Opvaskemaskinehjælp til Bosch
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-04 19:45

Hej

Min Bosch "Day and Night" opvaskemaskine har problemer med at komme af
med vandet. Til tider tømmer den heller ikke opvaskepulverbakken.

Nu er spørgsmålet så hvad der er galt. Jeg har haft skilt alt
elektronikken ad, men har ikke kunnet se noget der.

Jeg er på vej ind i de mekaniske dele, men har indtil videre ikke kunnet
se noget som kunne være årsag til forstoppelsen.

Inden jeg tjekker bankkontoen og splitter den fuldstændig ad, så ville
jeg høre om nogen har en ide til hvor jeg skal kigge efter problemet.

Jeg har en mistanke til enten at pumpen er slidt og gammel eller at der
sidder en masse rester et eller andet sted.

Jeg håber på et hurtigt svar da opvaskeren bogstavelig talt fylder hele
køkkenet lige nu

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : T.C.

Dato : 05-04-04 21:36

Prøv at kontrollere den slange der går mellem det vandkammer i venstre side
og bunden af maskinen (sumpen), der sidder sommetider noget snask i denne.
Er din maskine en model med varmekonvektor så kontroller for forstoppelser i
det venstre vandkammer.
Allerførst bør du kontrollere om der skulle sidde en prop i studsen under
vasken.

mvh. Torben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-04 22:03

Hej

T.C. wrote:
> Prøv at kontrollere den slange der går mellem det vandkammer i venstre side
> og bunden af maskinen (sumpen), der sidder sommetider noget snask i denne.

Der sad en smule. Det burde dog ikke have betydet noget.

> Er din maskine en model med varmekonvektor så kontroller for forstoppelser i
> det venstre vandkammer.

Den har ikke varmekonvenktor, men et eller andet sindrigt system til
måling af vandkvaliteten. Der sad en smule i den del, men det burde
heller ikke have betydet noget.

> Allerførst bør du kontrollere om der skulle sidde en prop i studsen under
> vasken.

Den har jeg netop tjekket og igen, så sad der en smule, men det burde
ikke være noget af betydning.

Men nu er alle stederne tjekket og renset, så nu får den lige en gang
med citronsyren i morgen og så håber jeg at det hjælper.

Det sjove er at det ikke er konstant, men at det forkommer hyppigere
hvis maskinen er helt fyldt op eller ved lave vaskegrader.

Hvis maskinen kun knap er fyldt og temperaturen er på 65 eller højere,
så opstår problemet ikke.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Soren Pedersen

Dato : 06-04-04 00:12

> [...]
> hvis maskinen er helt fyldt op eller ved lave vaskegrader.
>
> Hvis maskinen kun knap er fyldt og temperaturen er på 65 eller højere,

Vi har det samme med vores. Jeg hælder dog til den teori at det skyldes at
jeg har pakket maskinen for hårdt, så vand cirkulationen ikke fungerer
ordentlig. Vi har aldrig haft problemet med en fyldt maskine, hvor der blot
ikke var fade, gryder etc. som lå hen over andre ting.

Mvh
Søren

Fra : staunstrup

Dato : 05-04-04 23:19

Har lige haft det samme problem med en stoppet AEG, og det er IKKE til at
komme til at skille en moderne opvaskemaskine ad. Klarede det med kaustisk
soda i maskinen hver aften i en uge. Men det er på eget ansvar!

/jan

Fra : Carter

Dato : 06-04-04 15:46

Jeg har lige fået en "ny" brugt opvaskemaskine af mærket Bosch. Da vi
skulle montere afløbsslangen til udledningsstutsen bemærkede jeg en fed
klump nede i slangen. Den tog vi selvfølgelig ud med diverse skrabe
redskaber og pincetter. Der var også i "klumpen" stykker af plastic tape
til tætning.
En sådan forstoppelse kan måske være årsag til dine "udløbsproblemer".
Det er ret nemt at løsne afløbsslangen og kikke efter.
Benny