"Selvbygger" klædeskab
Fra : Allan Møller

Dato : 08-04-04 07:11

Jeg overvejer at gå i gang med at bygget et klædeskab med skydelåger.
Skabet skal fylde en endvæg som måler ca. 4,20 m.

Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal komme igang.
Findes der nogle "gør det selv - guides" på nettet ?
Er der andre som har lavet sådan noget selv og har gode / dårlige erfaringer
?

Jeg ved heller ikke hvilken type træ jeg skal bruge - men gerne lyst.
Ikke laminatplader.

Mvh. Allan

Fra : Chriz

Dato : 08-04-04 07:57

Overvej MDF plader. Det er let at få til at se godt ud.

mvh

Christian

Fra : Allan Møller

Dato : 08-04-04 08:01

> Overvej MDF plader. Det er let at få til at se godt ud.>

Men er de ikke mørke i det ? Kender dem ikke rigtigt ud over jeg mener at
have set dem i byggemarkedet - i mørke.

Mvh. Allan

Fra : Ole

Dato : 08-04-04 11:28

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

Overvej MDF plader. Det er let at få til at se godt ud.
Men er de ikke mørke i det ? Kender dem ikke rigtigt ud over jeg mener at
have set dem i byggemarkedet - i mørke.

Jo de er lette at arbejde med, men kan nok ikke klare sig uden en gang
spartelmasse og maling bagefter !

hilsen
Ole

Fra : Chriz

Dato : 08-04-04 19:01

Yes, men de bliver pæne hvis de males hvide.....
De er nemme at save og skrue i og de holder formen pænt

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 08-04-04 19:49

Allan Møller skrev:

> Jeg overvejer at gå i gang med at bygget et klædeskab med skydelåger.
> Skabet skal fylde en endvæg som måler ca. 4,20 m.

> Men jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal komme igang.

Du kan starte med at se på dette sted for at blive inspireret:

http://www.ka-as.dk/dk/asp/andreoversigtbody.asp

Var det ikke elegante løsninger?

> Jeg ved heller ikke hvilken type træ jeg skal bruge - men gerne lyst.
> Ikke laminatplader.

Jeg synes, du skal bruge nogle 16 mm melaminplader i størrelsen
60 x 250 cm., som er kantet i begge sider. Og så skal du have
noget til bagklædning, og her er det lettest at bruge 3,5 mm
fiberplader. Melamin- og fiberplader fås i en lysedgrå farve.

Af ovennævnte materialer skruer du nogle skabskorpusser sammen.
Og det er såmænd ret enkelt.

Melaminpladerne som jeg foreslår til skabskorpusser, kunne
bruges til låger. Men - de er nu ikke så spændende at se på.
Men de 16 mm melaminplader, som låger, sammen med beslag som:
http://www.carlf.dk/Katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.21/211750.HTM
kunne være den letteste løsning for dig.

Var det et forslag, der hjalp dig lidt på vej?

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 09-04-04 00:17

On Thu, 8 Apr 2004 08:11:01 +0200, "Allan Møller" <allan@allanm.dk>
wrote:

> [...]
>Findes der nogle "gør det selv - guides" på nettet ?
>Er der andre som har lavet sådan noget selv og har gode / dårlige erfaringer

Låger og korpus/indmad er den nemme del. Det besværlige er efter min
mening at få lågerne til at glide let og godt, især hvis det skal være
et gulv-til-loft-skab og hvor loft og gulv er 100 pct. i vater. Det
kan være et helvede at tilpasse både låger og skinner.

Det bedste (og dyreste) er lade lågerne kører på ruller, mens det
billigste og mest besværlige (også når det gælder om at åbne dem) er
glideskinner. Skal det sidste blive ordentligt (holdbart) bør man
fræse profilerne ind i både låger korpus.

Hvis jeg var dig ville jeg under alle omstændigheder tjekke
materialepriser i forhold til prisen på komplette låger (og så lave
indmaden selv), inden jeg gav mig i kast med sådan en opgave.

Alternativet kunne også være at købe godt 4,2 meter alm. garderobeskab
og tilpasse det sidste skab, så det kan være på din væg. Noget nemmere
og sikkert lige så kønt som at male selv.

KS