$ Hestehårsbørste $
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 25-03-04 13:25

Da jeg var dreng brugte min far en hestehårsbørste - en pen, hvor man kunne
skrue "hestehårsstiften" ud - til at fjerne små rustpletter med. Som voksen
er jeg selv kommet til at begære tingesten, men har endnu ikke fundet den i
hverken byggemarkeder eller hos isenkræmmeren.

Hvor finder jeg en hestehårsbørste?

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-03-04 13:43

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> [...]
> er jeg selv kommet til at begære tingesten, men har endnu ikke fundet den
> hverken byggemarkeder eller hos isenkræmmeren.

Jeg tror den er erstattet af små tråde af glasfiber.
http://www.aartdevos.dk/web600/prislist/7550.htm

http://www.swix.no/NorD508.htm men det virker ikke som om det er til rust.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 25-03-04 20:36

scripsit
"Christian B. Andresen"

> http://www.swix.no/NorD508.htm men det virker ikke som om det er til rust.

. . . hmm, det er desværre ikke en pen!
--
vh ¸.·´¯)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-03-04 10:14

"Torben Abilgaard" <toa@fjernezbt.dk> wrote in message
> scripsit
> "Christian B. Andresen"

> . . . hmm, det er desværre ikke en pen!

Det ved jeg godt, men det første link var:

Fra : Joergensen

Dato : 25-03-04 21:06

On Thu, 25 Mar 2004 13:24:57 +0100, Abildgaard 3140
> [...]

> Som voksen er jeg selv kommet til at begære tingesten, men har endnu
> ikke fundet den i hverken byggemarkeder eller hos isenkræmmeren.

Jeg så forleden på DK4 (satt-tv) en børstenbinder fra Jylland, der lavede
hestehårsbørster.
Måske han kan hjælpe eller lave en på bestilling!

En hestehårsopvaskebørste har en 4 årig garanti (mener jeg at huske) ved
normal brug og korrekt opbevaring, og kostede i omegnen af 70 kr.

--
Regards

f.b. {3000}

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-03-04 21:43

On Thu, 25 Mar 2004 21:06:29 +0100, Joergensen <zillyink@hotmail.com>
wrote:

>Jeg så forleden på DK4 (satt-tv) en børstenbinder fra Jylland, der lavede
>hestehårsbørster.

Af ren og skær nysgerrighed: Hvor i jylland?

Der bor nemlig en børstenbinder i hjørring, jeg kører forbi hans butik
hver dag på vej fra arbejde.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Joergensen

Dato : 25-03-04 22:42

On Thu, 25 Mar 2004 21:42:33 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> Af ren og skær nysgerrighed: Hvor i jylland?
>
> Der bor nemlig en børstenbinder i hjørring, jeg kører forbi hans butik
> hver dag på vej fra arbejde.

Jeg kan desværre ikke huske det, men har er tidligere tømrer, men hans
forfædre havde vist også været børstenbindere.
Jeg mener at huske at han havde mørkt hår og hestehale. (?)

Og ja, det kan godt have været hjørring, jeg har prøvet og se om jeg kunne
finde noget på www.dk4.dk, men uden held.

--
Regards

f.b. {3000}

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-04 18:06

On Thu, 25 Mar 2004 22:41:56 +0100, Joergensen <zillyink@hotmail.com>
wrote:

>Jeg kan desværre ikke huske det, men har er tidligere tømrer, men hans
>forfædre havde vist også været børstenbindere.
>Jeg mener at huske at han havde mørkt hår og hestehale. (?)

Mørkt hår og hestehale - så må det være ham i hjørring
Han laver selv det hele, også forarbejdningen af de hår der bruges til
børsterne.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Joergensen

Dato : 26-03-04 20:42

On Fri, 26 Mar 2004 18:05:41 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> Mørkt hår og hestehale - så må det være ham i hjørring
> Han laver selv det hele, også forarbejdningen af de hår der bruges til
> børsterne.

Korrekt, han laver alt fra grunden af.
Én af hans pointer var at man skal bruge hestehalehår fra koldblodede (?)
heste og ikke fra andre, da hårenes struktur var så meget bedre at
holdbarheden var de nævnte 4 år eller mere. De hestehårsbørster der kan
købes til "billige" penge var netop fra varmblodede og laangt fra så
holdbare.

Så mon ikke Abildgaard kan få ham til at lave den lille gizmo han
efterspørger??

Du må gerne lægge navn, nummer, adresse, www her på ham her i gruppen.
--
Regards

f.b. -{3000}-

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-03-04 20:50

On Fri, 26 Mar 2004 20:41:35 +0100, Joergensen <zillyink@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>holdbare.
>
>Så mon ikke Abildgaard kan få ham til at lave den lille gizmo han

Det kan han garanteret.

>Du må gerne lægge navn, nummer, adresse, www her på ham her i gruppen.

Kender det ikke nøjagtigt, men det må være noget i stil med Østergade i
Hjørring hans butik ligger.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 07:25

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev i en meddelelse

- en pen, hvor man kunne
> skrue "hestehårsstiften" ud - til at fjerne små rustpletter med.

Nuomdage er hestehårene erstattet af GLAS ditto, og den går under navnet
"glaspensel el. børste". Den er meget brugt til at rense kontakter olin.
med, så jeg vil tro at alle elektronik-pushere, elektronik-løsdele og
værktøj, kan sælge dig en .