Digital kamera?
Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 29-04-01 15:51

Hey

Er der nogen der har lidt forstand på subjekt.

Der er mange tilbud og mange forskellige kommentarer fra diverse
forhandlere. Jeg er interesseret i en løsning der fungere smertefrit med
min Mac. Den har ingen USB (endnu) men så vidt jeg kan se er det vist
den bedste mulighed for at få et godt kamera til en god kvalitet.

Men jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har gode/dårlige
oplevelser med digital foto. Evt. en URL til lidt info på området.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-01 20:30

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
> min Mac. Den har ingen USB (endnu) men så vidt jeg kan se er det vist
> den bedste mulighed for at få et godt kamera til en god kvalitet.

Man kan købe kortlæsere til USB, så det er ikke nødvendig at
kameraet også kan det. Dog har de fleste USB idag. Prisen følger
selvfølgelig kvaliteten, så det kan være svært at anbefale et specifik
kamera. Jeg har selv et Olympus 2100UZ, som er er meget glad for. Det
ligger dog i den dyre end.

> Men jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har gode/dårlige
> oplevelser med digital foto. Evt. en URL til lidt info på området.

Jeg kan ikke huske den præcise adresse, men prøv via Google.com,
at søge på "Steves Digicam". Det er virkelig fed side, når det drejer
sig om digitalecameraer. Her finder du alt hvad u har brug for at vide.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : Mikael Kern

Dato : 30-04-01 09:41

Erik Aalund wrote:

>Jeg kan ikke huske den præcise adresse, men prøv via Google.com,
> at søge på "Steves Digicam". Det er virkelig fed side, når det drejer
> sig om digitalecameraer. Her finder du alt hvad u har brug for at vide.

http://www.steves-digicams.com

mvh Mikael Kern
--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 30-04-01 17:43

Hey

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> http://www.steves-digicams.com

Jeps. Jeg fandt den også

Udemærket site, og meget stort. Takker.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 02-05-01 22:32

Prøv også at kigge på www.megapixel.net
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-04-01 21:05

http://www.fotohandel.dk/

--
Cordiali saluti Jesper

Fra : Ditte & Nicolai

Dato : 30-04-01 17:43

> http://www.fotohandel.dk/

Takker

God og overskuelig side.

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-05-01 13:08

Ditte & Nicolai <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Men jeg er meget interesseret i at høre fra nogen der har gode/dårlige
> oplevelser med digital foto. Evt. en URL til lidt info på området.

Jeg har haft et Olympus C-2000 (2.1 mio pixel)i 1,5 år. Jeg er ovenud
begejstret for kvaliteten. Den overgår langt, hvad en amatør som mig kan
udrette med et almindeligt 3000 kr's-kamera.

Den har ikke spejlrefleks men til det formål anvender jeg den indbyggede
LCD skærm.

Du kan i dag købe modellen større C2500L (2.5 mio pixel) med
spejlrefleks for ca. 6000 + moms.

Med disse kameraer følger der Mac-seriel kabel, men jeg vil stærkt
anbefale at man går over til at bruge USB-kortlæser.

Det er mange penge til privat formål, men jeg vil anbefale dig ikke at
gå på kompromis. Så hellere vente til priserne kommer ned*. Mange af de
kameraer, der sælges i detailhandlen til 3-4000 kr. lever ikke op til
almindeligt papir-kamera-niveau.

Det er også en overvejelse værd at lave en lille beregning på løbende
omkostninger. Hvis man skal give f.eks. 3000 kr. mere for et godt
digitalt kamera, vil det kunne tjenes ind ved besparelser på
filmfremkaldelse. F.eks. 20 stk film inkl. fremkaldelse for 150 kr. pr.
stk.!

Mine krav til et godt digitalt kamera er:

- minimum 2 mio pixel
- minimum 3 x zoom og makro
- god farvekvalitet/skarphed
- anvendelse af standard-hukommelseskort

Hvad farvekvalitet og skarphed angår kan jeg anbefale Olympus eller
Nikon. Jeg har ikke set tests eller konkrete eksempler på andre mærker,
der kommer op på siden af disse to.

*Vedr. priser: Priserne for gode digitale semi-profesionelle kameraer
synes det seneste år at være låst fast omkring de 6000 kr + moms, men
modellerne skifter og det bedrer naturligvis pris/ydelse forholdet.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-05-01 17:43

Stig Leerbeck <simple@post3.tele.dk> wrote:

Se evt.:
http://homepage.mac.com/stigleerbeck/boevedfisk.JPG
eller
http://homepage.mac.com/stigleerbeck/Giftigfisk.JPG

ADVARSEL: Billederne fylder 0,5 mb hver!

De er taget med digital kamera uden blitz gennem ruderne i Danmarks
Akvarium.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 05-05-01 17:49

Som ansat på Danmarks Akvarium kan jeg oplyse dig, at der er tale om
hhv. broget koralbars og dragefisk. Flotte billeder iøvrigt, bare
ærgerligt vores ruder er så ridsede.
/Thomas Hansen

Fra : -Domald

Dato : 06-05-01 00:57

Jeg er enig, pokkers flotte billeder, mht. lys, komposition, etc.

Her er billeder taget med Canon's lille miniput digital:
http://stobblehouse.com/photo/scarlet/

De er fra Edinburgh i Januar, og har alle et rødt element.

(De bliver i øvrigt publiceret i UK's største fotomagazin snart.)

Digitale kameraer er fantastiske.

Eolake@stobblehouse.com

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-05-01 00:39

> [...]

> - minimum 3 x zoom og makro
> - god farvekvalitet/skarphed
> - anvendelse af standard-hukommelseskort

Det lyder som nogle gode kriterier. Det er svært når man starter helt
fra bar bund og så skal forsøge at danne sig et overblik over hvad der
findes på markedet og hvad der er godt til prisen. Men tak for din gode
beskrivelse.

> Hvad farvekvalitet og skarphed angår kan jeg anbefale Olympus eller
> Nikon. Jeg har ikke set tests eller konkrete eksempler på andre mærker,
> der kommer op på siden af disse to.

Jeg har efterhånden set mig varm på Olympus. Også det at de benytter
appleteknologi gør det heller ikke værre. Og jeg kan se du ikke er den
eneste der har et olympus. Er det nogle specifikke tests du referer til?

--
MVH Nicolai Brandt

Fra : Karsten

Dato : 06-05-01 07:03

Nicolai Brandt :

(klip)
>. Er det nogle specifikke tests du referer til?

prøv evt. at klikke ind på:
http://www.itsvar.dk/
og skriv digital kamera i søg feltet, der er en artikel med
tests af flere kameraer.
eller brug avanceret søgning, der er flere tests!
ps: har iøvrigt selv en Canon s20 som jeg er tilfreds med,
lille og nem at bruge, lige til lommen hvis motivet pludselig
dukker op :)
mvh. Karsten

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 06-05-01 10:35

"Karsten" <kfj@jyde.dk> wrote in message
> Nicolai Brandt :
>
> (klip)
>
> prøv evt. at klikke ind på:
> http://www.itsvar.dk/

Eller prøv: <http://www.megapixels.com>
Der er masser af info om digitale kamer, Flatbed- og filmscannere og
software til billedbehandling.

Steve's Digicams <http://www.steves-digicams.com> har _masser_ af
testbilleder taget med makrofunktion på mange forskellige kameraer og
generelt megen information omkring digital foto, scannere osv.

> ps: har iøvrigt selv en Canon s20 som jeg er tilfreds med,
> lille og nem at bruge, lige til lommen hvis motivet pludselig
> dukker op :)

Jeg har det samme kamera, og det er bestemt blandt de bedre.

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-05-01 12:25

Nicolai Brandt <roldborg-brandt@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har efterhånden set mig varm på Olympus. Også det at de benytter
> appleteknologi gør det heller ikke værre. Og jeg kan se du ikke er den
> eneste der har et olympus. Er det nogle specifikke tests du referer til?

En af de bedre test, - fordi vi får lov at se konkrete
billede-resultater - er en der blev bragt i MacNews sidste år i august.

Desværre er netop Olympus'en ikke kommet med i rækken af konkrete
billeder. Man må nøjes med redaktionens ord for at "kameraet klarer hele
spektret fra mørkeste til lyseste punkt flot, farverne er pæne og
opløsningen høj".

Endvidere sættes Olympus'en på linie med Coolpix fra Nikon og her er
vist et billede, der klart distancerer sig fra 2 andre billeder - fra
kameraerne Kodak DC290 og Canon S20.

Dér er også vist billeder taget af billigere kameraer i 3-4000 krs
klassen og efter min opfattelse er kvaliteten af disse simpelthen for
elendig. Kun Epsons kamera i denne klasse har noget der kan leve op til
et rimeligt krav.

Jeg synes det er værd at bemærke, at antallet af pixels altså ikke afgør
sagen. Antallet af pixels fortæller egentligt kun om hvilken størrelse
vi kan ende op med at anvende billedet i.

Langt vigtigere er farvestyringen og skarpheden, hvilket nok vil sige en
kombination mellem kameraets optik og elektronik. Det kan vi kun dømme
om ud fra konkrete sammenligninger som ved testen i Macnews.

Og man kan bestemt IKKE være sikker på at "mærket" siger ret meget om
kvaliteten. F.eks. falder Agfas bud i den "billige" klasse (Agfa CL30) i
den nævnte test langt uden for det som jeg finder acceptabelt, dvs et
godt stykke under pocket-kamera niveau.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-01 14:22

In article <1eszlpm.cywisgf4l1okN@[10.1.128.10]>, Stig Leerbeck
<simple@post3.tele.dk> wrote:

> [...]

Tjek det tyske blad MacUP <http://www.macup.com> De havde for et par
måneder siden nogle grundig test inkl billedprøver.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 05-05-01 01:08

simple@post3.tele.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>
>ADVARSEL: Billederne fylder 0,5 mb hver!
>
>De er taget med digital kamera uden blitz gennem ruderne i Danmarks

Meget flotte billeder. Ved du hvilket kamera de er taget med?

Hilsen Hanne

on Apple every day - keeps windows avay

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 05-05-01 04:04

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Meget flotte billeder. Ved du hvilket kamera de er taget med?
>
> Hilsen Hanne
>

> on Apple every day - keeps windows avay

Olympus C2000 - 1,5 år gammelt.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 06-05-01 13:44

> [...]
>kvaliteten. F.eks. falder Agfas bud i den "billige" klasse (Agfa CL30) i
>den nævnte test langt uden for det som jeg finder acceptabelt, dvs et
Med mine ringe viden, som amatør og med interesse for foto, kan jeg kun
være enig med dig.
Folk er alt for fixeret på pixel. Jeg mener at man skal have fabrikanten
af objektivet ind i billedet(hø, lyder som en morsomhed) Men eks.vis er
Olympus oprindeligt en fabrik for mikroskoper og derfor har knaldgode
objektiver. Har selv mit 3. Olypuskammera.

Et andet kamera som, min søn har købt efter forskellige grundige
undersøgelser, er Sony til ca. 8.000 ( kan godt få nøjagtig model opgivet)
Det har fået meget gode omtaler af proff. fortografer. Har Carl Zeiss
objektiv.
De billeder min søn har taget er super i kvaliteten.
Men et andet spørgmål er jo, hvad skal kameraet bruges til? Som god amatør
med kavlitestssans eller til top proffecionelt arbejde? Skal det bruges
til at trykke i plakatstørrelser, kræver det jo temmelig meget.
Hilsen Hanne (glad amatør )

>Stig

Skal du sejre, skal du slås med dig selv

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-05-01 10:08

> [...]

> Olympus oprindeligt en fabrik for mikroskoper og derfor har knaldgode
> objektiver. Har selv mit 3. Olypuskammera.

Enig. Jeg tror nok jeg selv røg lidt i pixel fælden. Hvis det nu var et
almindeligt kamera så var det jo' klart at det er objektivet der er en
af de vigtigste faktorer. Og så at der er mulighed for at skifte
objektiv. Jeg så at der var et par stykker hvor producenten havde lavet
kameraet så man kunne benytte sine "gamle" objektiver med det. Det lød
umiddelbart ret spændende.

> [...]
> med kavlitestssans eller til top proffecionelt arbejde? Skal det bruges
> til at trykke i plakatstørrelser, kræver det jo temmelig meget.

Jamen, så må jeg da heller forklare lidt. Kameraet skal bruges i
forbindelse med mit arbejde på folkemusikcentret. Det er stadig nok ikke
mere end den glade amatør med kvalitetssans. Men til at bruge både i
forbindelse med hjemmesiden og til dokumentation af forskellige
begivenheder. Så skal det have en god makrofunktion så det kan bruges
til at affotografere alm. billeder.

Så har jeg også selv et stort ønske om at eje et kamera, men pengene
hænger ikke på træerne så det ikke sikkert jeg selv får et lige nu...

--
MVH Nicolai Brandt