Hjælpe med af identificere planter
Fra : Henrik Sørensen

Dato : 21-03-04 15:06

Hej!

Håber der evt. er nogle her der kan hjælpe med at identificere et par have
planter.
I haven som hører til et hus jeg købte for 2 år siden, er der et par planter
som jeg har lidt svært ved at finde ud af hvordan de skal beskæres - og hvad
de hedder. De er begge blevet for store, men hvor kraftigt kan man tillade
sig at skære dem ned?
Jeg har lagt et billeder af dem her:
http://www.geocities.com/hkrogh2/have.htm

Plante 1:
Grøn plante med store grønne blade, og får nogle store blålige "runde"
blomster. Selve grenene er lidt lyse i det er ikke specielt massive (kan
måske forveksles lidt med visse stauder).

Busk1:
Stedsegrøn busk med nogle lysegrønne "blomster". Denne burde jeg vel bare
kunne tynde ud og skære ned i 1 meters højde uden problemer? Der er flere af
dem i haven og de fylder efterhånden for meget.

Mvh.
Henrik

Fra : Susanne Laurberg And~

Dato : 21-03-04 16:42

"Henrik Sørensen" <hkrogh@_FJERNDETTE_mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Håber der evt. er nogle her der kan hjælpe med at identificere et par have
> [...]

Hej Henrik

Plante 1 er en havehortensia og plante 2 er en kirsebærlaurbær

mvh
Susanne

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-03-04 17:23

Susanne Laurberg Andersen skriver:

> [...]
> >

> Hej Henrik
>
> Plante 1 er en havehortensia og plante 2 er en kirsebærlaurbær

nej

plante 2 er en laurbærkirsebær

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-03-04 18:12

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Susanne Laurberg Andersen skriver:

> nej
> plante 2 er en laurbærkirsebær

Begge navne synes brugt. Botanisk hedder den Prunus laurocerasus.

Prunus er en stor slægt der omfatter blommer, kirsebær, slåen, abrikoser,
ferskner, nektariner m. fl.
laurocerasus betyder laurbærkirsebær (cerasus = kirsebærtræ). Lauro- vel på
grund af de laurbærlignende blade.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 22-03-04 11:40

> Begge navne synes brugt. Botanisk hedder den Prunus laurocerasus.

Vi har ovennævnte i haven - præcis som jer op ad en murstensvæg. Nogle år
fryser den mere eller mindre ned af sig selv, og vi fjerner så de døde/visne
dele om foråret. Hvis den ikke selv fryser ned, får den en ordnetlig omgang
med beskærersaksen. Tidspunktet er underordnet for planten, men den bliver
hurtigtst pæn igen, hvis den beskæres om forsommeren. Forøvrigt er den ret
nem at formere. Klip en nyt skud af med en ca 15 - 20 cm stængel, fjern de
nederste blade og sæt så resten i jorden igen eller i en potte med købemuld.

VH Birgitte

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 22-03-04 17:02

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nyt skud af med en ca 15 - 20 cm stængel, fjern de nederste blade og
> sæt så resten i jorden igen eller i en potte med købemuld.

Jeg har tidligere ved hårde vintre observeret total nedfrysning, men som du
siger kommer den igen.
Godt tip med formeringen - det vidste jeg ikke.

Til gengæld har vores aldrig blomstret - der er måske forskellige typer.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-03-04 22:41

On Mon, 22 Mar 2004 17:01:57 +0100, "Poul Erik Jørgensen" <88@NNNos.dk>
wrote:

>Til gengæld har vores aldrig blomstret - der er måske forskellige typer.

Det er der - en del faktisk.
Min favorit er den som hedder 'Etna' - de nye skud på den er
bronzefarvede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 22-03-04 20:24