Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kan jeg bruge min nikon flash på mit nye c~
Fra : Christer Holte

Dato : 26-04-04 13:31

Jeg påtænker at bruge min blitz som jeg har til mit Nikon F50 til mit
nyerhvervede canon g3...

Kan det lade sig gøre ? Noget jeg skal være opmærksom på ? Kan automatikken
i G3 styre blitzen ? Jeg har læst i manualen til G3 at man skal passe på med
andre blitze en canon...er det rigtig ?

Håber i kan besvare mine spørgsmål

Hilsen Christer

--
Huske at fjerne "FJERN" i min mailadresse

Fra : Lars Troels

Dato : 26-04-04 15:13

Den kan garateret bruges på autoindstilling, hvorimod TTL indstilling er
tvivlsom hvis det ikke er en dedikeret Canon.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 26-04-04 15:49

"Christer Holte" <nospamFJERN@christerholte.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
automatikken
> i G3 styre blitzen ? Jeg har læst i manualen til G3 at man skal passe på

Jeg tror inden du starter, du lige skal starte her - inden du ødelægger
kameraet.. - den blitz du nævner ligger lige på grænsen, ...men læs selv -
desværre på engelsk

VH
Carsten
www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 26-04-04 17:12

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:408d213d$0$8659$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Glemte lige linket - sorry Er nedenunder
VH
Carsten

http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Fra : Christer Holte

Dato : 26-04-04 20:58

som jeg kan se det på siden kan G3 maks tåle 6v og SB-22 ligger mellem
4,9-5,3...så der skulle ikke være noget ko på isen...tak for linket !

Hvad menes der med den der TLL-indstlling ?

Fra : Lars Troels

Dato : 26-04-04 21:23

Er det mig du spørger Chister?

Lars T.

Fra : Christer Holte

Dato : 26-04-04 21:28

Evt. ja, du lød til at vide det :)

Fra : Lars Troels

Dato : 26-04-04 21:45

På en SB-22 sidder der jo en knap, der ved anvendelse på et Nikon skal stå
på TTL, for at få rigtig TTL-styring, med måling på lukkergardinet. Det
virker ikke hvis det ikke er på et Nikon kamera, eller hvis det f.eks er på
et nyt D-Slr som Nikon D70. Der skal den derimod være skubbet over på A1
eller A2, altså et af de to autoprogrammer. Her måler flashen selv lyset
direkte og doserer herefter. Det er mere upræcist end TTL, men fungerer i
langt de fleste tilfælde tilstrækkeligt.

Lars T.

Fra : Christer Holte

Dato : 26-04-04 21:50

Mange tak for det fine svar ! Nu spørger jeg så dumt, men hvad er forskellen
så på A1 og A2 ?

Hilsen Christer

Fra : HKJ

Dato : 27-04-04 05:55

"Christer Holte" <nospamFJERN@christerholte.dk> wrote in message

> på

> Mange tak for det fine svar ! Nu spørger jeg så dumt, men hvad er
forskellen
> så på A1 og A2 ?

Hvilken blænde flashen regner med.

Fra : Lars Troels

Dato : 27-04-04 10:38

Det er hvilken blænde du sætter kameraet på. Feks. f/4 ved A2 eller f/8 ved
A1 (ved 100 ISO). Hvis du kører blændeprioriteret automatik på disse
blænder, fungerer det. Flashen styrer det automatisk. Du kan læse bag på
flashen hvordan rækkevidden er i de to indstillinger...