Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billig skærmkalibrering. Hvad skal man
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 19:45

Spyder med Photocal er billigst til 149 Euro i Tyskland. Er den OK
til hjemmebrug ? Er der andet der er billigere og bedre ?
Er der en forhandler i DK med en rimelig pris ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 19:55

Se subject.

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-04-04 20:55

> Se subject.

Til hvilken type enhed (scanner/digicam/...)?
Og hvordan definerer du billigt?

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 21:52

In article <c6h53d$kic$1@news.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> Til hvilken type enhed (scanner/digicam/...)?

Begge.

> Og hvordan definerer du billigt?

Helst de 10 kr det koster at lave, ellers op til 10-20x
mere. Altså en privatmandspris, og ikke en pris til proffer.

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-04-04 22:36

> Begge.
> Helst de 10 kr det koster at lave, ellers op til 10-20x
> mere. Altså en privatmandspris, og ikke en pris til proffer.

Ok - jeg tvivler på, at du finder det helt vilde til 100-200 kroner.

Evt. kan du prøve at finde en software-baseret løsning, hvor du ved hjælp af
din farveprinter (antager at du har en sådan) og din scanner laver noget
samlet fikumdik

Har du så først fået kalibreret din printer kan du jo bare selv printe dig
et target og klæbe det på et stykke pap - så har du et digicam-target til
under en 10'er.

Om det er godt eller ej, må du jo selv vurdere.

Måske en interesant freeware ting:
http://www.littlecms.com/profilers.htm

En "prof" ting i et forholdvis lavt prisleje kunne fx være Monaco EZcolor,
der klarer både skærm, scanner og printer. Og leveres inkl. et IT8-target:
http://www.monacosys.com/monacoezcolor.html

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-04 05:22

In article <c6havb$uf9$1@news.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> Ok - jeg tvivler på, at du finder det helt vilde til 100-200 kroner.

Det billigste jeg har fundet er 10 Euro + 5 euro i porto:
http://www.targets.coloraid.de/

> Evt. kan du prøve at finde en software-baseret løsning, hvor du ved hjælp af
> din farveprinter (antager at du har en sådan) og din scanner laver noget
> samlet fikumdik

Det kræver man stoler meget på sin farveprinter. Jeg regner med stadig at
sende en del print til online fremkaldelse. bl.a. pga holdbarheden.

> Har du så først fået kalibreret din printer kan du jo bare selv printe dig
> et target og klæbe det på et stykke pap - så har du et digicam-target til
> under en 10'er.

Synes ikke den rammer helt, men er dog tæt på. Så hellere de 15 Euro til
et IT8 target. Så er det bare at starte med scanneren, så printeren.

> Om det er godt eller ej, må du jo selv vurdere.
>
> Måske en interesant freeware ting:
> http://www.littlecms.com/profilers.htm

Har set den.

> En "prof" ting i et forholdvis lavt prisleje kunne fx være Monaco EZcolor,
> der klarer både skærm, scanner og printer. Og leveres inkl. et IT8-target:
> http://www.monacosys.com/monacoezcolor.html

Er dyrere end hardwareløsninger.

Fra : Kim Jensen

Dato : 26-04-04 21:55

> Det billigste jeg har fundet er 10 Euro + 5 euro i porto:
> http://www.targets.coloraid.de/

Er de gode? Konsistente? Opmålt hvordan?

IMHO er det noget sjovt halvhjertet noget KUN at se på pris når man vil lave
et farvestyret workflow. Ja, nogle targets er helt sikkert prissat sygt
højt, men der er altså forskel på fremstillingsprocedure og især opmåling.
Det er ikke meget ved at have en IT8, hvis de medleverede data er noget hø.

EZcolor,
IT8-target:
> Er dyrere end hardwareløsninger.

Ikke taget i betragtning, at du får en prof software fra Monaco (X-Rite) og
en løsning der håndterer både input, output og skærm.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-04-04 23:00

In article <c6jsvh$1pc6$1@news.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> Er de gode? Konsistente? Opmålt hvordan?

Jeg har på fornemmelsen at de er kvalitetsprodukter, med datafiler
der beskriver dem. Han skriver, at den lave pris skyldes nogle store
kunder. Så det er en del af en større produktion man køber.

Du kan læse om nøjagtighed m.m, på sitet. Jeg tror mere på dem end
på Kodak m.fl.

> [...]
> Det er ikke meget ved at have en IT8, hvis de medleverede data er noget hø.

Jeg er også sikker på at de opmålede data her er bedre end ved standard
produkterne, og mankan pr. e-mail bede om at få de målte værdier for
lige netop dit eksemplar af target. Det ved jeg ikke om man kan ved det
de store sælger ? Eller lever man bare med unøjagtigheden som en batch
giver ?

Dyrt er ikke nødvendigvis godt.

Fra : Martin K. R.

Dato : 27-04-04 00:29

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> [...]
> lige netop dit eksemplar af target. Det ved jeg ikke om man kan ved det
> de store sælger ? Eller lever man bare med unøjagtigheden som en batch

Man kan (f.eks. hos Agfa) købe IT8 targets, hvor man har opmålt første og
sidste target i en batch. De garanterer så at den diskette med data som
følger med hvert target er beskrivende for targets i denne batch indenfor
visse tolerancer. Det er dyrt, men man kan også købe batches hvor hvert
eneste target er opmålt, og det er MEGET dyrt!

Når man så kombinerer det med, at disse targets har en begrænset levetid
(fordi farverne bl.a. ændrer sig over tid), så kræver en perfekt kalibrering
med et IT8 target faktisk at man løbende køber friske opmålte targets.

En temmelig dyr fornøjelse

Martin

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-04-04 20:59

> Spyder med Photocal er billigst til 149 Euro i Tyskland. Er den OK
> til hjemmebrug ?

Den er aldeles fin til hjemmebrug. Er det til en CRT eller en TFT skærm?

> Er der andet der er billigere og bedre ?

Der findes bedre. Der findes måske billigere. Men kombinationen af de 2 er
jeg ikke stødt på.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 21:53

In article <c6h5ad$kop$1@news.cybercity.dk>, Kim Jensen wrote:

> Den er aldeles fin til hjemmebrug. Er det til en CRT eller en TFT skærm?

> Der findes bedre. Der findes måske billigere. Men kombinationen af de 2 er
> jeg ikke stødt på.

Havde udeladt hurtig som krav for at kunne få mit ønske opfyldt,
og alligevel kommer du og siger nej