Underdimensioneret tagkonstruktion?!?!
Fra : chr

Dato : 31-03-04 19:24

Hej,

jeg har smidt samme meddelse i dk.bolig,-men der er vist flere der læser
denne nyhedsgruppe?...nuvel check lige mit problem!.

jeg er stadigvæk ved at købe hus, og har i forbindelse med et mulig emne
haft min 'egen' byggesagkyndige med ud og kigge på huset han har konstateret
at at der er nedtrykning skader på vindusrammer og terasse dør, huset har
envidere fået nye tag i 1994, oprindeligt var der eternit-skifer på (let),
men fik i 1994 et tung tag, BBR register siger 'Tagdækningsmateriale:
Cementsten'

min byggesagkyndige sagde to ting,

1. undersøg nedtrykningerne.
2. undersøg om tagkonstruktionen er udmålt og checket til at bære
cementsten!.

Tilstandsrapporten siger K0 ved 'mindre skævheder i tagfladen' den får
karakter K0 fordi sælger oplyser at undertag/understrygning er undersøgt!

MEN nu har jeg set denne 'undersøgelse' og snakket med det rådgivnings firma
som har lavet den,samt min egen byggesagkyndige begge fastslår at
undersøgelsen KUN omhandler de nedtrykning der har været på terasse dør og
vinduspartier ved terassedør! (sælger har selv været bekymret over de
nedtrykninger der var her), IKKE noget med at selve tagkonstruktionen er
checket eller efterset, altså det samme som min 'egen' byggesagkyndige kunne
se!, dermed har skævhederne i tagkonstruktionen IKKE været undersøgt
overhoved, samt om taget er for tungt!!!

jeg har bedt sælgers ejendomsmægler finde dokumentation for at
tagkonstruktionen er dimensioneret til cementsten, men har fået at vide fra
sælgers ejendomsmægler at sælger ikke har et sådanne
dokument!,-ejendomsmæglern, mener jeg 'bare' skal betinge mig i en evt.
købsaftale at dette bliver undersøgt...jeg mener at sælger nu er blevet
oplyst om dette problem og burde få det undersøgt så hurtigt som muligt!!!

hvordan ville i forholde jer i denne problemstilling???

Chr.

Fra : Leonard

Dato : 31-03-04 19:32

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote:

>hvordan ville i forholde jer i denne problemstilling?

Er huset bare det hus du må eje?
- ellers find et andet ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : chr

Dato : 31-03-04 19:33

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> Er huset bare det hus du må eje?
> - ellers find et andet ...

jeg vil selvfølgelig gerne have huset, men ikke købe 'katten' i sækken...det
kan nemt blive dyrt!.

Chr.

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-03-04 19:36

chr wrote:
> "Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message

> jeg vil selvfølgelig gerne have huset, men ikke købe 'katten' i
> sækken...det kan nemt blive dyrt!.

Ja. Find et andet hus.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : chr

Dato : 31-03-04 19:41

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in message

> Ja. Find et andet hus.

det bliver nok også løsningen, dog undre det mig at sælger er så modvillig
til selv at få klarhed over dette problem, som enhver anden byggesagkynding
vil påpege?!?!

Chr.

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-03-04 20:05

chr wrote:

> det bliver nok også løsningen, dog undre det mig at sælger er så
> modvillig til selv at få klarhed over dette problem, som enhver anden
> byggesagkynding vil påpege?!?!

Hvis sælger og mægler forventer at kunne sælge huset alligevel, betaler
det sig næppe at gøre så meget ud af det. Der findes stadig idioter som
ikke kan kende en bygningsskade selvom man stikker den hen under næsen
på dem.

Fra : anders majland

Dato : 31-03-04 20:02

> ejendomsmæglern, mener jeg 'bare' skal betinge mig i en
> evt. købsaftale at dette bliver undersøgt

Vi var ude at kigge på et hus. Der stod _intet_ mhs til konstruktionen i
tilstandsrapporten. Da vi gik rundt på 1.salen fik vi en fornemelse at
at gå op og ned ad bakke. og det blev helt galt i den ene ende - Der
gyngede gulvet... Ned og kigge i stuen igen.. Det kunne man ved nærmere
eftersyn godt se at der var fjernet nogle (bærende) vægge...
Ejendomsmægler mente ikke det var noget problem for det stod jo ikke i
tilstandsrapporten så forsikringen skulle jo så dække ... Eftersyn af
murene (der var pudsene) viste også små tegn på at det nok var blevet
pudset pga store revner i murværket ....

Som køber kan man kun bruge ejendomsmægleren til at kopiere de papirer
man beder om og låse døren op til de huse man vil se.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : chr

Dato : 31-03-04 20:18

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:c4f4uf$lga$2@sunsite.dk...

> [...]
>
> Som køber kan man kun bruge ejendomsmægleren til at kopiere de papirer
> man beder om og låse døren op til de huse man vil se.

yeps det samme sagde han også,-'forsikringen dækker hvis der er et
problem'...min bare r** ,-i ejerskifte forsikringens betingelser står der at
de ikke dækker skader man havde kenskab til fejl FØR man købte....desuden er
der jo en stor selvrisiko.

Chr.

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 05-04-04 11:46

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev et indlæg
<c4f5ea$pqq$1@news.net.uni-c.dk>:

> [...]
>de ikke dækker skader man havde kenskab til fejl FØR man købte....desuden er

Og mindst lige så vigtigt - i henhold til forsikringslov og
-betingelser kan det nemt tænkes at der sker reduktion for alder og
slid (også kaldet forbedring) i forbindelse med udbedring af skaden.

Så min holdning: Lad være med at spekulere på forsikringsfordel
og/eller dækning ved huskøb, men få klarlagt hvad det koster i værste
fald at få skader udbedret. Eller helt droppe huset - med mindre det
lige har en drømmeplacering.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Peter C:\\>

Dato : 31-03-04 22:46

> hvordan ville i forholde jer i denne problemstilling???

Som andre også har været inde på:

1) Ejendomsmægleren er sælgers mand.....stol pr. def. IKKE på ham !

2) Ejerskifteforsikring, "stil"standsrapport, energimærke og hvad de ellers
kalder det, er dårlig nok egnet til at tørre r.. i (papiret er for stift)

Stol egentlig kun på dig selv, og hvad du og egen byggesagkyndige ved
selvsyn kan konstatere. (Det lyder det også til du HAR gjort !)
Hvis jeg havde mistanke om en større konstruktionsfejl, ville jeg finde et
andet hus.
Ellers skal sælger bare hoste om med noget dikumentation.......eller et
afslag til at dække udbedring !

MVH Peter C:\

P.S. En ejendomsmægler i Hammerslag sagde engang "Det eneste man ikke kan
ændre ved et hus, er beliggenheden"
Hvis det nu bare ER drømmehuset, må du jo evt. selv indhente overslag på
udbedring, og indregne det i prisen.....og se om drømmen stadig holder

Fra : Henrik Siiger

Dato : 01-04-04 08:17

Køb TRÆ28 fra træbranchens oplysningsråd. Anvisningen beskriver
dimensionering af spærtyper.

Slå op hvilke dimensioner din konstruktion skal have for given spærtype,
bredde og last.

Er disse kriterier opfyldt er det sikkert fint.

God fornøjelse

Henrik

PS afviger konstruktionen fra anvisningen kræves beregning for dokumentation
af bæredygtighed.

Fra : chr

Dato : 01-04-04 18:27

"Henrik Siiger" <henriksiiger@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> God fornøjelse
>
> Henrik
>
> PS afviger konstruktionen fra anvisningen kræves beregning for

OK. prøv engang at se her:

http://www.dahl-lyng.ishoejby.dk/tag/

de ser lidt spinkle ud med de to planker der er sømmet på som aflastning...

Chr...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-04-04 18:53

> http://www.dahl-lyng.ishoejby.dk/tag/
>
> de ser lidt spinkle ud med de to planker der er sømmet på som
aflastning...

De skrå? De skal nok holde. Det er mere om sømmene holder om 10 år - og hvad
de støtter af på.

Mvh Maria

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 04-04-04 20:45

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in news:c4hj8l$kjq$1@news.net.uni-c.dk:

> OK. prøv engang at se her:
>
> http://www.dahl-lyng.ishoejby.dk/tag/
>
> de ser lidt spinkle ud med de to planker der er sømmet på som
> aflastning...

De to planker hedder "tænger", og det var den måde, man lavede gitterspær
på, før man begyndte at bruge sømplader og kamsøm, og før det blev det
almindeligste med fabriksspær i småhusbyggeriet. Konstruktionen fejler ikke
noget i sig selv, men det er selvfølgelig ikke givet, at den er beregnet
til et tungt tag. Træbranchens oplysningsråd har en gammel publikation -
forløberen for "TRÆ 28 - Træspærfag". Den kan sikkert skaffes på
biblioteket. Den vil kunne fortælle dig, om taget kan holde til det tunge
tag.

Noget andet underligt i mine øjne er, at man på et forholdsvis nyt tag har
valgt at understryge i stedet for at lave et undertag.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : chr

Dato : 04-04-04 22:04

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> wrote in message

> [...]
>
> Noget andet underligt i mine øjne er, at man på et forholdsvis nyt tag har
> valgt at understryge i stedet for at lave et undertag.

Hmm..det har jeg også tænkt på, men man 'plejer' at lade det gamle tag sidde
som undertage, da hele molevitten nok vil blive for tung, har den tidligere
ejer fået flået skifereternit taget ned, og lagt tegl på,- for at 'lette'
trykket på konstruktionen.

iøvrigt er de spær lavet af 2,5" x 5", mens 'tænger'ne' er 1" X
4",-mærkeligt at man bruger tommer??.

Chr.

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 05-04-04 11:46

"Henrik Siiger" <henriksiiger@hotmail.com> skrev et indlæg
> [...]

>bredde og last.
>
>Er disse kriterier opfyldt er det sikkert fint.

Det er vel også et spørgsmål om muren kan holde til det - jeg tænker
på at hvis nogle mure er skæve/buer, eller der er lange spænd over
vinduer mv. kan vægten at taget jo godt gøre muren mere skæv - for
ikke at tale om hvis det står på blød grund.