Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brugt Nikon F5
Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 11:27

   Hej

Når man stå foran at købe et brugt Nikon F5 kamerahus (*), hvor mange
film skal det så have taget før man skal være bekymret?

(*) pris 5900,- dkr, to ejere (portrætfotograf og amatørfotograf)
--
Med Venlig Hilsen
Ole Sørensen

Ved direkte svar: erstat x med o i efternavn

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-04-04 11:38

"Ole Sørensen" <ole.sxrensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> film skal det så have taget før man skal være bekymret?
>
> (*) pris 5900,- dkr, to ejere (portrætfotograf og amatørfotograf)

Portrætfotograf der kører 35mm -- det lyder som noget skolefoto eller sådan
noget !

Men du kan få tjekket hvor meget den har taget, andre ved nok hvor !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Bjarne

Dato : 25-04-04 11:48

Ole Sørensen <ole.sxrensen@adslhome.dk> wrote:
> [...]
> film skal det så have taget før man skal være bekymret?
>
> (*) pris 5900,- dkr, to ejere (portrætfotograf og amatørfotograf)

Du skulle prøve at læse denne artikel om F5

http://www.pressefotografforbundet.dk/533

hvor du kan læse om et F5 som har taget 1.092.904 foto og ved eftersyn blev
bedømt fejlfrit

Bjarne
Nikon D1 og F5 Fan

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 12:02

Ole Sørensen wrote:

> [...]
> film skal det så have taget før man skal være bekymret?
>
> (*) pris 5900,- dkr, to ejere (portrætfotograf og amatørfotograf)

Lukkeren er vist defineret til 200.000 mtbf., eller ville jeg nok ikke
umiddelbart købe et som har været brugt prof. selv om en potrætfotograf
nok ikke har "misbrugt" det i samme grad som en pressefotograf. Ellers
et lækkert kamera.

Hvordan kan det være du ikke kigger efter et brugt D100 eller lign. ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 13:42

On 25 Apr 2004 11:02:08 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

> [...]
>umiddelbart købe et som har været brugt prof. selv om en potrætfotograf
>nok ikke har "misbrugt" det i samme grad som en pressefotograf. Ellers
   Jeg blev også lidt negativt overrasket da jeg hørte at
kameraet havde være ejet af en protrætfotograf, som dog solgte det da
han/hun gik på pension til den nuværende ejer. (hvor gammel kan
F5'eren max være?)

>Hvordan kan det være du ikke kigger efter et brugt D100 eller lign. ?

Kan ikke blive klog på konsekvensen af brændvidde forstørrelsen på
1,5, derfor tror jeg nok jeg holder mig til analog foto.

Fra : Bjarne

Dato : 25-04-04 15:24

> [...]
> kameraet havde være ejet af en protrætfotograf, som dog solgte det da
> han/hun gik på pension til den nuværende ejer. (hvor gammel kan

Du skal ikke være nervøs. Bed om at få lov at lade DFA undersøge det inden
køb. F5 blev introduceret på Photokina i 1996 men kom først i almindelig
handel i 1997/98

Bjarne

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 16:46

Ole Sørensen wrote:

> [...]
> kameraet havde være ejet af en protrætfotograf, som dog solgte det da
> han/hun gik på pension til den nuværende ejer. (hvor gammel kan

Blev introduceret i 96. Men send det ind til tjek hos DFA (danske
distributør) og lade dem gennemgå det.

> Kan ikke blive klog på konsekvensen af brændvidde forstørrelsen på
> 1,5, derfor tror jeg nok jeg holder mig til analog foto.

Oki doki, det er mere fordi at du til næsten samme pris kan få et nyt
D70 og brugt D100 er lidt billigere.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 18:27

On 25 Apr 2004 15:46:27 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Oki doki, det er mere fordi at du til næsten samme pris kan få et nyt
>D70 og brugt D100 er lidt billigere.

- mener du at jeg burde kunne finde et brugt D100 til under 6K?

Kan forøvigt se at det fåes til 10K hos www.technikdirekt.de. Er det
et bedre køb end D70 når man har en 20mm f2.8,
en 30-70mm f2.8, 80-200mm ED f2.8 samt en spejltele 500mm?

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 18:53

Ole Sørensen wrote:

> - mener du at jeg burde kunne finde et brugt D100 til under 6K?

Ikke noget jeg har set ret tit, men der var rent faktisk et i dba.dk
for ca. 3 ugers tid til &k.

> Kan forøvigt se at det fåes til 10K hos www.technikdirekt.de. Er det
> et bedre køb end D70 når man har en 20mm f2.8,
> en 30-70mm f2.8, 80-200mm ED f2.8 samt en spejltele 500mm?

Godt spørgsmål (er ikke Nikon mand selv), i teorien er D70 vist noget
bedre end D100, til gengæld lider D100 ikke af alle de børnesygdomme
som det virker som vælter ind over D70. Eks. lider det af moiré
effekter, backfokus problemer, som får mit eget Canon 10D til at ligne
en rollemodel hvad det angår , farveskift ved høje lukketider, og så
kan man kun tage 3 raw/nef billeder før bufferen er fuld (det problem
er der ikke ved jpeg fotos).

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kenneth K.

Dato : 25-04-04 19:26

On 25 Apr 2004 17:52:34 GMT, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> [...]
> en rollemodel hvad det angår , farveskift ved høje lukketider, og så
> kan man kun tage 3 raw/nef billeder før bufferen er fuld (det problem

Jeg ville vælge et D70. Det eneste D100 har, som D70 ikke har, er
mirrorlockup og mulighed for batterigreb. Tager man meget macro, ville
D100 nok være bedre pga. muligheden for mirrorlockup. Ellers er D70, D100
overlegent.

Nu skal man passe på med at skære alle over en kam. Jeg kan da fortælle er
jeg ikke har problemer med farveskift eller backfocus af nogen art. Og
efter 2500 billeder har jeg endnu ikke fået ødelagt et billede af moiré.
Det jeg har set er minimalt og til at rette i efterbehandling. Mit kamera
må være defekt... :)

vh,
Kenneth

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 18:55

Ole Sørensen wrote:

> - mener du at jeg burde kunne finde et brugt D100 til under 6K?

Btw. du kan få et nyt D70 for ca. 1000 euro i Tyskland, det er ikke så
langt fra 6K.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 20:25

On 25 Apr 2004 17:54:43 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Btw. du kan få et nyt D70 for ca. 1000 euro i Tyskland, det er ikke så
>langt fra 6K.

Det er korrekt, da jeg kun råder over et 8MB CF kort så, der skal lige
ligges et par tusser oven i til mere hukommelse

Nikon D70 + SanDisk 2 GB Compact Flash Card Ultra II hos
www.technikdirekt.de ca. 11K + fragt er stadigvæk næsten dobbelt så
meget som F5'eren. Det er ikke nemt :-/
--
mvh.
Ole

PS. Tak for hjælpen

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 22:30

Ole Sørensen wrote:

> [...]
> ligges et par tusser oven i til mere hukommelse
>
> Nikon D70 + SanDisk 2 GB Compact Flash Card Ultra II hos

Mjaa, man kunne jo også starte med et 512 Mb kort, der kan ligge ca. 80
billeder i raw/nef format, de kan fåes for ca. 800 kr.

> meget som F5'eren. Det er ikke nemt :-/

Nope, men man kan også hurtigt købe sig fattig i film og fremkaldelelse.
Ikke fordi jeg har den store forstand på Nikon, men hvordan kan det
være du ikke kigger på et F100 istedet for F5 hvis det skal være analog?

> PS. Tak for hjælpen

Selv tak.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 22:56

On 25 Apr 2004 21:30:02 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:
>Nope, men man kan også hurtigt købe sig fattig i film og fremkaldelelse.
>Ikke fordi jeg har den store forstand på Nikon, men hvordan kan det
>være du ikke kigger på et F100 istedet for F5 hvis det skal være analog?

F5 er helt sikkert et bedre kamera (og hvem vil ikke gerne eje det
bedste af det bedste) kan skyde op til 8 billeder/sek. mulighed for
multi-bagstykke. Men du har ret det er tillokkende med et digitalt
kamera. (Har stadgvæk ikke bestemt mig)
Ole.

Fra : Deaster

Dato : 26-04-04 06:45

Ole Sørensen wrote:

> F5 er helt sikkert et bedre kamera (og hvem vil ikke gerne eje det
> bedste af det bedste) kan skyde op til 8 billeder/sek. mulighed for
> multi-bagstykke.

Ok.

> Men du har ret det er tillokkende med et digitalt
> kamera. (Har stadgvæk ikke bestemt mig)

Hehe, held og lykke

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 17:25

Ole Sørensen wrote:

> [...]
>
> Kan ikke blive klog på konsekvensen af brændvidde forstørrelsen på
> 1,5, derfor tror jeg nok jeg holder mig til analog foto.

Btw. tjek lige her: http://www.fotokritik.dk/?x=/salg.html_vid=1938&ll=1

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Sørensen

Dato : 25-04-04 18:27

On 25 Apr 2004 16:24:56 GMT, "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote:

>Btw. tjek lige her: http://www.fotokritik.dk/?x=/salg.html_vid=1938&ll=1

hehe det er den jeg er ved at købe
--
Ole

Fra : Deaster

Dato : 25-04-04 18:53

Ole Sørensen wrote:

> hehe det er den jeg er ved at købe

Det regnede jeg også med.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Claus Smith

Dato : 25-04-04 12:14

Et dejligt kamera, overvejede selv af skifte min gamle F4 ud med en F5, men
endte så med en brugt D1 istedet for.

Måske skulle du overveje det, da du så ender med et prof. D-SLR.

De findes i Den Blå Avis til priser fra kr. 6.500,-

Claus Smith