skaldet skorsten
Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 09:20

Der er gået et par skår i min skorsten ;)
Et par af stenene har flækket fronten af.

Jeg regner med at det skyldes at mørtelen har været lidt tynd så den
med årene er blevet vasket ud, vand er trængt ind og frosten har
sprængt forsiden af stenene af.

Skal jeg pille det hele ned og mure en ny op eller kan man nøjes med
at skifte de defekte sten og så fuge om?

Jeg regner med at fuge helt ud til kanten i så fald.
Der er (lidt for) tilbagelagte fuger nu.

Mvh
Roberto

Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-04 09:53

Roberto Saldo skrev:

> Skal jeg pille det hele ned og mure en ny op eller kan man nøjes med
> at skifte de defekte sten og så fuge om?

Tag en boremaskine og bor nogle huller i fugen rundt om stenen, brug
evt. en mejsel til at fjerne resten af fugen med, ind med en ny sten og
fug efter hvor det er nødvendigt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hla@tdcspace.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 10:33

Henning Lund wrote:

> Tag en boremaskine og bor nogle huller i fugen rundt om stenen, brug
> evt. en mejsel til at fjerne resten af fugen med, ind med en ny sten og
> fug efter hvor det er nødvendigt.

Okay, så det er ikke så kritisk endda.

Mvh
Roberto

Fra : Henning Lund

Dato : 06-04-04 12:03

Roberto Saldo skrev:

> Okay, så det er ikke så kritisk endda.

Nej det er ikke så slemt, det var en murer som viste mig det for nogle
år siden da jeg gik og jamrede over nogle sten som var frostsprængt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-04-04 12:32

Henning Lund wrote:

> Nej det er ikke så slemt, det var en murer som viste mig det for nogle
> år siden da jeg gik og jamrede over nogle sten som var frostsprængt.

Jeg har skiftet enkeltsten i havemure rundt omkring.

Mvh
Roberto

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-04-04 07:58

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse > > Tag en boremaskine
og bor nogle huller i fugen rundt om stenen, brug

> Okay, så det er ikke så kritisk endda.

HUSK der er BETON i mørtlen til skorstenspiber!!, ellers bliver den vasket
ned. jeg brugte ½-½ Cempexo og støbe-beton.

Fra : tb

Dato : 06-04-04 17:05

> [...]
> at skifte de defekte sten og så fuge om?
>
> Jeg regner med at fuge helt ud til kanten i så fald.
> Der er (lidt for) tilbagelagte fuger nu.

Bare du skynder dig. Fra at vores havde et par revner, til at en fjerdel af
stenene var ødelagte gik to år!

Jeg valgte den nemme løsning (kan altid mure en ny en anden gang), og
pudsede den op. Det holder fint og kostede ikke mange håndører (dog en
liftleje...)