Gange i køkkenhaven
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-03-04 09:19

Jeg overvejer at købe flettet pil til at afgrænse køkkenhave fra
gangarealer - har nogen herinde erfaring med, hvor længe sådan nogle holder?
Og skal jeg bruge energi på at lægge sort plasic bag dem, for at begrænse
kontakten til våd jord?

Og hvad med havegangene? Hvilke fordele/ulemper er der ved perlegrus,
barkflis, kakaoskaller, halm.......

Regner med, at jeg om et år eller to vil bygge højbede i haven - og så er
det måske dumt at smide "flere tons" perlegrus ud nu, selvom de to havegange
jeg "anlægger" nu, også skal være der til den tid, da det er de ydergange,
der løber langs hækken.

Synes i øvrigt, at de her højbede er kanonflotte:
http://www.ihaven.dk/artikkel.asp?ID=17

Mvh. Lisbeth

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 30-03-04 10:00

On Tue, 30 Mar 2004 10:18:43 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote:

>Og hvad med havegangene? Hvilke fordele/ulemper er der ved perlegrus,
>barkflis, kakaoskaller, halm.......

Udseendet....(altså når vi snakker ulemper). Alm. grus er efter min
mening kønnere, eller endnu bedre: den bare jord.

> [...]
>jeg "anlægger" nu, også skal være der til den tid, da det er de ydergange,

Ja, det lyder som dobbelt arbejde - hvorfor ikke lave højbedene nu?

KS

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-03-04 10:05

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det lyder som dobbelt arbejde - hvorfor ikke lave højbedene nu?

Først og fremmest fordi jeg ikke har haft have i mange år og derfor lige vil
samle haveerfaring. Vil gerne tænke over, hvor mange højbede jeg vil have,
hvordan de skal placeres på grunden etc.

Derudover er det dyrt at lave dem.... og i år bruger jeg de penge jeg har at
gøre godt med på andre ting. Herunder at få lagt 80 kvadratmeter fliser. *S*

Køber heller ikke ret mange planter til haven i år. Vil gerne følge den i et
år for at se, hvad der vokser op, hvilke farver tingene har, hvordan solen
placerer sig på grunden etc.

Det eneste, jeg gør i år er derfor at dyrke grønsager, krydderurter og
enkelte sommerblomster.

Mvh. Lisbeth

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 30-03-04 10:34

On Tue, 30 Mar 2004 11:04:40 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote:

>Det eneste, jeg gør i år er derfor at dyrke grønsager, krydderurter og
>enkelte sommerblomster.

God ide - men hvad så med at vente med gange og afgrænsninger til du
har tid, lyst og råd (og på den måde undgå dobbeltarbejdet)..

KS

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-03-04 11:10

> God ide - men hvad så med at vente med gange og afgrænsninger til du
> har tid, lyst og råd (og på den måde undgå dobbeltarbejdet)..

Jeg har tid, lyst og råd til at lave gange og afgrænsninger nu *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-04 10:26

I news:40692df1$0$28839$ba624c82@nntp04.dk.telia.net <Lisbeth Jacobsen>
<LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev:

> Og hvad med havegangene? Hvilke fordele/ulemper er der ved perlegrus,
> barkflis, kakaoskaller, halm.......

Bakkegrus. Et lag på 5-10 cm. Hvis du fortryder, kan de uden problemer
indgå i haven efter en fræsning. Find noget med et stort indhold af ler,
det giver den hårde overflade du kender fra perker o.l.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-03-04 10:37

I news:40693d9e$0$205$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Carsten Finn
Rasmussen> <cfr@c.invalid> skrev:

> ler, det giver den hårde overflade du kender fra perker o.l.

Uuups, den var vist 'politisk ukorrekt'.
Vi laver lige 'perker' om til 'parker' :)

mødes med en gunstig lejlighed....