Bvadr siger den Iberiske skovsnegl...
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-04-04 17:30

Den Iberiske skovsnegl har desværre indledt sæsonen i mit drivhus.

Jeg har læst mig igennem utallige gode - og mindre gode samt
ubrugelige råd - såvel faglige som den praktiske erfaring mod denne
plagsomme fætter. Og jeg har også prøvet en hel del med mere eller
mindre held.

Men jeg er endnu ikke stødt på ord om, hvad den ikke spiser. Listen
over det modsatte kunne blive meget lang - men ikke nær så
interessant.

Min erfaring er, at den ikke fortærer mine buske (herunder roser) og
mine få stauder (ved ikke, hvad de hedder).

Hvilke planter har dræbersneglen ikke spist af hos dig sidste sommer?

Med havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Anette

Dato : 05-04-04 22:01

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote:

> Hvilke planter har dræbersneglen ikke spist af hos dig sidste sommer?

Hej Dorte

God ide
Her har de ikke spist Morgenfruerne ( selvom de stod i det totalt ribbede
tagetesbed) og heller ikke liljenkonvaller, iris og pæon. I køkkenhaven er
det kun hvidløg, timian og mynte der går fri.
De fleste slags ukrudt får også lov til at blive - desværre.

/ Anette

Fra : Gert Espersen

Dato : 06-04-04 08:02

Hej

Man må da i vores teknologiske tidsalder, kunne gensplejse skiderikken
til kun at spise tidsler, brændenælder, mælkebøtter og skvalderkål m.m.
Så kan den sige "Bvadr" til gulerødder, jordbær og salater m.m.

M.v.h.

-Gert..

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-04-04 08:06

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ubrugelige råd - såvel faglige som den praktiske erfaring mod denne
> plagsomme fætter. Og jeg har også prøvet en hel del med mere eller

Jeg går ud fra, at du vil af med den. Hvis det er tilfældet, kan du bruge
Ferromol, som er særdeles effektivt.

mvh
Preben

Fra : E. Jensen

Dato : 06-04-04 10:17

> Jeg går ud fra, at du vil af med den. Hvis det er tilfældet, kan du bruge
> Ferromol, som er særdeles effektivt.

....og dyrt i længden, synes jeg. Det bedste er vel at lægge nogle bunker
snittede agurker ud, blødt op i vand iblandet de de mikroskopiske dyr, som
angriber snegle. Og så sørger sneglene selv for smittebredning
efterfølgende. Har jeg ikke ret ?

mvh E

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-04-04 13:06

"E. Jensen" <FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> snittede agurker ud, blødt op i vand iblandet de de mikroskopiske dyr, som
> angriber snegle. Og så sørger sneglene selv for smittebredning

Det ved jeg ikke om du har. Hvad er det for dyr, som angriber sneglene?
Mht. prisen på Ferromol, så kan det betale sig at gå sammen med naboerne og
købe f.eks. 5 kg. ad gangen, så har man nok til flere år.

mvh
Preben

Fra : E. Jensen

Dato : 06-04-04 17:08

> [...]
og
> købe f.eks. 5 kg. ad gangen, så har man nok til flere år.

De hedder nematoder, eller sådan noget. Blandes op i vand. Så puttes der
noget snegleguf i vandet, eller vandet hældes på noget snegleguf, og
snegleguffet lægges i naturen, sikkert gerne under en plade eller noget. Og
så skulle sneglene overføre nematoderne til hinanden, når de leger
kanibaler/ådselsædere. Skal sikkert udføres flere gange i løbet af året.

mvh E

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-04 18:21

"E. Jensen" <FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> skrev

> [...]
> så skulle sneglene overføre nematoderne til hinanden, når de leger
> kanibaler/ådselsædere. Skal sikkert udføres flere gange i løbet af året.

Eller endnu bedre: lave en kravlegård, og når man så ser et antal syge
snegle, tager man rundt i nabolaget og deler disse ud, så de kan smitte de
andre (bliver spist af de raske). Derved bekæmper man ikke blot sine egne
snegle, men også de omkringliggende arealers.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 06-04-04 18:41

On Tue, 6 Apr 2004 19:20:40 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>andre (bliver spist af de raske). Derved bekæmper man ikke blot sine egne
>snegle, men også de omkringliggende arealers.

Virker det?

Havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-04 20:53

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholmNOSPAM@get2net.dk> skrev

> Virker det?

Ifølge teorien og Helge Petersen virker det. Men jeg kan ikke prale af at
have praktisk erfaring. Det er så det samme som at prale af, at jeg endnu
ikke har dræbersnegle. Jeg kan dog videregive den praktiske erfaring, at
snegle ikke kan passere noget, der er bemalet med/dyppet i kunstgødning
(grødet opl.). Jeg vil gerne høre om det forholder sig sådan at hvis man har
dræbersnegle, så har man ikke de små grå snegle?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dan Andersen

Dato : 07-04-04 09:58

Erfaringer har jeg med nematoder og andre bekæmpelsesmidler. Mine
erfaringer, hvoraf jeg mangler at beskrive alle mekaniske liger til fri
gennemslæsning og kiggeri på min hjemmeside. Adressen er : www.dbamott.dk

--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-04-04 11:55

On Wed, 7 Apr 2004 10:58:27 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

Hej Dan.

>Erfaringer har jeg med nematoder og andre bekæmpelsesmidler. Mine
>erfaringer, hvoraf jeg mangler at beskrive alle mekaniske liger til fri
>gennemslæsning og kiggeri på min hjemmeside. Adressen er : www.dbamott.dk

Jeg savner din vurdering af effekten af de forskellige
bekæmpelsesmetoder - eller har jeg overset den?

Jeg tager meget gerne nematoderne til mig, hvis en og gerne flere kan
overbevise mig om effekten - praktisk erfaring.

Indtil videre er min klare erfaring den, at Ferramol har haft en stor
virkning i min have - de er ikke væk, men som jeg skriver andetsteds
så spiller andre faktorer ind på det. Men antallet er mindsket
betydeligt såvel i 2002, hvor jeg fik rippet min have forinden og gled
rundt i snegle på aftenhaveturen altimens maven slog kolbøtter i takt
med aflivning med saks eller spade for slet ikke at tale om tømning af
ølfælder - som i 2003, hvor en varm tør sommer desuden gav en stor,
hjælpende hånd.

Jeg undrer mig lidt over din beskrivelse af virkemåde for Ferramol:
"Sneglene glider hen over krystallerne og dør derefter"

Den forklaring, som jeg har fået rigtig mange steder er, at sneglene
lokkes til at spise "sneglekornene", hvorefter de ophører med at
spise, trækker sig tilbage til skjulesteder og efterhånden dør.

Den kan bl.a. læses her på Borregaard BioPlant's hjemmeside:
http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/redirect.php?command=http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/indhold/snegle/pressem.htm

Men væsentligst af alt: Jeg har "spildt" rigelig tid på at forsøge mig
med bekæmpelse - tid som er taget fra det, som egentlig interesserer
mig derude; planterne.

Derfor er min største interesse nu at trække lidt på andres erfaring
med, hvilke planter den Iberiske skovsnegl ikke interesserer sig for.

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-04 17:39

On Tue, 06 Apr 2004 19:41:05 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Virker det?

I følge dem som lever af at sælge nyttedyr som bl.a disse nematoder, så
er der kun begrænset effekt mod dræbersneglene. Nematoderne er derimod
ret virksomme mod agersnegle.

Hvor længe de er virksomme er jeg også i tvivl om.
Men jeg er derimod ret sikker på at Ferramol er både billigere og mere
effektivt - også i længden. Det er jo noget med at bruge det rigtigt.
Der skal ikke ret meget til, det skal ud i ordentlig tid og under de
rigtige forhold.

I mit drivhus er de ikke rigtig noget problem, jeg tjekker mine såkasser
helst en gang hver dag. Midt på dagen sidder sneglene under kasserne og
kan 'plukkes' - og en god solid sikkerhedssko i hovedet overlever sådan
en snegl ikke Efter en uges tid er der stort set ikke noget problem
længere.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 06-04-04 12:08

On Tue, 6 Apr 2004 09:05:31 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Jeg går ud fra, at du vil af med den. Hvis det er tilfældet, kan du bruge
>Ferromol, som er særdeles effektivt.

Det gør jeg også, kan du tro - jeg orker ikke flere eksperimenter. At
Ferramol "koster penge", som det flere gange er blevet angrebet for,
generer mig ikke. Det er der såmænd så meget i haveverdenen, der gør.
Det gør meget mere ondt at se ens flid og omsorg blive forvandlet til
slim og ingenting.

Genboen har jeg også fået med på ideen. Men når ikke alle følger
trop... Desuden bor jeg på landet med marker på tre sider, så jeg har
ingen illusioner om at kunne udrydde bæsterne, som kommer vidt omkring
(så vidt jeg har forstået).

Derimod synes jeg nu, at det er interessant og opløftende, hvis jeg
kan putte planter i min have, som ikke bliver spist - kombineret med
bekæmpelsen. Den side af sagen er jeg ikke stødt på. Derfor mit
initiativ.

Med havehilsen
Dorte

--
http://www.bornholm.nu
Debat

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-04-04 12:03

On Mon, 05 Apr 2004 18:30:24 +0200, Dorte R.M. Hansen
> [...]

>ubrugelige råd - såvel faglige som den praktiske erfaring mod denne
>plagsomme fætter. Og jeg har også prøvet en hel del med mere eller

Ps.

Skulle nogen være interesserede, så har vi løbende haft en lille snak
om dræbersneglene på nedenstående link, da problemet har været til at
få øje på flere steder på Bornholm:

http://www.bornholm.nu/nb/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&tid=36

Med venlig havehilsen
Dorte