Frø fra klematis
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 05-04-04 10:45

Hej NG

Jeg har taget frø fra en gul, småblomstrende klematis ved navn Clematis
tangutica el. guldklematis.

Er der nogen der ved hvordan man skal behandle disse frø for at lave egne
planter (hvis man kan det)? PS: Jeg er nybegynder med at lave planter fra
frø så alle tips og tricks er velkomne.

Mvh. Janni

Fra : Helle Skoett

Dato : 05-04-04 16:46

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> planter (hvis man kan det)? PS: Jeg er nybegynder med at lave planter fra

du behandler dem som alle andre frø. ned i en potte, vande, vande og
vente...
det virkede i hvert fald for mig sidste år - desværre sluttede eventyret, da
en grådig snegl en nat skolvede samtlige spirer. (jeg smed potten ud i
drivhuset, da jeg havde sået frøene)
Øv.
desværre er alle frø blæst af min i vinteren løb, og nu har jeg solgt huset,
så jeg må vist købe en ny til mit nye hus - med mindre, der er nogen, der
ved, om man kan tage stiklinger allerede her i april?
Forresten: Tanguticaen er en oprindelig klematis, så dens frø laver planter
med samme kvaliteter som ophavet. Hybrider kan du ikke frøformere til noget
brugbart.

--
jordnær hilsen
helle s