Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af Digital kamera?
Fra : Mr bob

Dato : 26-04-04 00:06

Jeg har, skønt ingen forstand på emnet herom, fået tilopgave at skaffe et
digitalkamera.
Og tænkte så at der jo nok var nogen herinde der havde lidt forstand på
emnet.

Kameraet skal bruges til produktfotografering af hovedsageligt blomster og
frugt.
Prisklassen er ikke specificeret, med det mener jeg at det ikke i første
omgang er det vi går efter,
men det skulle da i hvert fald helst ikke koste meget mere end lige omkring
10.000-15.000.

Det skal udover at kunne tage nogle flotte billeder helst være let at have
med at gøre,
Der skal ikke være en milliard instillinger der skal pilles ved hver gang
man skal lave
et nyt billede, altså ikke for indviklet, men det er ikke noget Krav!

Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak Jackie carlsson

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-04-04 01:10

"Mr bob"
> [...]
> man skal lave
> et nyt billede, altså ikke for indviklet, men det er ikke noget Krav!

Hmm - produktfotografering kan alle kameraer klare.. Her er
det fotografens evne til at komponere og lyslægge produkterne
der spiller den største rolle, et godt resultat kræver talent og ofte
en uddannelse. Jackie det lyder ud fra det du har skrevet at i griber
sagen forkert an udstyr til 10-15.000 vil være penge ud af vinduet,
hvis i ikke har een der ved lidt om det. Et digicam til 2-3000 vil
være mere fornuftigt. Canon, Nikon, Minolta etc. vil alle producere
glimrende skarpe billeder. -max-

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-04 10:40

-max- <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
> hvis i ikke har een der ved lidt om det. Et digicam til 2-3000 vil
> være mere fornuftigt. Canon, Nikon, Minolta etc. vil alle producere

Du har helt ret. Jeg tænkte bare på, om der ikke burde være mulighed for
ekstern blitz? Det begrænser jo mulighederne en hel del. Forudsat altså,
at man bruger blitz. Desuden bør kameraet vel også have et vist minimum
af manuelle indstillinger. Men det er måske ikke mere, end stort set
alle kameraer har. Man skal vel kunne slå blitzen fra, hvis man bruger
faste lamper, men det kan man vel på alle kameraer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-04-04 13:26

"Henrik Münster"
> [...]
> alle kameraer har. Man skal vel kunne slå blitzen fra, hvis man bruger
> faste lamper, men det kan man vel på alle kameraer.

Det er rigtigt Henrik - Men man skal nok lige vide hvad man gør
med sådan en extern krabat, den næsten sikre vej til sucsses er
at bruge en STOR softbox og noget hvidt reflekter til at løfte
de mørkeste partier, det er enkelt og ligner tit en mill $. Hellere
een stor softbox end 3 eller flere seperate lamper/flash, så ja du
har ret et kamera med mulighed for extern flash vil være sagen
for Bob og hans folk. -max-

Fra : Mr bob

Dato : 26-04-04 16:22

> [...]
> at bruge en STOR softbox og noget hvidt reflekter til at løfte
> de mørkeste partier, det er enkelt og ligner tit en mill $.

Hvad er en soft box?? og hvad bruges den til??

> Hellere een stor softbox end 3 eller flere seperate lamper/flash, så ja du
> har ret et kamera med mulighed for extern flash vil være sagen
> for Bob og hans folk. -max-

Jeg kune måske også ændre spørgsmålet til: Hvordan får jeg lavet de bedste
billeder, det kunne i måske bedre hjælpe med!

på forhånd tak, Bob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 17:15

Uheldigvis faldt Mr bob over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg kune måske også ændre spørgsmålet til: Hvordan får jeg lavet de
> bedste billeder, det kunne i måske bedre hjælpe med!

Hvad skal du bruge billederne til. Det er faktisk det allervigtigste,
skal du lave A2 plakater, eller skal du bare lave billeder til nettet?
Hvor skal du fotografere?

Om du køber et kamera til 5.000 eller til 15.000 er i mine øjne
ligemeget. Du får næppe bedre billeder, men du får naturligvis nogle
funktioner, som du måske alligevel ikke har brug for.

Du vil meget hurtigt opdage, at det er fotografen, der tager
billederne og ikke kameraet. Næsten alle kameraer med en fornuftig
optik og fotocelle vil kunne bruges med mindre, du skal lave store
udprint. Dit problem bliver nok lyssætningen og ikke dit kamera.

Du må give nogle bedre informationer om dit projekt....

Claus