Halmballer i drivhus
Fra : Søren Hindsholm

Dato : 21-03-04 10:07

I onsdags gennemvandede jeg nogle halmballer i drivhuset, hældte gødning
og kalksalpeter + jordbrugskalk på og dækkede dem med spagnum.

Hvor lang tid går der før temperaturen kulminere - nu fire døgn efter er
den 25 grd. i ballerne, men jeg har læst at den skulle nå op på ca. 70
grd. for så at falde igen.

/Hindsholm
9400 Nørresundby

Fra : klaus

Dato : 21-03-04 11:57

Søren Hindsholm wrote:
> [...]
>
> Hvor lang tid går der før temperaturen kulminere - nu fire døgn efter er
> den 25 grd. i ballerne, men jeg har læst at den skulle nå op på ca. 70

I 1998 registrerede jeg mine forsøg med halmballeopvarminig i drivhuset
og et sammendrag af mine notater viser følgende:

dato temp1 temp2 udetemp
13.4. 18 18 12
16.4. 24 20 9
17.4. 24 20 5
19.4. 24 24 0
22.4. 23 23 9
24.4. 23 23 11
25.4. 22 22 14
27.4. 22 22 8
1.5. 25 25 19
3.5. 26 26 12
10.5. 23 23 13

Jeg foretog temperaturmålingerne to representative steder (temp1 og
temp2) i halmen ca. 8 cm. nede (det lag hvor rødderne gror). Jeg havde
afsat 10 kvm til forsøget, først 30 cm halmballer, ovenpå halmen ca. 15
cm. hestemøg, herefter ca. 10 cm. kompost og tilsidst 4 cm. spagnum. Fra
d. 5.4. til d. 13.4. vandede jeg hyppigt halmballerne med store mængder
vand. D. 13.4. blev der tilført hestemøg, kompost og spagnum.

Som det fremgår af mine notater når jeg en max-temperatur på 24 grader i
halmen i løbet af 6 dage. Denne max-temperatur overgås kun de dage, hvor
det er meget varmt i det fri og solen skinner kraftigt.

Så jeg tror, at på tirsdag vil temperaturen i dine halmballer kulminere.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen