Hvilket træ
Fra : Lotte Jul

Dato : 31-03-04 19:59

Inden så længe har jeg planer om at planter et nyt træ i haven(villahave),
men jeg er i tvivl om hvilket.

Det skal have røde blade. Der er ikke så meget lå der hvor det skal plantes.

Jeg har tænkt lidt på noget i retning af Spidsløn, Ildløn,blodbøg eller en
art ahorn.

Er der nogen som kan hjælpe med nogle gode råd/valg?

Hilsen Lotte

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 01-04-04 01:56

Lotte Jul skriver:

> [...]
> art ahorn.
>
> Er der nogen som kan hjælpe med nogle gode råd/valg?

Du er nok bedst tjent med en Japansk Løn eller en Parrykbusk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-03-04 20:26

> Jeg har tænkt lidt på noget i retning af Spidsløn, Ildløn,blodbøg eller en
> art ahorn.

Blodbøg skal stå mindst 15 m fra alt, dvs skel, hus, garage mv. Det skal
nogle ahorn også. Løn er mindre (dem jeg kender i hvert fald).
Hvad med et hjertetræ? De er meget velegnet til villahaver efter min mening.

Mvh Maria

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-03-04 20:42

"Lotte Jul" <lottejul@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> art ahorn.
>
> Er der nogen som kan hjælpe med nogle gode råd/valg?

Hvor stor er grunden?
Hvad ønsker I med træet? -Noget smukt - skygge - karaktertræ??? eller???
Hvad er der plantet i forvejen?
Hvilken jordbund er der? - ler, mose, sand. ud til Vesterhavet, stormomsust,
eller...?

Altså: At plante en blodbøg syd eller vest, klos op ad en terrasse på en 500
m2 stor grund - det ER måske ikke det mest geniale valg

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-04 13:53

On Wed, 31 Mar 2004 20:58:46 +0200, "Lotte Jul" <lottejul@mail.dk>
wrote:

> [...]
>art ahorn.
>
>Er der nogen som kan hjælpe med nogle gode råd/valg?

Blodblomme er også en mulighed. Eller en rødbladet paradisæble.
Der er også kommet en japansk kirsebær med røde blade.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aase

Dato : 01-04-04 15:19

> Det skal have røde blade. Der er ikke så meget lå der hvor det skal
plantes.

Jeg regner med, at "lå" er en slå-fejl, og at der skal stå læ.
Derfor vil jeg fraråde japansk løn, som jeg ellers holder meget af.

Bøg kan bedre tåle blæsten.
Kig fx på www.lundhede.com, internet butik, planter, løvtræer-buske.
plantespecialiteter, og se på de mange muligheder for bøg = fagus.
En del af dem kan sikkert også fås eller skaffes på andre planteskoler; men
Lundhede sender gerne.
Hilsen
Aase

Fra : v

Dato : 01-04-04 17:07

> Det skal have røde blade. Der er ikke så meget lå der hvor det skal
plantes.

Hej
jeg har et rødbladet paradisæbletræ, faktisk har jeg 2,
de er langsomtvoksende har kønne røde æbleblomster
og tåler vind.
og bedst af alt giver en meget fin gele.

Kan meget anbefales.

Vibeke

Fra : Calle.

Dato : 01-04-04 17:24

v wrote:

> [...]
> de er langsomtvoksende har kønne røde æbleblomster
> og tåler vind.
> og bedst af alt giver en meget fin gele.

Tror det er samme træ jeg har, det er tæt pakket af mørkerøde blomster i
foråret, og får mange mørkerøde bær i efteråret.
Mit står frit, hvor der f.eks ofte kommer en vestenvind fra havet, uden det
er at se på træet, det gror ikke engang skævt af den grund.

--
Calle.

Fra : v

Dato : 01-04-04 17:37

> [...]
det
> er at se på træet, det gror ikke engang skævt af den grund.
,
og så er æblerne lige så store som blommer,
meget dekorative i de moderne blomsterbuketter,
og nemme at ordne til gele.

Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-04 17:46

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev
> [...]
> de er langsomtvoksende har kønne røde æbleblomster
> og tåler vind.
> og bedst af alt giver en meget fin gele.

Hvad hedder den rødeste Paradisæble, altså rødest i bladene?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : v

Dato : 01-04-04 18:34

> Hvad hedder den rødeste Paradisæble, altså rødest i bladene?

det ved jeg ikke
men jeg tror at den, jeg har, er en malus hybrida scarlett,
den er rød som en blodbøg .

Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-04 20:12

On Thu, 1 Apr 2004 18:45:50 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvad hedder den rødeste Paradisæble, altså rødest i bladene?

Jeg tror det er 'Royaltii' - den er i hvert fald _meget_ mørkerød i
bladene så vidt jeg husker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 03-04-04 13:56

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> "v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev

> Hvad hedder den rødeste Paradisæble, altså rødest i bladene?
> --

De mørkeste Paradisæbletræer bliver mere sorte end røde.
Men man kan også få dem i en lysseer tone.