Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Speelite 420 EX på en Nikon D70
Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 20-04-04 12:09

Hej

Jeg påtænker mig at investere i et D70 Nikon Digitalt SLR-Kamera.
Jeg har dog i forvejen et Canon EOS 300 (Analog SLR) og et Canon G1 og en
tilhørende Speedlite 420EX Flash. Spørgsmålet er så om man kan benytte en
Speedlite 420EX på et Nikon D70. Evt. med en converter eller lignende..

MVH
Tejs Rasmussen

Fra : Deaster

Dato : 20-04-04 12:20

"Tejs Rasmussen" <tejs@mcb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilhørende Speedlite 420EX Flash. Spørgsmålet er så om man kan benytte en
> Speedlite 420EX på et Nikon D70. Evt. med en converter eller lignende..

Nej.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-04-04 14:18

Ville det ikke være mere oplagt med en Canon 300D, så du kunne dele linser
mellem de to og have den analoge som backup? Eller en 10D for den sags
skyld?

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 20-04-04 14:23

Jo, måske, men jeg tror bare at D70 er et bedre kamera.

Fra : Deaster

Dato : 20-04-04 16:20

> Jo, måske, men jeg tror bare at D70 er et bedre kamera.

Det kommer vist meget an på hvad du skal bruge det til.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 20-04-04 18:51

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> "Tejs Rasmussen" <tejs@mcb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kommer vist meget an på hvad du skal bruge det til.

Formentlig til at fotografere med. Jeg kan da citere Nikon:

If the picture matters the camera matters :))

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Deaster

Dato : 20-04-04 19:47

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse

> Formentlig til at fotografere med. Jeg kan da citere Nikon:

Really ?

Ok, sagt på en anden måde, hvis det skal bruges til arkitektur og folk med
eks. jakkesæt, er det ikke ret egnet da det har nogle pænt store problemer
med moire og så har det kun iso 200 som laveste iso værdi.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 23-04-04 18:47

> [...]
> eks. jakkesæt, er det ikke ret egnet da det har nogle pænt store problemer
> med moire og så har det kun iso 200 som laveste iso værdi.

Jeg antager du hentyder til nålestribede jakkesæt :)

At D70 "kun" har iso200 som laveste iso, kan i sig selv ikke betegnes som et
minus - tværtimod. Medmindre du ønsker billeder med bevægelsesuskarphed er
der ikke meget at bruge langsom iso til - og i de tilfælde findes der jo
løsninger i form af filtre - det er kun et problem hvis det medfører mere
støj end sensorer der er på iso 100. En fordel ved at Nikons DSLR har
hurtigere sensorer er, at de kan leverer endnu hurtigere lukkertider (ex.
iso 1600) uden samme støjproblemer, som DSLR med iso100 har.

Moire problemet skulle efter sigende være blevet reduceret i nyere
software-opdateringer - og så er det i parantes nævnt ikke kun Nikon D70 som
har problemet, men nærmest samtlige digitale kameraer i større eller mindre
grad.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-04-04 19:26

In article <40853f88$0$224$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Deaster wrote:

> "Tejs Rasmussen" <tejs@mcb.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kommer vist meget an på hvad du skal bruge det til.

Enig. Nikon er bedre til actionfotos med mange billeder på kort tid.
300D er bedre til billeder uden moire og med lav støj (ISO 100 som
ikke findes på Nikon).

D70 skal som jeg ser på det vælges hvis actionphoto er det vigtigste.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-04-04 07:57

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in
message news:slrnc8aqqf.2oj.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> [...]
> ikke findes på Nikon).
>
> D70 skal som jeg ser på det vælges hvis actionphoto er det vigtigste.

....og så har det IMHO en bedre 'feeling'.
Canon 300D bryder jeg mig simpelt hen ikke om at have i hånden - det føles
meget 'plastikagtigt' - så hellere vælge et D10, hvis man er til Canon.
Og ja, det er en helt og aldeles subjektiv kommentar!

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-04-04 10:20

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
> [...]
> meget 'plastikagtigt' - så hellere vælge et D10, hvis man er til Canon.
> Og ja, det er en helt og aldeles subjektiv kommentar!

Nu er D70 jo også lavet af plastik men jeg må give at de har fået gjort det
godt. Overvejer selv at investere i et D1X fra Nikon.

Jeg syntes nu de billeder jeg har set fra et Nikon D70 og det jeg selv har
prøvet har været overraskende godt, efter der er kommet en ny firmware til
Nikon D70 (ikke officiel) kan man gå helt ned på ISO100 og op til 1600ISO,
desuden er de moire problemer ikke noget jeg har set noget til endnu, men
det kan være det kommer.

Mvh
Simon

Fra : Lars Troels

Dato : 21-04-04 11:27

Hej.

Flashen kan anvendes på D70, men kun som automatisk. Den avancerede i-TTL
fungerer ikke. Jeg anvender selv en Nikon SB-22, når jeg en sjælden gang
skal bruge ekstern flash på min D70. Den fungerer så i automatik istedet for
TTL. Det er OK hvis man ved hvad man laver....

Lars Troels
www.sitecenter.dk/larstroels

PS. Alt det snak om moire o.s.v. har jeg intet set til efter 700 skud.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-04-04 16:26

"Lars Troels" <fam.troelsFJERNES@mail.dk> wrote in message

> [...]
> sjælden gang skal bruge ekstern flash på min D70. Den fungerer så i
> automatik istedet for TTL. Det er OK hvis man ved hvad man laver....

Åh, bare jeg vidste dét!

Hugger du bare din flash i tilbehørsskoen?

Jeg har en Cullmann 36/AF N til Nikon AF-kameraer - den kan jeg ganske
simpelt hen ikke fyre af fra tilbehørsskoen - og jeg synes dælme at det er
voldsomt at skulle investere i Speedlight SB800 eller 600 lige for
nuværende.

vh

Fra : Lars Troels

Dato : 21-04-04 18:52

> [...]
> simpelt hen ikke fyre af fra tilbehørsskoen - og jeg synes dælme at det er
> voldsomt at skulle investere i Speedlight SB800 eller 600 lige for

Ja. Jeg hugger den bare i skoen og skyder. Den er selvfølgelig sat til
automatisk flash og ikke TTL-flash. I modsat fald vil min heller ikke
affyre.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels