Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Newbee inden for fotografering
Fra : Jakob Laursen

Dato : 22-04-04 18:40

Hej.
Jeg er begyndt at interessere mig rigtig meget for at komme i gang med at
fotografere digitalt.

Jeg har forelsket mig i Nikons D70 og glæder mig til at pengepungen passer
dertil. Nu kommer alle mine mange spørgsmål bare op til overfladen, for for
en nybegynder er det en jungel at finde ud af, hvad man har brug for af
objektiver, flash osv. Fotohandlerne slynger om sig med 28-80mm og meget
andet, men hvad betyder det?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om nogen kender til en hjemmeside, hvor
man kan få alle disse fagudtryk forklaret? Er der en slags begynder-fotograf
hjemmeside? Hvor kan man blive lukket ind i denne verden af fotografering?

Fra : HKJ

Dato : 22-04-04 19:18

"Jakob Laursen" <mail@vises.ikke> wrote in message
> [...]
> en nybegynder er det en jungel at finde ud af, hvad man har brug for af
> objektiver, flash osv. Fotohandlerne slynger om sig med 28-80mm og meget

Disse tal siger noget om hvor kraftig zoom du har på kameraet.
Et lavt tal betyder at du ser bredt, et højt tal betyder at du kommer tæt
på.
Et billigt kamera er normalt på 35mm, hvis det har en 3 gange zoom vil det
typisk være 35-105mm.

For D70 kan du ikke bruge tallene direkter, du skal først gange med 1.5 (Det
kaldes crop faktoren, den tekniske forklaring vil jeg springe over). Dvs. at
en 28-80 svarer til 42-120mm. Personligt vil jeg foretrække et objektiv der
starter lavere. f.eks. 18-70mm som svarer til 27-105mm, hvilket er et rigtig
godt område til almindelig brug.

> [...]
begynder-fotograf
> hjemmeside? Hvor kan man blive lukket ind i denne verden af fotografering?

Her er links til noge fotosider (på engelsk), de er ikke begynder sider, men
nogle af dem har artikler for begyndere.

http://www.luminous-landscape.com/

http://www.kenrockwell.com/

http://www.dpreview.com/

http://www.naturfotograf.com/

http://www.imaging-resource.com/

http://bythom.com/index.htm

Fra : Steffen Holm

Dato : 22-04-04 20:56

> [...]

begynder-fotograf
> hjemmeside? Hvor kan man blive lukket ind i denne verden af fotografering?

Hej Jakob.

Ved godt du efterlyser hjemmesider, men jeg må lige anbefale "Politikens bog
om digital forografering" af Thomas Nykrog. Jeg købte selv mit første kamera
for et års tid siden, og jeg ahr virkelig brugt bogen meget. Både som reelt
læsestof og som opslagsværk.

Held og lykke med hobbyen..

--
Steffen Holm

Fra : Hans Kruse

Dato : 22-04-04 22:11

Hvis du er nybegynder og holder fast i en DSLR, så køb den med én linse og
lær den at kende og læs dig til kundeskaber og hvad du gerne vil
fotografere. Når du så er kommer videre vil have en idé om hvilken kvalitet
linser du skal investere i og hvilke brændvidder, etc. Selvom du har pengene
så lad være med at gå ud og købe ind på må og få.

--
Kind Regards,
Hans Kruse