Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Megapixel - skalman vælge mange - eller sk~
Fra : Hans Ove Nielsen

Dato : 13-04-04 22:45

Kære gruppe
Jeg står overfor indkøb af et digitalkamera. Mit spørgsmål er om man skal
vælge mange pixel, eller er man bedre tjent med andre funktioner også vælge
færre pixel.

Jeg har set mig lun på henholdvis Nikon Coolpix 5400 med 5 MP eller Canon
Powershot S1 med 3MP. Nikon har 4x zome, lille skærm og mange pixel. Canon
har 10x zoom, smart design og kun 3 MP.

Hvad syntes du jeg skal vælge - eller er der andet i samme niveum der kan
bruges?

Med venlig hilsen

Hans Ove Nielsen

Fra : TC

Dato : 14-04-04 05:42

"Hans Ove Nielsen" <> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> Hvad syntes du jeg skal vælge - eller er der andet i samme niveum der kan
> bruges?
>
> Med venlig hilsen
>
> Hans Ove Nielsen

Hej Hans Ove

Først finder du ud af hvad kameraet skal bruges til, og hvad det må koste.
Så kikker du rundt hos dine lokale foto handlere, og på www.edbpriser.dk
Her finder du så 3 til 5 modeller, som tiltaler dig og din pengepung!
Så kikker du forbi http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html og
kikker på hvad du får for pengene.

Hos de fysiske fotohandlere har du naturligvis, fået lov at mærke modellerne
i hånden, så du ved om de føles rigtigt.
Herefter burde der ikke længere være tvivl i dit sind

Hvis valget kun er mellem de to modeller du nævner, så kommer det igen an på
hvad du vil med billederne.
5Mpix kan give pænt store billeder, hvis du vil have dem på papir, og giver
også mulighed for beskæring, før fremkaldelse. Men 10X zoom gør, at du kan
"beskære" før billedet overhovedet bliver taget, og det er endda temmelig
meget.

Tommy

Fra : Michael Schrøder

Dato : 14-04-04 06:56

"TC" <sgtommyc@-fjern-yahoo.dk> wrote in message

> "Hans Ove Nielsen" <> skrev i en meddelelse
> >>
> <SNIP>

> Først finder du ud af hvad kameraet skal bruges til, og hvad det må koste.

Det er jo det der er det egentlige problem for alle

- men TC har ret - du må starte med at afklare hvad du vil med dine
billeder.

Skal de ses på en skærm eller et fjernsyn, eller skal de printes ud ?

Hvis de skal printes ud, har du så krav til hvor stort og hvor god kvalitet
?

Du kan eventuelt kigge på min side om pixels og print:
http://www.thuroe.dk/default.asp?infoId=1391629

Der er ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål, men hvis du stiller store
krav til kvaliteten og gerne vil have f.eks. 20x30 print af dine billeder
skal du efter min mening over 4-5 Mpixels.
Det næste problem i dit valg er at når man er over ca. 4 Mpixels så er det
det der sidder foran dine pixels der sætter grænsen for kvaliteten, altså
kvaliteten af objektivet.

mvh Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-04-04 07:34

TC wrote:
> "Hans Ove Nielsen" <> skrev i en meddelelse
>>>
><SNIP>

> Først finder du ud af hvad kameraet skal bruges til, og hvad det må koste.

Husk at afsætte penge til evt. ekstra batterier, lader, taske og
lagringsmedier. Efter et stykke tid vil du måske også gerne have en
ekstern flash (ikke alle digital kameraer kan have ekstern flash).

> Så kikker du forbi http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html og
> kikker på hvad du får for pengene.

Se især på kvaliteten af de billeder der bliver taget. Husk dog at fotos
set på en webside er langt mere taknemligt end hvis de skal printes ud;
sagt på en anden måde, billederne kan godt se fine ud i en lav opløsning
på en webside men være ubrugelige i udprint.

Så det kommer meget an på hvad/hvordan du skal bruge dine fotos.

--
Don't waste space

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-04 18:39

In article <407c5ed3$0$253$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Hans Ove Nielsen wrote:
> [...]
> har 10x zoom, smart design og kun 3 MP.
>
> Hvad syntes du jeg skal vælge - eller er der andet i samme niveum der kan

Nikon's professionelle modeller (D2H somkoster 36000 kr på Japan Photos
hjemmeside) er kun 4 mpixel. Der er beregnet til billeder til fuld side,
til nød dobbeltopslag i blade og magasiner. Så med dette som udgangspunkt,
hvad er dine krav ?

2 Mpixels kan bruges til A4 i rimelig kvalitet. 4 mpix er til god
kvalitet. Alt over er til større billeder.

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-04-04 19:31

In article <slrnc7qtqi.17u.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>,
"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> [...]
> hvad er dine krav ?
>
> 2 Mpixels kan bruges til A4 i rimelig kvalitet. 4 mpix er til god
> kvalitet. Alt over er til større billeder.

Det er rigtigt at højt MPixel ikke nødvendigvis er lykken men jeg tror
Nikon D2H som kører med 4.1 MPixel er gearet mod avis-tryk og
web-udgivelse hvor opløsning ikke er så stor. Så magasin-produktion med
helsides billeder med opløsning på 4 MPixel er nok et sjældent syn.

Til det oprindelige spørgsmål vil jeg dog svare at optikken må være det
primære for man får nok ikke gode resultater med ringe optik uanset at
opløsningen er så god at den til nok kan blæses op på et A4 ark.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-04 21:38

In article <steen.remove-EE6A23.20305414042004@news.tele.dk>, Steen Larsen wrote:
> [...]
> web-udgivelse hvor opløsning ikke er så stor. Så magasin-produktion med
> helsides billeder med opløsning på 4 MPixel er nok et sjældent syn.

National Geographic vil vist have mere. De andre lader sig i stor
omfang nøje.

Aviser er måske 85 lpi, og skal så have omkring 125 dpi for deres
flotte billeder. Så her er 2 mpixels mere end rigeligt til A4.

Kvalitetsblade / kunstblade etc kører 153 lpi, og har det godt med ca.
240 dpi. Og 2 Mpixel giver 5" x6.7" = 127x179 mm - eller knapt nok
A5.

> Til det oprindelige spørgsmål vil jeg dog svare at optikken må være det
> primære for man får nok ikke gode resultater med ringe optik uanset at
> opløsningen er så god at den til nok kan blæses op på et A4 ark.

Enig. Ved det fra DSLR.