Ribs og solbær
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 02-04-04 13:44

Hej

Kan man lave nye planter af ribs og solbær ved at afklippede grene slår
rødder i en spand vand ligesom man kan med mange andre planter?

Torben

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-04-04 14:20

"Torben R. Sørensen" <torben.soerensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man lave nye planter af ribs og solbær ved at afklippede grene slår
> rødder i en spand vand ligesom man kan med mange andre planter?

- eller ved simpelthen at stikke dem i jorden.

Hilsen Inger

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 02-04-04 17:20

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - eller ved simpelthen at stikke dem i jorden.
>
> Hilsen Inger

Tak, det prøver jeg
Torben

Fra : klaus

Dato : 02-04-04 19:37

Torben R. Sørensen wrote:
> "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, det prøver jeg
> Torben

Jeg har ikke prøvet med ribs, men solbær er utrolig nemme at formere.
Klip dem op i 20 - 30 cm. lange kviste og stik dem i jorden så 3/4 dele
af kvisten står i jorden, vand dem jævnligt (hver anden dag i den første
måned) og i løbet af et par år vil du have små buske der giver bær. Hvis
du har mulighed for at lægge plastik eller glas over stiklingerne, så
forøger du yderligere chancen for at de bliver til buske.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 03-04-04 07:57

> [...]
> du har mulighed for at lægge plastik eller glas over stiklingerne, så
> forøger du yderligere chancen for at de bliver til buske.

Tror du man gør det samme med stikkelsbær?
Jeg kan selvfølgelig gå ud og købe alle mine planter, men jeg synes det
andet er sjovere, og har tid til at vente på dem

Torben

Fra : E. Jensen

Dato : 03-04-04 10:02

> Tror du man gør det samme med stikkelsbær?
> Jeg kan selvfølgelig gå ud og købe alle mine planter, men jeg synes det
> andet er sjovere, og har tid til at vente på dem
>
> Torben

Jeg har for mange år siden fået flere ribsbuske ved at klippe grene af de
ekstisterende gode buske og plante dem i jorden uden nogen form for
plastikdække eller andet - jeg gjorde dem om efteråret.

Til sidst endte det med at vi måtte igang med at rydde nogle buske, da vi og
naboerne ikke kunne spise så meget frugtgrød og saft.

Torben spørger om hvordan man formerer stikkelsbærbuske - du tager en sten
eller lignende og lægger på en eller flere af de nederste grene på din
stikkelsbærbusk for at sikre en god jordkontakt - i løbet af kortere tid vil
den slå rod og så kan du klippe stiklingen af og plante den ud.

Stikkelsbær plejer at være meget villige til at slå rod - jeg har oplevet
mange gange, at de nederste grene har sat rødder, hvis jeg ikke har været
påpasselig med at klippe de nederste grene af.

venlig hilsen
EJensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-04-04 14:43

"E. Jensen" <ecj@ofir.dk> skrev> Stikkelsbær plejer at være meget villige
til at slå rod - jeg har oplevet
> mange gange, at de nederste grene har sat rødder, hvis jeg ikke har været
> påpasselig med at klippe de nederste grene af.

Ja, hvis man ser ordentligt efter, vil der som regel være en til flere ved
lave ustammede buske. Man kan også lave en lige meterstok af f.eks.
Jostabær, og så pode på den = Opstammet, jordfri og plukkevenlig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 03-04-04 17:12

> [...]
> mange gange, at de nederste grene har sat rødder, hvis jeg ikke har været
> påpasselig med at klippe de nederste grene af.

Igen tak for tippet. Jeg vil gå i gang i påsken
Torben