Behandling af gulvbrædder på udvendig tera~
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 09:52

Hej med jer,

Vi har i efteråret lavet en rigtig flot terrasse af nogle brede nordmandsfyr
planker.

Vi har fået flere forskellige input vedr. behandling af dem men ikke nogen
som vi indtil nu går efter.

Vi ønsker at de bliver behandlet med noget gennemsigtig beskyttelse uden at
det bliver for grønt.

Nogen gode ideer?

MVH

Bo

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 28-03-04 10:04

On Sun, 28 Mar 2004 10:52:26 +0200, "Bo" <ejsmb(a)privat.dk> wrote:

>Nogen gode ideer?

Linolie evt. m. farve

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 10:13

> Linolie evt. m. farve

Også til udendørs?

Vi har ca 40 m2. Er det dyrt?

MVH

Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-03-04 11:39

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse

> Også til udendørs?
>
> Vi har ca 40 m2. Er det dyrt?
>
> MVH
>
> Bo

Ja, linolie er særdeles velegnet til udendørs træværk, tænk på alle de
vinduer der har været behandlet med det.
Men i skal nok overveje at tilsætte noget Citric (Grapefrugtkerneolie) for
at forhindre svampe- og algeangreb. Raadvad siger at det ikke burde være
nødvendigt, men jeg ville nok gøre det for at være på den sikre side.
Du kan se mere her:
http://www.raadvad.dk/dynamic.asp?id=103
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 14:27

> [...]
> at forhindre svampe- og algeangreb. Raadvad siger at det ikke burde være
> nødvendigt, men jeg ville nok gøre det for at være på den sikre side.

Bliver det ikke fedtet efter behandluingen?

MVH

Bo

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-04 14:31

> [...]
> at forhindre svampe- og algeangreb. Raadvad siger at det ikke burde være
> nødvendigt, men jeg ville nok gøre det for at være på den sikre side.

Skifter træet farve? (Målet er at det forbliver som det er!!)

MVH

Bo

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 28-03-04 17:20

for

> Skifter træet farve? (Målet er at det forbliver som det er!!)
>
> MVH
>
> Bo

Træet bliver lidt gyldent når du behandler det. Med tiden vil træet bliver
mørkere, det skyldes sollysets påvirkning (UV stråler).
I kan evt. tilsætte *lidt* hvid farve, det vil lysne træet og kompensere for
farveændringen.
Og jo, det bliver fedtet når du behandler det, men når linolien er hærdet
vil det ikke være fedtet mere. Hvis du vil have det til at hærde hurtigere
kan du bruge linoliefernis, som er linolie der er opvarmet og tilsat ozon.

Fra : Lars

Dato : 29-03-04 19:24

> [...]
> som vi indtil nu går efter.
>
> Vi ønsker at de bliver behandlet med noget gennemsigtig beskyttelse uden

Hvad med den transperante træbeskyttelse som både Gori og Pinotex lægger
navn til?

Mvh.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-04 20:34

> nordmandsfyr

> at
> >

> Hvad med den transperante træbeskyttelse som både Gori og Pinotex lægger
> [...]
Jeg har luret på det, men jeg har hørt at det kun beskytter MEGET lidt.

MVH

Bo