Anslået tørretid for propper med rå linoli~
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 17:54

Hej med jer,

Jeg har lige lagt en masse træpropper (gran) ned en spand med rå linolie.

Når de er mættet lidt senere i aften vil jeg tage dem op til tørring.

(De skal bruges til at proppe skruehuller af på en udvendig terrasse)

Hvor lang tid skal jeg påregne at de er om at tørre og skal jeg gøre noget
specielt for at få dem til det?

F.eks. lægge dem udenfor, på en plade i kælderen eller ???

MVH

Bo

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 07-04-04 20:05

Bo skrev:

> Jeg har lige lagt en masse træpropper (gran) ned en spand med rå linolie.

> Når de er mættet lidt senere i aften vil jeg tage dem op til tørring.

Du skal ikke regne med, at propperne er gennemmættet med linolie
Det er altså ret begrænset, hvad der er trukket ind i træet, da
grantræ ikke så let lader imprægnere.

> (De skal bruges til at proppe skruehuller af på en udvendig terrasse)

> Hvor lang tid skal jeg påregne at de er om at tørre og skal jeg gøre noget
> specielt for at få dem til det?

Tør dine propper af i noget køkkenrulle og læg dem et varmt sted.
Så tørrer de hurtigst. Men de vil nok være lidt fedtet næste dag
også.

Det var nok bedre, du havde ventet med linolien til propperne var
limet i hullet. Men nu har du jo oliebadet dem, så vær tålmodig
med tørretiden

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 20:15

> Du skal ikke regne med, at propperne er gennemmættet med linolie
> Det er altså ret begrænset, hvad der er trukket ind i træet, da
> grantræ ikke så let lader imprægnere.

Ok

> [...]
>
> Det var nok bedre, du havde ventet med linolien til propperne var
> limet i hullet. Men nu har du jo oliebadet dem, så vær tålmodig

Ok, men gulvbrædderne bliver efterbehandlet når propperne er limet i og
gulvet er afhøvlet.

Har du et godt råd til behandling af brædderne (inkl propper)

Det er planker af en nordmandsgran der er blevet skæret op.

Vi ønsker at træet selvfølgelig holder så lang tid som muligt men også at
der står så "naturlige" som mulige!

MVH

Bo

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 08-04-04 18:14

Bo skrev:

> Har du et godt råd til behandling af brædderne (inkl propper)

Jeg har ikke den store erfaring i overfladebehandling af
terrassebrædder. Men da jeg næsten altid bruger et Gori-produkt,
så ville det nok blive klar "Gori 44".

> Det er planker af en nordmandsgran der er blevet skæret op.

Du har måske din egen lille skov, som du bare går ud og fælder
nogle træer i, når der er et nyt byggeprojekt

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-04-04 09:57

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt for at få dem til det?
>
> F.eks. lægge dem udenfor, på en plade i kælderen eller ???

Linolie tørrer ikke, det hærder. Når det hærder bliver det til linoxyn,
under denne proces "svulmer" linolien op.
Denne proces kræver UV lys. Så det bedste er at lægge dem udenfor.
Vil du have kort tørretid skal du bruge linolie fernis, det tørrer på ca 12
timer.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:00

> [...]
> Denne proces kræver UV lys. Så det bedste er at lægge dem udenfor.
> Vil du have kort tørretid skal du bruge linolie fernis, det tørrer på ca
Ok, tak for det.

Kan jeg lime den i hullerne inden linolien er 100 % tør? (De har altså fået
olie nu!)

MVH

Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-04-04 18:06

> [...]
> 12
> Ok, tak for det.
>
> Kan jeg lime den i hullerne inden linolien er 100 % tør? (De har altså

Det kommer an på hvilken lim du bruger. Olie og vand er jo ikke en god
blanding så en vandbaseret lim vil nok ikke virke før olien er tør. Men
måske kan du bruge PU lim, personligt ville jeg vente til olien var helt
tør.