Købeloven brændeovn!
Fra : Andersen

Dato : 29-03-04 15:52

Hej

Vi har skrevet under på en ordrebekræftelse af køb; 1 stk brændeovn
m/skorsten og montering. Ialt 12.500,-kr. Betaling ved levering .
Men vi har nu fundet et bedre tilbud, som vi hellere vil benytte os af. Vi
ringede til x-pejsecenter for, at annulere ordren. Men det kunne vi ikke
uden at betale 10% i godtgørelse!
Er dette virkelig korrekt. Og er det tilladt når vi intet har modtaget
endnu.

Vh
Andersen.

Fra : Brian A.

Dato : 29-03-04 21:20

"Andersen" <brug_ikke_denne@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden at betale 10% i godtgørelse!
> Er dette virkelig korrekt. Og er det tilladt når vi intet har modtaget

Prøv i dk.videnskab.jura - der sidder der nogle hajer der har styr på sådan
nogle spørgsmål.

Fra : Dan Andersen

Dato : 29-03-04 23:07

Ja.. det er selvfølgelig korrekt.. Du har indgået en bindende aftale og en
aftale skal man holde, hvis ikke har forretningen ret til og du har pligt
til at modtage/betale for den aftalte leverance. Det er faktisk pænt af
forretningen kun at kræve 10 % og gå med til at hæve købet.

--
Mvh. Dan Andersen

Fra : Poppe \(2750\)

Dato : 29-03-04 23:39

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at modtage/betale for den aftalte leverance. Det er faktisk pænt af
> forretningen kun at kræve 10 % og gå med til at hæve købet.
Sjovt du siger det for hvis det f.eks. er postordre køb har du en frist til
at annulere et købet, mener faktisk altid man har 1 uge. men at den er
længere ved postordre(juridisk: fjernkøb), mine små grå siger 2 uger .. men
som en nævnte tidligere spørg i jura eller hør forbrugerstyrelsen. Men du
skal nok lade det gå lidt tjept ... kan være du glipper din frist :)
og hvis den er gået. så er det flot at virksomheden blot skla have 10% i bod

MVH
Christian Holst
slet "FJERNMIG" ved mails

Fra : Thïngmand

Dato : 30-03-04 13:30

> [...]
> at annulere et købet, mener faktisk altid man har 1 uge. men at den er
> længere ved postordre(juridisk: fjernkøb), mine små grå siger 2 uger ..

Hvis de har skrevet under på et stykke papir er det ikke fjernkøb og det må
da også formodes at de har set varen, ligesom returret kun gælder varer de
kan sælge til andre efter returnering - og det kan de jo ikke med tiden de
har brugt på at lave ordren og udregne mht. skorsten...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Leonard

Dato : 30-03-04 13:53

"Poppe \(2750\)" <poppeFJERNMIG@easyfrag.dk> wrote:

>mener faktisk altid man har 1 uge. men at den er
>længere ved postordre(juridisk: fjernkøb), mine små grå siger 2 uger

Du har kun retur ret hvis butikken tilbyder det.De fleste tilbyder 8
dages returret.
Ved fjernsalg husker du ret i de 14 dage, men det er jo ikke tilfældet
her.

I dette tilfælde er der tale om en speciel afgivet ordre og den kan
man ikke løbe fra. De 10% står sikkert et eller andet sted i
kontrakten.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Andersen

Dato : 30-03-04 18:45

Tak for jeres svar.
Jo..vi bliver jo nok nød til at betale de 10%. Jeg har søgt på nettet efter
nogle informationer omkring returret, men fandt ikke noget jeg kunne bruge.
Vi har kontaktet forhandleren og forelagt ham vores beslutning. Han får sine
10%...Men for god ordens skyld bør han nok informere sine fremtidige kunder
om denne betaling ved annulering af køb.
Endnu engang tak for jeres indlæg.

Vh
Andersen

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 30-03-04 20:25

http://www.fi.dk/ret/kobeloven/bytte/

>Vi har kontaktet forhandleren og forelagt ham vores beslutning. Han får sine
>10%...Men for god ordens skyld bør han nok informere sine fremtidige kunder
>om denne betaling ved annulering af køb.

Det kunne være en okay service, men som udgangspunkt er han hverken
forpligtet til tage varen retur endsige informere om, at han tager sig
betalt for det.

KS

Fra : Andersen

Dato : 30-03-04 20:46

> Det kunne være en okay service, men som udgangspunkt er han hverken
> forpligtet til tage varen retur endsige informere om, at han tager sig
> betalt for det.

Hej KS

Tak for dit link.
Jo ret skal være ret. Men jeg vil til enhver tid sætte pris på en ærlig og
retfærdigt forretningsforløb. Det vil være meget svært for mig at anbefale
dette pejsecenter til andre som skulle købe brændeovn. Det lettest i denne
verden er at oplyse kunden om de forhold der gør sig gældende ved en evt.
annulering af handlen.

Vh
Andersen

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 31-03-04 08:38

On Tue, 30 Mar 2004 21:46:08 +0200, "Andersen"

> [...]
>verden er at oplyse kunden om de forhold der gør sig gældende ved en evt.

Spurgte I om handlen kunne annuleres, da I bestilte brændeovnen? Eller
forventer du, at han skulle læse hele købeloven op for jer på eget
initiativ?

KS

Fra : Andersen

Dato : 31-03-04 16:55

> Spurgte I om handlen kunne annuleres, da I bestilte brændeovnen? Eller
> forventer du, at han skulle læse hele købeloven op for jer på eget
> initiativ?

Næhh...det gjorde vi ikke. Vi spurgte heller ikke om hvad størrelse han
brugte i sko.!

KS....som markedet er inden for brændeovne er konkurrencen meget stor. I
vores område ligger div. pejsecentrer næsten side om side. Altså er alle
kneb taget i brug for at sælge en onv til en potientiel kunde. Vi mener at
når man er oppe i disse beløb vil det "klæde en forretning" at oplyse kunden
og netop DERES forretningsbetingelser. Det blev vi på intet tidspunkt oplyst
om. Vi fik 3 sider m/småt stukket i højre hånd og en kuglepind i venstre.
Hvor mange der læser disse betingelser igennem før en handel, vil jeg tvivle
jeg meget på. Vi fandt jo også ud af, at det er den eneste forretning i
området der benytter sig af denne godtgørelse. Hvad omtalte pejsecenter har
fået ud af denne forretningsmoral er dårlige omtaler og anbefalinger i
området.