Slibe træbordplade
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-04-04 08:01

Jeg har købt en træbordplade til mit køkken. Bordpladen har fra
producenten fået en grundbehandling med olie, men der er enkelte
mindre ridser (meget små) i den, så jeg har tænkt mig at slibe pladen
inden den tages i brug.
Efter slibningen skal den naturligvis have en eller anden olie/voks-
behandling.

Sprøgsmålene er så:
- hvilken kornstørrelse sandpapir skal jeg bruge?
- skal det gøres i hånden eller kan man bruge en rystepudser?
- hvilken olie/voksbehandling er den bedste.

Træet er mørkt (acajou).

/Jakob

Fra : Marco

Dato : 01-04-04 18:24

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev:

> [...]
> inden den tages i brug.
>
> Sprøgsmålene er så:
> - hvilken kornstørrelse sandpapir skal jeg bruge?
Korn 240.

> - skal det gøres i hånden eller kan man bruge en rystepudser?
Tjaa, hvis du sliber manuelt, brug da en slibeklods.

> - hvilken olie/voksbehandling er den bedste.
Olie beregnet til bordplader (enhver farvehandel/byggemarked har en af
slagsen)

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : //zlgge

Dato : 01-04-04 22:41

"Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Olie beregnet til bordplader (enhver farvehandel/byggemarked har en af
> slagsen)

Ikke for at reklamere for noget specielt, men jeg har rigtigt gode
erfaringer med Junkers plejeolie.
Ret beset burde du bruge en grundolie, men da det kun drejer sig om en lille
repration, vil jeg sige at det er totalt frås at købe en hel dunk grundolie.
Plejeolien er desuden også meget (meget) nemmere at arbejde med.
Husk at følge brugsanvisningen meget nøje - olien hærder og hvis du i
misforstået godhed lader olien stå for længe på pladen, så får du en
skinnende blank hinde, der er meget grim og let klistret...

Jeg plejer at købe en Schoths Brite (sikkert stavet forkert) svamp til at
lægge det på med og efterpolere.
Hvis du køber den grønne så kan du slibe små ridser væk med den uden at
pudse først. Ellers skal du tage den hvide, der ikke sliber, men blot er god
til polering. "Dimsen" ligner et lille pudsebrædt, hvor sålen så istedet er
en filtsvamp - ge´nial opfindelse. Den er også god til mange andre ting der
skal skrubbes.

Mvh
//zigge

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 02-04-04 07:44

Mange tak til jer begge to - jeg tror jeg går efter en kombination,
hvor jeg sliber bordpladen med korn 240 og bagefter mætter den
med grundolie.

/Jakob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-04-04 00:00

Jakob Jeppesen wrote:
> Mange tak til jer begge to - jeg tror jeg går efter en kombination,
> hvor jeg sliber bordpladen med korn 240 og bagefter mætter den
> med grundolie.

Det er faktisk bedre at slibe i olien, lade det trække en times tid og
derefter tørre den overskydende olie af.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin