cd-r kvalitet
Fra : Ole

Dato : 29-04-01 16:48

Hej,

Har nogen erfaring med kvaliteten af cd-r skiver, når det drejer sig om
audio?

PFT

Ole

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-04-01 17:39

Ole <otn@stofanet.dk> wrote:

> Har nogen erfaring med kvaliteten af cd-r skiver, når det drejer sig om
> audio?

Der er sikkert nogen som har en mere videnskabelig korrekt forklaring,
men Kodak Gold 74 minutters har altid virket perfekt til mine
hjemmebiksede "compilation" cd'er.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You read all this way? Okay then, have a signature.

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 29-04-01 17:51

> Der er sikkert nogen som har en mere videnskabelig korrekt forklaring,
> men Kodak Gold 74 minutters har altid virket perfekt til mine
> hjemmebiksede "compilation" cd'er.

Jeg har også gode erfaringer med kodak. Derimod har jeg haft problemer
med de cd der er uden belægning på bagsiden, min cd spiller ka ette snup
dem.

mvh

Jakob H K

Fra : Pete

Dato : 29-04-01 17:57

in article 1esmzyk.1jwik5a1y7j3g8N%otn@stofanet.dk, Ole at otn@stofanet.dk
wrote on 29/04/01 17:48:

> Hej,
>
> Har nogen erfaring med kvaliteten af cd-r skiver, når det drejer sig om
> audio?
>
> PFT
>
> Ole

Jeg mener at kunne huske at ERS har en stor viden på dette område?

--
/peter

"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggy',
while searching for a rock." -- Talleyrand

Fra : Sebastian Bredsdorff

Dato : 30-04-01 00:28

Pete <pete@hldns.com> wrote:

> Jeg mener at kunne huske at ERS har en stor viden på dette område?

Jeg mener at huske at ERS har en stor viden om alt....; )

--
Sebastian Bredsdorff
Mail: sb@geomac.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-01 03:53

Hej Peter & Ole

Nogen erfaring har jeg da, da jeg også producerer musik CD'er...

Først vil jeg lige sige til det indlæg, der gik på, at helt blanke CD-€
medier kunne være problematiske... Ja, det kan de med nogle typer CD
afspillere, men det er ikke normalen. Det man derimod skal tage i betragtning
med de helt blanke medier er, at man kan komme til at vende dem forkert, og
hvis man så sætter en label på, - tja, så dur den bare ikke længere. Man kan
ikke fjerne de CD labels igen, man kan købe i ark eller ruller.

Data CD-R
Der findes nu efterhånden et hav af både mærkevarer og noname CD-R medier af
vekslende kvaliteter.

De mærkevarer i data CD-R, jeg har haft bedst resultat med, når det gælder
til audio produktion af typen 650mb/74min. er Mr. Platinum, Fuji Data, Sola,
HP, Kodak Classic, Kodak Ultima, Silvergreen Pro, TDK, Verbatim.

700mb/80min.
Mr. Platinum, Kodak, Fuji, Silvergreen Pro, TDK og VivaStar

En kort kvalitetsbedømmelse.
Forrige år lavede jeg fx. en musik CD i 420 eksemplarer, hvor jeg brugte Sola
mediet. Ud af de 420 fandt jeg ved en stikprøvekontrol _1_, der ikke ville
spille ordentlig, og ud af de godt 300, jeg véd, der hidtil er solgt, er der
ikke kommet en eneste reklamation, men desværre forhandles Sola mediet ikke
længere i Danmark. Det produkt, jeg havde flest problemer med var faktisk
Fuji Data CD-R og TDK. Tager man prisen med i betragtning, vil jeg mene, at
man helt kalrt får mest ud af at købe Mr. Platinum data CD-R.

Af de 80mins. CD-R, jeg har prøvet til musik har jeg ligeledes haft de bedste
resultater med Mr. Platinum og VivaStar.

VivaStar har dog en irriterende fejl, som dog tilsyneladende ikke har
indflydelse på afspilning på de CD afspillere, jeg har prøvet, - Philips,
Nakamichi, Pioneer og Sony. Fejlen er, at de ikke altid vil lade sig
verificere efter brænding med Toast 4.1.x og 4.2. Jeg har endnu ikke haft tid
til at prøve Roxio 5.01.

Af deciderede audio CD-R medier har jeg kun prøvet Kodak Audio, Fuji Audio,
Mr. Platinum Audio. Kodak'en er den dyreste, og efter min mening også den
dårligste af dem, mens igen Mr. Platinum holder en jævn standard med meget få
fejl - uanset , om det er data eller audio CD-R medier - 74/80min..

Hvis man er den lykkelige ejer af en audio CD-optager - altså en dobbelt
CD-optager, kan man _kun_ bruge de noget dyrere audio CD-R, da der i mediets
indercirkel er indlejret en kode, der viser om det er et audio- eller
datamedie, der er brugt. Jeg havde faktisk købt en sådan maskine, fordi, der
i omtalen og de tekniske specs stod, at den kunne bruge alle ISO normerede
CD-R - altså både audio og data medier. Det kunne den imidlertid ikke, da
CopyDan har fået gennemtvunget, at der bliver lagt en spærre ind, så de kun
kan læse audio CD-R medier, hvor der jo hele tiden har været afgift på.
Brænder du derimod på en intern eller ekstern brænder, der er tilsluttet en
computer, er disse totalt ligeglade med, hvilket medie, der bruges.

Og så er der jo endelig også det, at mange af de såkaldt noname CD-R, der er
på markedet rent faktisk er fremstillet på de samme fabrikker som mange af de
kendte mærkevarer, og i en hel del tilfælde er det simpelthen det samme
medie, man får. Så man kan være særdeles heldig med bestemte såkaldt noname
CD-R, ligesom man kan være uheldig med et kendt mærkeffvare navn. Men jeg
tror alligevel, at risikoen for at 'dumme' sig er større ved køb af noname
fremfor mærkevarer.

Og mht. priser, - tja, så har jeg set dem lige fra 2.50kr. til 12kr. pr stk.
for en 74min. CD-R, og 80min fra 2,75kr. til 13kr. pr stk. for data CD-R. -
Audio CD-R har jeg set fra ca. 3kr. til 15kr. pr stk..

Testen er lavet på en LaCie d2 med Panasonic 7502 værk, samt på en Tascam Pro
Recorder.

Hvis man vil finde det bedste, så kunne man jo købe et enkelt eksemplar af
hver af de mærker, man mest har tillid til selv + nogle af de andre mere
ukendte mærker. Lave en brænding og så sammenligne resultatet, men for at det
skal være bedst mulig, skal man faktisk brænde de samme numre på samtlige
CD-R medier og afspille dem på den samme CD afspiller med den samme
forstærker og de samme højttalere. Stil forstærkerens kontroller i '0'
position, Det giver den bedste test.

mvh. Erik Richard

Pete wrote:

> Jeg mener at kunne huske at ERS har en stor viden på dette område?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 01-05-01 09:53

Hej Erik

> [...]
>
> Af de 80mins. CD-R, jeg har prøvet til musik har jeg ligeledes haft de bedste
> resultater med Mr. Platinum og VivaStar.

Jeg må endnu engang lige nævne mine egne store problemer med nævnte
VivaStar. Efter at have lavet 10 CD var der to der kunne afspilles i
mine noget afdankede ghettoblaster.

Har du lavet en test af dine VivaStar CD'er?

> [...]
> verificere efter brænding med Toast 4.1.x og 4.2. Jeg har endnu ikke haft tid

Jeg har yderliger det problem med VivaStar at de ikke vil mounte på min
G3'er. Den foreslår at formaterre dem...(har ikke tjekker hvor mange af
dem, men mere en en af dem)

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-04-01 10:22

> Jeg har yderliger det problem med VivaStar at de ikke vil mounte på min
> G3'er. Den foreslår at formaterre dem...(har ikke tjekker hvor mange af
> dem, men mere en en af dem)

Er der ingen der vil mounte eller vil nogen godt mounte?

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 01-05-01 11:27

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Er der ingen der vil mounte eller vil nogen godt mounte?

Ok, tjekkede lige _ingen_ mounter. Det virker som om de bare ikke er
skabt til audio formater...

Det skal lige siges at jeg har brændt mange (rigtig mange) audio CD'er
efterhånden. Jeg har aldrig oplevet det samme problem med andre mærker.
Jeg prøvede engang en enkelt CD brændt på en PC'er, samme mærke... Den
fungerer heller ikke.

Jeg kan kun på det kraftigste fraråde brug af VivaStar til audio CD'er.
Der findes i øvrigt mange andre billige mærker der fungere fint.

Har i øvrigt også haft lidt problemer med dem til Data, dog har min
brænder kunnet læse dem (endnu). Så jeg køber dem aldrig mere.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 30-04-01 11:35

> [...]
>
> Har i øvrigt også haft lidt problemer med dem til Data, dog har min
> brænder kunnet læse dem (endnu). Så jeg køber dem aldrig mere.

Sørg for at du har disse udvidelser i din udvidelsesmappe (jeg kan ikke huske
deres danske navne).

Audio CD Access
Foreign File Access
High Sierra File Access
ISO 9660 File Access
UDF Volume Access

MVH Mark S. Rasmussen

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 01-05-01 11:59

Hey Mark

> Sørg for at du har disse udvidelser i din udvidelsesmappe (jeg kan ikke huske
> deres danske navne).
>
> Audio CD Access
> Foreign File Access

Jeg har ikke disse to men noget der ligner.
Apple Audio Extension
Audio-CD-format

> High Sierra File Access
> ISO 9660 File Access
> UDF Volume Access

Har jeg.
Audio-CD-format
ISO 9660-format
UDF-format

Jeg tror ikke det er et udvidelses problem. Jeg har ingen problemer med
alle andre CD'er (heller ikke de brændte).

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 01-05-01 17:43

> Sørg for at du har disse udvidelser i din udvidelsesmappe (jeg kan ikke huske
> deres danske navne).
>
> Audio CD Access
> Foreign File Access
> High Sierra File Access
> ISO 9660 File Access
> UDF Volume Access

Ok, det er ikke et udvidelsesproblem. Men nok snarer mit CD-drev der er
meget kritisk... Jeg prøvede lige på min "nye" 7200 og der fungerede
det. Men dermed ikke sagt at de er ok, for alle andre CD mærker vil
stadig godt fungere på min G3'er... Hm... Måske der er andre der hare
prøvet det nævnte mærke "VivaStar"...

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-05-01 12:02

In article <1esqcy4.177wjgznvid34N%roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk>,
Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> det. Men dermed ikke sagt at de er ok, for alle andre CD mærker vil
> stadig godt fungere på min G3'er... Hm... Måske der er andre der hare

Jeg har ikke prøvet dem, men jeg ahr haft et lignende problem med
Seantram media, der ikke ville mounte i en Beige G3 - De er også
problematiske i andre drev (tager lang tid), men drevet i G3'eren ville
slet ikke kendes ved dem.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-05-01 22:14

Morten Reippuert Knudsen <morten.reippuert@get2net.dk> wrote:

> [...]
> Seantram media, der ikke ville mounte i en Beige G3 - De er også
> problematiske i andre drev (tager lang tid), men drevet i G3'eren ville

Så det tyder på at drevet i G3'eren kræver noget af kvaliteten på CD'en.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-01 01:17

Hej Nicolai

Hvilken brænder / værk bruger du? og hvilket software bruger du til brænding?

Jeg synes virkelig, det lyder underlig, at du ovrhovedet ikke kan få VivaStar
til at mounte, og at du i det hele taget har så mange problemer med dem.

Det kan godt være din brænder, der ikke er glade for dem, for som jeg skrev i
et andet indlæg, så brugr jeg en LaCie/Panasonic som brænder, og der er ingen
problemer med Toast 4.1.2 og 4.2

Har du prøvet at lave en 'dublet - ved at sætte en CD i afspilleren på
computeren og så brænde direkte? - Det kunne faktisk være lidt spændende, hvad
der så sker....

Det _er_ virkelig lidt underlig.....
mvh. Erik Richard

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 02-05-01 00:57

Hej Erik

> Hej Nicolai
>
> Hvilken brænder / værk bruger du? og hvilket software bruger du til brænding?

One tech, Yamaha drev CDR-400 (gammel svend). Toast 4.2

> [...]
> computeren og så brænde direkte? - Det kunne faktisk være lidt spændende, hvad

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Altså prøve en kopiering af en
CD direkte til VivaStar?

Jeg tror nok jeg har nået det punkt hvor det ikke er interessant at få
VivaStar til at fungere, når der findes ganske udemærkede og mange andre
alternativer.

Blot meget surt at bruge flere timer på at brænde demo-CD'er der måske
virker. Det er ikke fedt at sende en CD til diverse spillesteder og så
håbe på at den virker.

> Det _er_ virkelig lidt underlig.....

Jep. Som et lille tillæg så virker CD'erne i min brænder og i min 7200.

Mystifystisk

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-05-01 02:55

Hej Nicolai

- Så er jeg ved at tro, jeg har fundet forklaringen / løsningen.....

Ditte & Nicolai wrote:

> One tech, Yamaha drev CDR-400 (gammel svend). Toast 4.2

Nogle af de 'gamle' drev fra både LaCie og OneTech, der bruger CDR-4xx værk fra
Yamaha kan normalt ikke brænde musik CD'er på almindelige data medier. Der kræves
noget bestemt firmware opdatering for at det kan lade sig gøre. Det samme gør sig
gældende også for de samme mærker, der bruger bestemte Teac værker. Det var bl.a.
derfor, jeg ville have en med Panasonic værk.

Firmwaren bør stadig kunne findes på Yamahas hjemmeside. Men det er muligt, at det
kun er der i en PC version. Du skal i så fald have brænderen sat til en PC med SCSI
kontroller og installere firmwaren fra PC'en.

Toast 4.2 er OK at bruge. Den er fuldt optimeret til audiobrænding. Det er fx. også
4.1.x og 4.1.xDeluxe.

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Altså prøve en kopiering af en
> CD direkte til VivaStar?

Jep, - ved at trække audio CD'en direkte på Toast symbolet og derefter brænde en
nøjagtig kopi.

> Jeg tror nok jeg har nået det punkt hvor det ikke er interessant at få
> VivaStar til at fungere, når der findes ganske udemærkede og mange andre
> alternativer.

Ja, det er lige før, der er for mange mærker på gaden -)

> Blot meget surt at bruge flere timer på at brænde demo-CD'er der måske
> virker. Det er ikke fedt at sende en CD til diverse spillesteder og så
> håbe på at den virker.

Fuldstændig enig!

> Jep. Som et lille tillæg så virker CD'erne i min brænder og i min 7200.

At de virker i selve brænderen, synes jeg ikke er så underlig endda, - fordi de jo
er brændt på den, og så vil tracking/sporing jo være nøjagtig, som den gerne vil
ha' det. - Men at de også virker i din 7200, - det er straks mere underlig. Hvis
det stadig er det originale CD drev, så er det en Matshita (Technics/Panasonic), og
de er ellers kritiske over for ikke perfekte medier.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-05-01 22:14

Hej Erik

> [...]
> muligt, at det kun er der i en PC version. Du skal i så fald have
> brænderen sat til en PC med SCSI kontroller og installere firmwaren fra

Jeg har faktisk engang tidligere opdateret firmwaren på drevet

> <klip>

> Jep, - ved at trække audio CD'en direkte på Toast symbolet og derefter
> brænde en nøjagtig kopi.

Det bliver ikke lige med det samme, da jeg ikke har fler tilbage... Men
det skal da lige prøves næste gang jeg falder over en.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-05-01 04:31

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg har faktisk engang tidligere opdateret firmwaren på drevet

Hm, så burde det virke korrekt.

> Det bliver ikke lige med det samme, da jeg ikke har fler tilbage... Men
> det skal da lige prøves næste gang jeg falder over en.

Føtex har dem stadig til 44,95kr. for 10 stk......

Og så har jeg forresten lige brændt en start CD med en FAT version af OS 8.1 +
alt tilhørende ekstra ting og sager på netop en VivaStar, og den kan starte
alle mine 4 Mac'er - G3/233DT, PM 7200/90 (2 stk.), PM 7600. Den mounter fint
uden problemer.

Har du prøvet at rense laserlinsen? - Hvis du fx. har en 'AM CD Cleaner' kan du
bruge den i et CD drev også, men lad for alt i verden være med at bruge væske
på børsterne. - Det er lige til at ødelægge linserne med.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-05-01 15:26

Hej Nicolai

Ditte & Nicolai wrote:

> Jeg må endnu engang lige nævne mine egne store problemer med nævnte
> VivaStar. Efter at have lavet 10 CD var der to der kunne afspilles i
> mine noget afdankede ghettoblaster.

Hm, det lyder faktisk lidt underlig, en selvfølgelig kan laseren i din
ghettoblaster være slidt.

> Har du lavet en test af dine VivaStar CD'er?

Ja, jeg har selv brugt mange af dem, da de pt er rimeligt billige, og som sagt har
jeg kun en enkelt gang haft en 'verification failure', men skiven spillede fint og
mountede fint på både en G3, en PM 7600 og min CD afspiller - en oldsag på snart
14 år - en Philips 960, - sås faktisk ikke bedre vil jeg påstå.

> Jeg har yderliger det problem med VivaStar at de ikke vil mounte på min
> G3'er. Den foreslår at formaterre dem...(har ikke tjekker hvor mange af
> dem, men mere en en af dem)

Det har jeg aldrig været ude for, og nu har jeg da brændt okring 100stks. af
VivaStar. Men hvilken brænder bruger du, og hvilket software? - Og hvilken driver
bruger du til afvikling af CD'er på G3'eren?

Jeg véd ikke om det kan have noget at sige, at jeg altid laver et image og mounter
den, hvorefter jeg kopierer software/musik over på den temp-disk, det jo er,
hvorefter jeg trækker tempdisksymbolet til Toast 4.1.2 eller 4.2. Selve brændingen
har endnu ikke svigtet _en_ eneste gang - kun verifikationen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 01-05-01 17:54

Hej Erik

> Hej Nicolai

> Hm, det lyder faktisk lidt underlig, en selvfølgelig kan laseren i din
> ghettoblaster være slidt.

Sikkert, den er da blevet et par år. Men det bortforklarer ikke at
_alle_ andre mærker virker...

> [...]
> spillede fint og mountede fint på både en G3, en PM 7600 og min CD
> afspiller - en oldsag på snart 14 år - en Philips 960, - sås faktisk ikke

Det kan måske skyldes en fejl på den produktion hvorfra mine diske
kommer. Jeg ved ikke hvordan det ellers kan forklares... Ja, ja det
kunne selvfølgelig også være en fejl 40 (er det ikke det, det hedder).

> [...]
> det jo er, hvorefter jeg trækker tempdisksymbolet til Toast 4.1.2 eller
> 4.2. Selve brændingen har endnu ikke svigtet _en_ eneste gang - kun

Som skrevet tidligere er det nok ikke et driverproblem, jeg tror det er
en fejl på CD'erne.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Mikael Kern

Dato : 01-05-01 19:05

Erik Richard Sørensen wrote:

> men selvfølgelig kan laseren i din
> ghettoblaster være slidt.

Sådan en laser bliver ikke slidt. Men den kan blive støvet, og gør det
ofte. Trykluft på dåse blæser rent. (Fås hos fotohandleren.)
mvh Mikael Kern
--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 01-05-01 19:23

"Mikael Kern" <kern@kern.dk> wrote in message

> Sådan en laser bliver ikke slidt. Men den kan blive støvet, og gør det
> ofte. Trykluft på dåse blæser rent. (Fås hos fotohandleren.)

Billig Plastic-optik bliver opvarmet og korroderer/deformeres, så derfor
kan man vel godt sige at det drejer sig om "slitage". Jeg har skiftet en
del laserhoveder i diverse diskoteks-afspillere, der jo har laseren
tændt hele tiden for at kunne starte afspilningen øjeblikkeligt. Desuden
bliver motordrevet også slidt med tiden og kan medføre dårlig tracking.
Så jo, hele løbeværket slides, men normalt når en privatperson ikke at
opdage det, hvis der kun afspilles 1-2 skiver om ugen.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen