Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billigt digitalkamera, men hvilket (Aiptek~
Fra : Uffe Holst

Dato : 25-04-04 09:33

Hej alle

Jeg overvejer lidt at købe et billigt digitalkamera her i starten af
den kommende uge, idet jeg kan have brug for et sådant i den kommende
weekend. Normalt bruger jeg blot mit almindelige Canon EOS 1000F
spejlreflekskamera, så et eventuelt digitalkamera vil i første omgang
blot blive et supplement. Senerehen vil jeg, måske, købe noget langt bedre,
f.eks. Canon EOS 300 D eller lignende.

Weekendens reklamer afslører to digitalkameraer i den meget prisbillige
ende, dvs. under 1000 kr.

TDC Butikken har følgende tilbud:

Aiptek 3.0 MegaPixel
- Opløsning 2048 x 1536
- 16 MB hukommelse
- Farvedisplay
- Optager video i 320 x 240
- Der medfølger ministativ, bærerem og billedredigeringssoftware

På billedet af selve kameraet kan der læses:

"DIGITAL CAMERA LENS 7.5mm/F3.0

Pris 499,- (spar 300,-)

Kan ses på http://tdc.dk -> eButik -> Digitalkameraer

Føtex har følgende tilbud:

Dantax digitalkamera
SX2110, 2,1 Megapixels, 2x digital zoom, 3,8 cm TFT farveskærm,
8 MB intern hukommelse, mulighed for udvidelse via CF slot, videoklip,
webcam funktion. Leveres inkl. batterier, kabler og software.

På billedet af selve kameraet kan der læses:

"F3.5 f8.64mm"

Pris 599,- (Føtex normalpris 899,-, spar 300,-)

Kan ses på http://www.foetex.dk (se ugens tilbudsavis side 31).

De er vel stort set lige "dårlige", selvom det fra TDC Butikken umiddelbart
er bedre (3.0 megapixels, 16 MB). Men det er måske for billigt.

Ja, jeg går også lige et smut forbi mine lokale fotopushere for at høre,
hvad de har, men eftersom prisen lige i øjeblikket er en meget væsentlig
faktor, så kan de næppe stille noget op.

Hvad bør jeg vælge af ovenstående?
--
Uffe Holst

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-04-04 10:47

Uffe Holst skrev:

> [...]

> SX2110, 2,1 Megapixels, 2x digital zoom, 3,8 cm TFT farveskærm,
> Pris 599,- (Føtex normalpris 899,-, spar 300,-)

Jeg må nok indrømme at jeg ikke kender til forskellen på linserne i
Aiptek og Dantax, og det gør altså en stor forskel.

Du burde kunne finde fx et brugt Canon a200 til 6-900 kr, det vil give
dig en del mere billedkvalitet for pengene efter min overbevisning.

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Sparre

Dato : 25-04-04 10:54

> Du burde kunne finde fx et brugt Canon a200 til 6-900 kr, det vil give
> dig en del mere billedkvalitet for pengene efter min overbevisning.

Eller et Olympus C-220 til 999,- var det merlin der havde det ??

--
Sparre

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 25-04-04 20:20

Har fornylig set Olympus c-220z hos Bingo, til 899,- (koster vist det samme
hos Merlin).
"kun" 2mpix, men til gengæld 3x optisk zoom OG en rigtig god optik!
Henrik L. S.

Fra : TC

Dato : 25-04-04 22:43

"Henrik Lumholdt Sørensen" <Lumbo@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> hos Merlin).
> "kun" 2mpix, men til gengæld 3x optisk zoom OG en rigtig god optik!

Det er et rigtigt godt kamera (til prisen)!!
Bruger det selv en del, og har kun fået gode resultater. Har dog ikke
prøvet, at presse det endnu.

Har kun to ulemper:
1) Den indbyggede blitz popper op, hver gang man tænder kameraet
2) Der mangler mulighed for manuel ISO indstilling

Steves digicams giver det også god omtale, hvad billedkvaliteten angår.

Tommy

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-04 12:23

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> Hvad bør jeg vælge af ovenstående?

Hvorfor køber du ikke begge? Til de priser, du nævner, bør du købe begge,
når du kan bruge så megen tid på at bekymre dig om, hvilket der er bedst.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : Jens Christensen

Dato : 25-04-04 14:48

> Weekendens reklamer afslører to digitalkameraer i den meget prisbillige
> ende, dvs. under 1000 kr.

Jeg har købt et brugt Minolta X20 som er et meget lille kamera, som backup
for mit Sony V1. Det fås nyt for omkring 1100,- og det er altså et
imponerende kamera. Jeg købte det oprindeligt som et for-sjov kamera som jeg
kunne benytte til fester og ligende men bruger det i dag til alt muligt
andet også. Kan varmt anbefales! og så er der 3x optisk zoom...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-04-04 17:23

In article <q4.X4.1V2s90jePec88fe.NR@post6.tele.dk>, Uffe Holst wrote:
> De er vel stort set lige "dårlige", selvom det fra TDC Butikken umiddelbart
> er bedre (3.0 megapixels, 16 MB). Men det er måske for billigt.

Du mener vel dårligst. Jo mere RAM og megapixels der er med til samme
pris, jo ringere er resten af kameraet.

Fra : Uffe Holst

Dato : 25-04-04 19:29

In an article of 24 Apr 2000 Povl H. Pedersen wrote:

> Du mener vel dårligst. Jo mere RAM og megapixels der er med til samme
> pris, jo ringere er resten af kameraet.

Ja, det er jo det med det.

Men til mit brug er det måske lidt ligegyldigt hvilket det bliver. Det
skal trods alt blot være et legekamera, indtil jeg måtte finde på at bruge
5+ kkr. på et bedre, hvis det er det, jeg vil.

Men tak for alle "rådene" ...
--
Uffe Holst