Hvad erstatter man råddent træværk med ?
Fra : Peter

Dato : 27-03-04 13:56

Vi har en hæve/skydedør som er blevet utæt. Jeg har opdaget lidt råd på et
udsat sted, hvor der er kommet vand ind. Nu vil jeg tætne døren med PU lim
(på NG's anbefaling!), men jeg skærer det rådne træværk værk og vil "fylde"
noget andet i for at kunne slibe/male bagefter.

Hvad skal jeg bruge ?

Almindelig Polyfilla ?

Jeg har set noget der hedder flydende træ, som vist også er noget plastic
padding lignende - kan det anbefales ?

Det er ikke et særligt stort område, men jeg kan ikke komme til at skifte
det ud med frisk træ - det er meget svært at komme til!

Tak

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-03-04 16:57

Peter skrev:

> [...]
> (på NG's anbefaling!), men jeg skærer det rådne træværk værk og vil "fylde"
> noget andet i for at kunne slibe/male bagefter.

En hæve- skydedør er en type, som jeg tit har set problemer
med. Så det er ikke sikkert, det er råddenskaben, der er årsag
til utætheden. Tætningslisterne bliver mange gange rykket i
stykker, så regnvand lettere trænger ind - det kan være her
dit problem ligger i stedet for.

Men hvor er det råddenskaben har vist sig: Den gående del, den
fastskruet del eller i bundkarmen? Det kunne være en hjælp med
et billede af problemstedet, hvis du har mulighed for det.

> Hvad skal jeg bruge ?

> Almindelig Polyfilla ?

Nej! Det bruger man ikke i dette tilfælde.

> Jeg har set noget der hedder flydende træ, som vist også er noget plastic
> padding lignende - kan det anbefales ?

Ja, Plastic Padding er noget to-komponent masse, som er godt
til at "mure" noget op igen. Men det er ikke så medgøreligt
på vanskelig tilgængelig steder.

> Det er ikke et særligt stort område, men jeg kan ikke komme til at skifte
> det ud med frisk træ - det er meget svært at komme til!

Her kunne du sammen med en nabo tage den gående del af, så
du (måske) bedre kunne komme til at reparere. Ved at løsne
skinnen foroven, kan døren løftes af - og samtidig kunne du
tjekke tætningslisterne.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter

Dato : 28-03-04 11:54

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtomeseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor er det råddenskaben har vist sig: Den gående del, den
> fastskruet del eller i bundkarmen? Det kunne være en hjælp med
> et billede af problemstedet, hvis du har mulighed for det.

Det er dels på ydersiden (det nederste "trinbrædt"), ind mod samlingen hvor
dørene går sammen. På indersiden er det i bunden - i det træ som døren kører
på når den åbnes. Det er kun nogle på cm2 der er ødelagt, men det er der der
kommer vand ind.

Tak for svaret

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-03-04 15:00

Peter skrev:

> [...]
> på når den åbnes. Det er kun nogle på cm2 der er ødelagt, men det er der der

Har jeg ret i, at vandet kommer ind UNDER bundkarmen? For
jeg har en anelse om, at der råd helt igennem karmen. Prøv
at grave lidt i "såret" med en lille skruetrækker, og mærk
om den ikke går helt igennem bundkarmen.

Du skal have den gående dør af, så du kan komme til at lave
en ordentlig reparation. Dvs at alt det rådne skal fjernes,
der skal udstemmes et hul og der skal tildannes en træklods
som limes i. Og til slut males der godt.

Jeg ved, det kan være fristende at bruge noget to-komponent
træmasse. Problemet er bare ikke løst på længere sigt.

Du skal snart have gjort noget ved det råd. Ellers står du
pludselig med en større udgift.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Peter

Dato : 29-03-04 08:59

> Har jeg ret i, at vandet kommer ind UNDER bundkarmen? For
> jeg har en anelse om, at der råd helt igennem karmen. Prøv
> at grave lidt i "såret" med en lille skruetrækker, og mærk
> om den ikke går helt igennem bundkarmen.

Jeg skal prøve at grave lidt i hullet. Jeg har prøvet at tape vandfast tape
på vinduet så det dækker glaslisten og et stykke ned. Samtidigt har jeg sat
tape over sprækken, hvor dørene går sammen - det holder tilsyneladende
vandet ude selv i kraftig regn/blæst. Jeg er mest stemt for at tage døren
ud, men jeg frygter lidt arbejdet. Den ser ret tung ud og jeg skal under
alle omstændigheder have lidt hjælp, men der er nok ingen vej udenom.

Det næste der skal gøres er at skifte glaslisten, tætne revner (limtræ der
sprækker lidt) med PU lim og derefter grunde/male.

Maling:
Jeg har fået at vide, at der først skal males med Gori 22 og derefter med
Gori 88 (på være på udendørssiden) - kan det være korrekt ?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-03-04 19:31

Peter skrev:

> Jeg er mest stemt for at tage døren
> ud, men jeg frygter lidt arbejdet. Den ser ret tung ud og jeg skal under
> alle omstændigheder have lidt hjælp, men der er nok ingen vej udenom.

Ja, døren er ret tung - og derfor skal der helst to til
at løfte den af. Men der er nu ingen grund til at frygte
opgaven. Jeg vil godt lige give et tip: Sørg for at have
noget underlag at sætte dørrammen på, så du undgår grimme
trykmærker eller pletter på dit gulv.

> Maling:
> Jeg har fået at vide, at der først skal males med Gori 22 og derefter med
> Gori 88 (på være på udendørssiden) - kan det være korrekt ?

Det lyder fornuftigt med Gori 22, der trækker ind i revner
og sprækker, og beskytter mod råd og svamp. Gori 88 er fint
til toplag.

God arbejdslyst

--
Venlig hilsen