint

> og alle væge på 1. sal er træ og
> gips væge .

Så bliver de nok oppe på 1. sal.................

> Desuden er væggen ud mød døren ikke direkte i forlængelse af den væg som
jeg
> gerne vil fjerne. Der er ca 30 cm forskel.

Så må du hellere komme i gang med mukkerten og lave noget hærværk!
Det støver pragtfuldt.

Mvh Niels