Maling af huset og træbeskyttelse
Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 11:21

Hej.

Til sommer vil jeg male alt træværk på huset men er kommet i tvivl om
træbskyttelse.

Kan man og kan det betale sig at give træbeskyttelse på træ der
allerede er malet en eller flere gange? Eller skal jeg finde noget
godt maling og bare male over?

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

Fra : Marco

Dato : 22-03-04 14:52

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t>
skrev:

> Kan man og kan det betale sig at give træbeskyttelse på træ der
> allerede er malet en eller flere gange? Eller skal jeg finde noget
> godt maling og bare male over?

Hvis malingen (heldækkende træbeskyttelse?) er intakt og der ingen revner er
i træet, kan du "nøjes" med en gang heldækkende træbeskyttelse til
opfriskning. Husk dog at bruge en form for rens først.
Hvis der er revner, kan du kitte og pletgrunde for derefter at male.

Tjek evt. træets stand under malingen, hvis du har brugt noget
"plasthalløj", da netop disse produkter camouflerer tidens tand.
Oliemaling/træbeskyttelse følger ikke træets bevægelser og revner derfor med
tiden. Revnerne er på den måde en indikator for træets tilstand og tidspunkt
for evt. opfriskning.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 19:59

On Mon, 22 Mar 2004 14:51:35 +0100, "Marco" <mecoSLETDETTE@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>opfriskning. Husk dog at bruge en form for rens først.
>Hvis der er revner, kan du kitte og pletgrunde for derefter at male.

Tak for en fin forklaring. Hvad der er malet med før ved jeg ikke, da
vi købte huset sidste år.

Mvh. Brian