Oliventræ der "fælder".
Fra : Kent Sørensen

Dato : 30-03-04 18:33

Hej Alle.

Vi har endelig købt et oliventræ af en vis størrelse og sandelig også pris.

Efter at have plantet det om i en stor zink krukke står det nu flot i vores
udestue. Men det er nu efter en uge begyndt at smide en farlig masse blade,
der er nye skud men bladene drysser næsten af når man bare forsigtig rører
ved det. Hvad kan det skyldes og hvad kan vi gøre. Det får ikke lov at tørre
ud.

Hilsen

Kent Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-03-04 19:27

On Tue, 30 Mar 2004 19:33:01 +0200, "Kent Sørensen"
<kentsorensen@esenet.dk> wrote:

> [...]
>ved det. Hvad kan det skyldes og hvad kan vi gøre. Det får ikke lov at tørre

http://www.italiangardens.dk/ - som dog lige pt ser ud til at være mere
eller mindre ude af drift - har en pasningsvejledning til oliven.

Jeg tror (kender ikke så meget til oliven) at det er helt naturligt at
den smider blade nu. Selv om det er stedsegrønt, skal det smide bladenen
på et tidspunkt. Og måske det lige er omplantningen og at den er kommet
i nye omgivelser, som har sat skub i det.

Hvis den har nye skud på vej tror jeg i hvert fald ikke der er noget at
være nervøs for.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 31-03-04 22:05

Men du får nok aldrig Oliven på det, så vidt jeg ved blomstrer de ikke nord
for 45 breddegrad pga. lyset.
Mvh Thomas Strandvig

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 01-04-04 09:01

"Thomas Strandvig" <thomas@strandvig.dk> wrote in message news:<406b327a$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Men du får nok aldrig Oliven på det, så vidt jeg ved blomstrer de ikke nord
> for 45 breddegrad pga. lyset.
> Mvh Thomas Strandvig

Jeg har da haft både blomster og oliven i mine de sidste 2 år?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-04 13:51

On 1 Apr 2004 00:01:25 -0800, lonekjaer@hotmail.com wrote:

>Jeg har da haft både blomster og oliven i mine de sidste 2 år?

Jeg mener at have hørt at oliven skal have en lille smule frost for at
komme til at blomstre - kan det passe?

http://www.gartneriet.dk

Fra : CB

Dato : 02-04-04 12:35

problemet med oliven er at de er blevet vældig populære og i TV osv, men de
er ikke en plante man skal regne med at ahve succes med.
Årsagen til de fælder, er at de står for varmt..../indenfor.
Det er en udendørs plante.
De kan opnå nye blade igen, hvis man palcerer den udenfor, men man skal være
tålmodig.

Så ud og lad den få noget luft som ungerne

CB

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 02-04-04 14:34

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in message news:<m04o60586h769e2a9h1pvfgcvshagls8gq@4ax.com>...

> Jeg mener at have hørt at oliven skal have en lille smule frost for at
> komme til at blomstre - kan det passe?

Jeg tør ikke sige om de har fået en lille smule frost, jeg tager dem
altid ind i haveskuret om vinteren. Men så vidt jeg husker kan de tåle
ned til -8 gr, det mener jeg der stod på etiketten.