Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografiets historie - fra camera obscura~
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-04 17:17

Fotografiets historie - fra camera obscura til det digitale kamera

Det har ofte generet mig, at fotografiet historie kun findes på
Internettet i engelsksprogede versioner.

Derfor har jeg brugt de mørke vintermåneder til noget skriveri, og
jeg har begået en version på dansk, jeg har netop lagt den on-line
her i dag, den kan ses og læses på flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/index.html

Jeg håber at I synes den er brugbar, men jeg er på den anden side
godt klar over, at den kan forbedres, og hvis der er nogen som har
specialviden om et givent emne, så er der åbent for seriøse bidrag...

Nå men ta' selv et kik, alm. kommentarer er også velkomne...!
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-04 17:37

> [...]
> jeg har begået en version på dansk, jeg har netop lagt den on-line
> her i dag, den kan ses og læses på flg. URL:

Ikke nærlæst, men kigget igennem. Jeg kan godt lide opsætningen med masser
at billeder og en overskuelig tekst.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-04-04 18:59

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Fotografiets historie - fra camera obscura til det digitale kamera

Godt initiativ

[8<8<8<]
> Derfor har jeg brugt de mørke vintermåneder til noget skriveri,

Så blev det afsløret hvad nogle af dine spørgsmål i løbet af vinteren skulle
bruges til

[8<8<8<]
> hvis der er nogen som har
> specialviden om et givent emne

Du skriver på http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-12.html
at Nikon D1 var Nikon's første DSLR i 1999.
Inden da havde Nikon (angiveligt i samarbejde med Fuji) solgt Nikon E2 i
1995 og Nikon E3 i 1998.
Se f.eks.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/specroom98/e3/e2.htm
og
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/specroom98/e3/html/spec.htm

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-04 21:03

Mogens Hansen wrote:

> Så blev det afsløret hvad nogle af dine spørgsmål i løbet af vinteren skulle
> bruges til

Ja, og jeg håber da, at folk synes, at jeg har forvaltet deres
hjælpsomhed på en god måde...

> [...]
> at Nikon D1 var Nikon's første DSLR i 1999.
> Inden da havde Nikon (angiveligt i samarbejde med Fuji) solgt Nikon E2 i

Det er lidt en speget affære, for jeg har jo medtaget Kodak DCS 100
M som er bygget over et Nikon F3 kamera, og så Nikon D1 der er
Nikon's helt egen konstruktion.

Og som sagt, så er der udeladt meget, for ellers ville jeg aldrig
være blevet færdig, og der kan jo laves tilføjelser, så hvis du
kommer med to grydefærdige artikler om Nikon E2 og E3, så bliver de
straks tilføjet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 12-04-04 19:43

> Fotografiets historie - fra camera obscura til det digitale kamera

Tak for den herlige og letfattelige gennemgang

Cibachrome til hjemmefremkaldelse i 63, kan jeg dog ikke få til at hænge
sammen, jeg lavede mit første farvebillede i 83 - og da mener jeg det var
ret nyt i al fald til hjemmebrug..

Og du kunne så udvide den sidste side men tidens "pest" - mobiltelefonen med
kamera

VH
/Carsten
----
www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-04 21:10

Carsten D Andersen wrote:

> Cibachrome til hjemmefremkaldelse i 63, kan jeg dog ikke få til at hænge
> sammen, jeg lavede mit første farvebillede i 83 - og da mener jeg det var
> ret nyt i al fald til hjemmebrug..

Jeg håber ikke at der er en så grov smutter, det største arbejde har
faktisk været, at kryds-tjekke de oplysninger jeg har fundet...

> Og du kunne så udvide den sidste side men tidens "pest" - mobiltelefonen med
> kamera

Ja det er en go' idé, mobiltelefonerne med kamera i, er faktisk
slået igennem her medens jeg har arbejdet på artiklen, så de kommer
med i den næste opdatering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-04-04 21:20

> [...]

....så har du ladet vente 20 år fra det kom til verden...

http://lithiccastinglab.com/cibprints.htm
http://www.owenboyd.com/Ciba%20History.htm

Derimod påstår nedenstående at det er fra 1964:
http://www.photography.net/html/body_history.html

Bo //
google og 10 minutter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-04-04 20:23

Niels Ebbesen wrote:

> http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/index.html

> Nå men ta' selv et kik, alm. kommentarer er også velkomne...!

Meget imponerende gennemgang. Det undrer mig lidt at du har skrevet om
Fujifilms Super CCD, men ikke om Foveon X3? Det må vel også siges at
være en ganske anderledes tilgang til digital fotografering end den
traditionelle?
--
JPEGCrops 0.6.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-04-04 21:26

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> Fujifilms Super CCD, men ikke om Foveon X3? Det må vel også siges at
> være en ganske anderledes tilgang til digital fotografering end den

Fordi jeg har overset den nyhed, og Foveon X3 chip'en er faktisk
ikke så revolutionerende, som man lige skulle tro.

Og så længe vi ikke har nået grænsen for pixels på en et-lags chip,
så vil jeg mene, at der med tre lag tages forskud på nogle nye
problemer.

Men jeg vil seriøst overveje at ta' den med i en opdatering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kristian Amby

Dato : 12-04-04 20:33

Efter et kort gennemsyn kan jeg kun sige, det er et godt stykke
arbejde, du har lavet. Som inkarneret Zeiss fan, synes jeg dog ikke,
Zeiss har fået den omtale, de fortjener. De har jo næsten opfundet
alt, eller ihverfald forbedret, der har med objektivet at gøre. Og der
var da vist heller ikke noget om Rollei, var der?

Men godt arbejde. Jeg skal have læst det bedre igennem. Der står meget
jeg ikke vidste.

Mvh
Kristian Amby

PS jeg mailer dig lige Zeiss' patent på Tessar. Der er plads til den
på din side.

On Mon, 12 Apr 2004 18:17:09 +0200, Niels Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 09:17

Kristian Amby wrote:
> [...]
> alt, eller ihverfald forbedret, der har med objektivet at gøre. Og der
> var da vist heller ikke noget om Rollei, var der?

Som jeg skriver, så er det den korte version af fotografiets
historie, og ind til vidre er den i overskrifter, og jeg synes, at
Zeiss får omtale af alle deres vitige bidrag til udviklingen.

Og Rollei kender jeg kun af navn, og som et fotofirma blandt mange
andre, og så vidt jeg ved, så har Rollei ikke lavet noget, som vi i
dag opfatter som en "milepæl" i fotografiets udvikling.

Men hvis du kan begå nogle grydeklare artikler om disse to firmaer,
så er der masser af plads på min server, og du får naturlig kredit
som bidragsyder...

> PS jeg mailer dig lige Zeiss' patent på Tessar. Der er plads til den
> på din side.

Jeg takker for modtagelsen, den er rigtig fin, jeg er spændt på om
den kan tåle en nedscalering.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Børge Larsen

Dato : 12-04-04 20:38

Tak for et godt initiativ, der er interssant læsning, det mpå have været et
kæmpe arbejde. Jeg går nu igang med at nærlæse.
For de der er interessereret i at dyrke fotografiens historie, så kan jeg
stærkt anbefale et medlemsskab i Dansk Fotohistorisk Selskab. Vi er ca 300
medlemmer på landsplan og mødes flere gange årligt. Vi har et godt
samarbejde med Fotomuseet i Herniing. I foreningen dyrkes fotografiets
historie, der er medlemmer der samler på gamle kameraer, der er nogle der
dyrker stereo billeder og meget andet fotorelateret. Der kan læses mere her.
http://home0.inet.tele.dk/dfs/
PS vi har et stort møde i Middelfart lørdag d. 17. april.
Generalforsamling, loppemarked og aktion. Mødet er kun for medlemmer.

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 13-04-04 07:59

"Børge Larsen" <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PS vi har et stort møde i Middelfart lørdag d. 17. april.
> Generalforsamling, loppemarked og aktion. Mødet er kun for medlemmer.

Dansk Fotohistorisk Selskab kan nås med følgende direkte link:
http://www.objektiv.dk/ hvor man kan finde indholdsfortegnelse over bladet
Objektivs artikler gennem mere end 25 år for den som vil læse mere om
enkeltemner, kameraer osv. osv. Samt et eksempel på sidste nummer af bladet,
nemlig Kehlets spændende historie og næste nummer med Polyfotos historie.
Der er en række temanumre om Nellerødmanden, om Voigtländer,
Kanonfotografen, Lysets Spor, Cinematografi osv.
Alt sammen på dansk i et flot tidsskrift med ca. 60 sider pr. nummer 4 gange
om året.

Kjeld Jakobsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 09:43

Børge Larsen wrote:
> [...]
> PS vi har et stort møde i Middelfart lørdag d. 17. april.
> Generalforsamling, loppemarked og aktion. Mødet er kun for medlemmer.

Jeg kender godt Dansk Fotohistorisk Selskab, jeg kender også Jeres
hjemmeside, jeg har et link til den på min linkside, og jeg har også
læst flittigt i Jeres blad, mit lokale bibliotek har skaffet det
hjem i hele indbundne årgange.

Men jeg synes det er trist, at Jeres viden kun når ud til en lille
sluttet kreds på 300 ca. personer, I kunne spare en masse penge til
trykning, og nå ud til mange flere, hvis I lagde Jeres viden på
Internettet.

Jeg havde f.eks. 48.874 besøgne på Photo-gallery.dk i sidste måned,
og hvis bare 1% af dem tog et kik på mine artikler om fotografiets
historie, så ville det på en måned være flere end I har som medlemmer.

Og så må jeg sige, at jeg her for et par år tilbage, tog en kritisk
gennemgang af alle de foreninger som jeg var medlem af, for jeg
brugte hvert år næsten 7.000 kroner på kontigenter, og i dag vil jeg
kun være medlem af to foreninger.

Men hvis Dansk Fotohistorisk Selskab lavede nogle aktiviteter på
Internettet, og de derved kunne holde kontigentet nede på et
symbolsk beløb, så ville jeg gerne deltage...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Christensen

Dato : 12-04-04 22:14

> Nå men ta' selv et kik, alm. kommentarer er også velkomne...!

Hej Niels

Jeg har lang fra læst det hele igennem, men det jeg har fået læst er rigtigt
godt. Spændende læsning, hvor "os", der startede fotograferingen efter AF
var opfundet, kan læse lidt om hvordan det var at fotografere på det
tidspunkt hvor dinosaurerne stadig gik rundt på jorden...eller noget..

Som du sikkert ved, står der også lidt historie i "Politikens Fotobog" af
Thomas Nykrog, men din tekst er et godt supplement.

Godt arbejde!

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-04-04 22:53

In article <407AC105.9090602@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> specialviden om et givent emne, så er der åbent for seriøse bidrag...
>
> Nå men ta' selv et kik, alm. kommentarer er også velkomne...!

Synes der mangler lidt om hulkamera / pinhole. Det er jo noget
man kan lege med igen nu da DSLR er kommet ned i pris. Har
testet mit 300D med både staniol direkte på objektivåbningen,
og med en tele bestående af en paprulle holdt foran. Selvfølgelig
også med staniol for åbningen med så lille et hul som muligt.

Lysmåleren i 300D virker fortrinligt selvom man kører i hulkamera mode.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 10:16

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> også med staniol for åbningen med så lille et hul som muligt.
>
> Lysmåleren i 300D virker fortrinligt selvom man kører i hulkamera mode.

Jeg synes at emnet er behørigt behandlet, fotografering med pinhole
kamera (Camera obscura), er jo en kuriøsitet....

Men man kunne godt skrive en selvstændig atikel om fotografering men
pinhole kameraer, og hvis du får skrivekløe, og laver noget seriøst
om emnet, så er jeg helt sikker på, at du kan få den hostet på
www.fotoportal.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-04-04 23:00

Du mangler vist også under Nippon / Nikon at skrive
at Nippon betyder Japan.

Fra : Waal

Dato : 13-04-04 08:01

meddelelse news:slrnc7m4b1.14k.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Du mangler vist også under Nippon / Nikon at skrive
> at Nippon betyder Japan.

Nu er historien jo nærmet kogt ned til stikord så det er da et større mangel
at Canon's første "Leica kopi" kom på markedet i 1936 og formodes at være
første japanske 35mm kamera.

Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 09:59

Waal wrote:

> Nu er historien jo nærmet kogt ned til stikord så det er da et større mangel
> at Canon's første "Leica kopi" kom på markedet i 1936 og formodes at være
> første japanske 35mm kamera.

Når man graver i historien, så er Canon næsten usynlige ind til de i
1963 laver det første kamera med autofocus.

Men hvis du har nogle konkrete bud på opfindelser/produkter, hvor
Canon har haft afgørende indflydelse på udviklingen, så en du også
velkommen som bidragsyder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 13-04-04 10:20

> [...]
>
> Men hvis du har nogle konkrete bud på opfindelser/produkter, hvor
> Canon har haft afgørende indflydelse på udviklingen, så en du også

Det er jo interessante synspunkter, du har:

1) Canon næsten usynlig? - Peter Dechert har dog fundet det interessant at
skrive en hel bog om Canon Rangefinder Cameras 1933-68

2) Zeiss kan du læse om i Objektivs temanummer. Meget andet manger dog
stadig, fx er der ikke meget om Nikon.

3) Exactas historie og mange andres kan du læse der. Der er udkommet mange
årgange med ca. 250 sider om året.

4) En forening som udgiver et tidsskrift kunne selvfølgelig lægges på nettet
sit stof ud på Nettet og det er da også under overvejelse, men alle de andre
aktiviteter en forening har, er jo lidt vanskelige at placere der. OK man
kunne lave auktioner med køb og salg af fotografica, det er jo så mange
andre der gør, men samlere vil nok godt have tingene i hånden og hvad med
det samvær som betyder noget i en forening?

Bortset fra det er det jo et udmærket initiativ at få samlet nogle tråde,
som du gør, men fotografiets historie er vist et noget større emne end dine
sider kan dække?

Kjeld Jakobsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 11:14

Kjeld Jakobsen wrote:

> Det er jo interessante synspunkter, du har:
>
> 1) Canon næsten usynlig? - Peter Dechert har dog fundet det interessant at
> skrive en hel bog om Canon Rangefinder Cameras 1933-68

Canon's rangefinder kameraer er kopi produkter, og de var ikke nær
så gode som Leica's kameraer, så set i den store sammenhæng, så var
de betydningsløse for udviklingen af fotografiet, men det forhindrer
ikke, at man kan interessere sig specifikt for netop det emne, og at
man kan skrive en hel bog om Canon's rangefinder kameraer.

> Bortset fra det er det jo et udmærket initiativ at få samlet nogle tråde,
> som du gør, men fotografiets historie er vist et noget større emne end dine
> sider kan dække?

Jeg har ikke annonceret siderne, som det store komplette 10 binds
værk om fotografiets historie, og det er kun størrelsen af mine
harddiske, som sætter grænser for hvad mit site kan dække.

Og et sted skal man jo begynde, og jeg synes det er bedre, at jeg
laver en artikel om fotografiets historie som kan forbedres og
udbygges, end at jeg slet ikke laver noget.

Og som sagt, så findes der masser udenlandske web-sites, med
lignende summariske tidslinjer over fotografiets historie, og nu
findes der også en på dansk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johannes Frederiksen

Dato : 13-04-04 12:24

On Tue, 13 Apr 2004 09:01:00 +0200, "Waal" <waal@post.tele.dk> wrote:

>Nu er historien jo nærmet kogt ned til stikord så det er da et større mangel
>at Canon's første "Leica kopi" kom på markedet i 1936 og formodes at være
>første japanske 35mm kamera.

Canon firmaet blev grundlagt i november 1933. Deres første kameraer
hed "KWANON". Den første model ligner nærmest en Contax I med det
store hjul på forsiden.

Den næste serie hed "Canon Hansa" produceret fra oktober 1935 til
1940. Det er en ren Leica kopi. Med Nikor objektiver.

Den første Canonflex kom i 1959 samtidigt med Nikon F.

Tak til Niels for en interessant læsning.

PS. Jeg synes også, at Contax får for lidt beskrivelse.

Johannes

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 13:16

Johannes Frederiksen wrote:

> PS. Jeg synes også, at Contax får for lidt beskrivelse.

Det er meget svært med Contax, de er faktisk kun kendt for at lave
dyre kvalitetsprodukter, jeg kan ikke erindre, at Contax har
opfundet noget, der står som en vigtig "milepæl" i fotografiets
udvikling.

Min tanke med sitet, har faktisk været, at det skulle være et
udspil, som der kunne bygges vidre på, og lur mig om der ikke findes
folk med specialviden om et afgrænset emne, og det er de velkommen
til at få tilføjet til sitet.

Og hvis du har specialviden om Contax, og hvis du kan skrive noget
grydeklart, så er du altid velkommen som bidragsyder, du får fuld
kredit for dit bidrag.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-04-04 09:51

Povl H. Pedersen wrote:

> Du mangler vist også under Nippon / Nikon at skrive
> at Nippon betyder Japan.

De informationer jeg bringer på sitet, er alle selektivt udvalgt, så
der mangler sådanset ikke noget...

Men der kan altid laves tilføjelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-04-04 16:43

Niels Ebbesen wrote:
> Fotografiets historie - fra camera obscura til det digitale kamera
>
> Det har ofte generet mig, at fotografiet historie kun findes på
> Internettet i engelsksprogede versioner.

Tak for en go foto-historisk gennemgang.

Jeg vil blot kommentere at det på dansk hedder halv-leder, og ikke
semi-konduktor, som iøvrigt minder om en fejlstavet udgave af det
engelskeord. Desuden er kondensatorer ikke halvledere!
Jeg ved ikke hvordan den CCD-cip virker, men det skrevne gir ikke rigtig
mening. Håber andre ved mere om emnet, så du kan få rettet denne lille
detalje.

MVH
Frederik

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-04-04 12:17

Jeg er enig i at en halvleder og en kondensator ikke er det samme.

Ellers er det korrekt beskrevet på hjemmesiden, hvordan CCD chippen
virker, men dog er det ikke beskrevet hvad CCD står for: charge-couple
device.

Man kunne dog også tilføje noget med, at CCD'ens celler hver bliver
ladet med en spænding mellem 0 og 1 volt, alt afhængig af den lysmængde
cellen har modtaget. Aflæsning forgår så ved at måle denne ladning
(spænding), hvilket i mange high-end kameraer og scannere gøres med en
nøjagtighed på 12 bit, hvilket vil sige at chippen i disse kan
(forsøger at) aflæse spændingsværdier med en forskel på 1/4096 V!

Det er et meget nøjagtigt volt-meter der er tale om her.

(I øvrigt er det rigtigt at chippen bliver aflæst linie for line, sådan
at der efter aflæsning af en linie, skubbes alle resterende linie et
step, og så fremdeles. Dette kan tydeligst ses på videokameraer, hvor
en kraftig lyskilde i midten af billedet gerne trækker en streg enten
op eller ned i billedet, da dette lys når at belyse chippen i
forbindelse med dens aflæsning, da videokameraerne ofte ikke har nogen
fysisk lukkermekanisme).

Jeg vil dog lige komme med en korrektion til WYSIWYG computeren i 1984.
Faktisk var den første computer med denne styreform udkommet året før,
på computeren Lisa (i 1984 er det blot Mac'en der udkommer, men Lisa'en
havde da allerede været på banen i et års tid. Se evt.
http://www.scanmac.dk/apple_museum/index.html

Ydermere var det ikke Apple der opfandt termen WYSIWYG, men det var
derimod blevet benyttet til beskrivelse af imagesetters, som kunne lave
et billede mage til det man så på computeren. Det blev dog Apple der
fik gjort denne term populær i DTP-verdenen, men det var først da
postscript bliver introduceret at det for alvor slår igennem.

Jeg vil derfor foreslår at beskrivelsen af Photoshop udgår i 1984 (da
det først udkommer i 1990). Det banebrydende Adobe havde gjort var
udvilkingen af Postscript, som kunne lægge raster på billeder, og
udskrive dem på papir i høj kvalitet, og så vidt jeg huske skete dette
i 1995. Postscript var banebrydende da det udkom, og jeg vil foreslå at
dette nævnes i stedet for Photoshop i 1984. (Bemærk i øvrigt at ordet
"Photoshop" skrives som jeg her gør, og ikke med stort S i midten, som
du gør.).

Når nu Super CCD'en bliver omtalt så rosende, hvorfor omtales CMOS så
ikke. Jeg vil ikke udelukke at Super CCD'en er god, men hvis den
virkelig havde den høje dynamik, som der omtales, hvorfor er det så
ikke den teknik Canon og Nikon benytter i deres high-end kameraer?
Selvfølgelig er det ikke samme producent, men ingen træer vokser ind i
himlen, og det ligner lidt at der kom lidt markedsføringssnak ind i
beskrivelsen her.

Jeg har læst i et forum på et tidspunkt, at CMOS skulle udmærke sig med
en meget hurtig aflæsningshastighed (hurtigere end CCD) da den ikke
skal aflæses linie for linie, selv om Canon EOS 10D med CMOS kun er 3
billeder pr. sek, og det hurtige Canon EOS 1D, med 9 billeder pr. sek.,
benytter CCD.

Design af disse chips er stadig i udviklerfasen og er slet ikke på
grænsen til det optimale potentiale for den benyttede teknik. Det
optimale potentiale, har ikke altid noget med praktisk implementering
at gøre. Blot en pointe for at sige, at den ene teknik ikke er meget
mere banebrydende end den anden, hvis den i praksis ikke er bedre end
de andre. Super CCD har tilsyneladende ikke slået Canon EOS 1Ds af
pinden, så CMOS må vel siges at være bedre. (Nogen har på et tidspunkt
forsøgt at lancere en chip med tættere opløsning ved at formgive
cellerne som en ruder. Når disse celler stilles ved siden af hinanden
ser det tættere ud, men teknikken udgik, da man indså at der stort set
var tale om at dreje en eksisterende chip 45 grader).

Det der endvidere virkelig rykker ved billedkvaliteten er aflæsning af
chippen og efterbehandling af disse data internt i kameraet.
(Efterbehandlingen indbefatter også gerne en form for interpolering,
ofte af en meget god kvalitet da man har høj viden om chippens
egenskaber, hvilket også nedenstående artikel farklarer om Super CCD).

Der er en god artikel her om de forskellige lysfølsomme chips:
http://www.digitaloutput.net/back%20edit/aug03/feature3.html

Hvad angår omtale af kameramodeller, så kan jeg ikke se hvad det
banebrydende er ved Nikons SLR i 1999. Er det det første digital SLR i
verden?

Omtalen af Fujifim FinePix 7000 zoom (2003) virker lidt malplaceret, da
det igen ikke nævnes hvad der gør denne model banebrydende. Det nævnes
at kunne interpolere op til 12 Megapixel. Enhver producent vil kunne
interpoler uvilkårligt højt i opløsning. interpolation har intet med
rådata at gøre, men udelukkende en matematisk model for beregning af
nye pixelværdier på baggrund af de eksisterende, og til den nævnte pris
tvivler jeg på at det kan konkurere i kvalitet med Canon 1Ds eller
Kodak 14n på hhv. 11 og 14 MPixel, så det banebrydende står uklart for
mig.

Desuden savner jeg omtale af Canon EOS 1Ds, da det faktisk var den
model som for alvor fik proffesionelle fotografer til at tage digitale
kameraer til sig.

Ellers vil jeg sige at det er et stort (og flot!) stykke arbejde du har
udført, og jeg håber med ovenstående at du måske vil uddybe et par af
punkterne.

Hilsen
Søren Theilgaard

Fra : Frederik Thorup

Dato : 14-04-04 16:41

Søren Theilgaard wrote:
> Ellers vil jeg sige at det er et stort (og flot!) stykke arbejde du
> har udført, og jeg håber med ovenstående at du måske vil uddybe et
> par af punkterne.

Når du svarer mit indlæg, så virker det lidt som om du roser mig, men det er
nu Niels Ebbesen der har lavet det store arbejde. Derfor ros ham

MVH
Frederik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-04-04 21:00

Søren Theilgaard wrote:
> Jeg er enig i at en halvleder ......cut......
> ......cut.... fysisk lukkermekanisme).

Det kritikpunkt er sagligt og fornuftigt, jeg vil se om jeg kan
forbedre min beskrivelse af en CCD chippen..

> Jeg vil dog lige komme med en korrektion til WYSIWYG computeren i 1984.
> ....cut...

Jeg er bekendt med Lisa'en, og jeg ved også, at der i Rank Xerox's
Alto laboratorier blev eksperimenteret med en WYSIWYG computere
tilbage i 70'erne, men det var Macintosh computeren der gav
teknologien det store markedsmæssige gennembrud.

> Jeg vil derfor foreslår at beskrivelsen af Photoshop udgår i 1984 (da
> det først udkommer i 1990). ...cut...

Det er en indledende tekst som du henviser til, og der burde nok
slet ikke være nævnt et årstal ved den, PhotoShop står jo helt
korrekt under 1990.

> Når nu Super CCD'en bliver omtalt så rosende, ...cut...

Jeg ved godt der tekniske forskelle, men jeg mener, at det er
højtragende akademisk snik-snak, at sondre mellem en CCD og en CMOS
chip.

Og jeg mener ikke, at Nikon og Canon fortjener ret meget omtale, de
har nemlig ikke skabt den digitale udvikling.

Det er faktisk Kodak, Fuji og Sony der hver især har trukket det
store læs, Nikon og Canon udviklede først digitale kameraer, da de
godt kunne se, at de var nødt til at gå med i den digitale
udvikling, f.ejs. så kommer Nikon's D1 først 9 år efter Kodak DCS 100 M.

> Design af disse chips er stadig i udviklerfasen ...cut...

Enig, og det er faktisk umuligt at skrive noget langtidsholdbart om
CCD og en CMOS chips lige nu, det er først om 10-15 år, at vi kan se
hvilken af de to teknologier der er mest potentiale i.

> Hvad angår omtale af kameramodeller, så kan jeg ikke se hvad det
> banebrydende er ved Nikons SLR i 1999. Er det det første digital SLR i
> verden?

Nikon's D1'er er det første digitale SLR-kamera, som Nikon selv har
udviklet, og det er såmænd helt tilfældigt, at jeg har valgt at
skrive om det, og min pointe er, at i slutningen af 90'erne er den
digitale teknologi for alvor på banen.

> Omtalen af Fujifim FinePix 7000 zoom (2003) virker lidt malplaceret, da
> det igen ikke nævnes hvad der gør denne model banebrydende. ...cut...

Fujifim FinePix 7000 zoom er banebrydende fordi dets ydelse er så
høj i forhold til prisen, det kan næsten lige så meget som de
dyreste DSLR-kameraer, men det koster kun ca. 6.000 kr.

> Desuden savner jeg omtale af Canon EOS 1Ds, da det faktisk var den
> model som for alvor fik proffesionelle fotografer til at tage digitale
> kameraer til sig.

Du er vist også en af Canon fortalerne, der er en anden som har
sendt mig en uforskammet e-mail.

Og ud over AF som Canon er krediteret for, så mener jeg ikke, at
Canon har lavet noget epokegørende, Canon har været smadder dygtige
til at ta' nogle kendte og velgennemprøvede koncepter, og producere
dem i kæmpe store antal til priser hvor alle kan være med.

Canon er fotografiets Toyota, deres udstyr er rimmelig holdbart og
velfungerende, men der bliver heller ikke lavet vilde eksperimenter
og epokegørende nyhedder.

Og som sagt, så er det den ultra korte version af fotografiets
historie, hvor jeg har kogt et par hundrede års udvikling ned til
kun 12 sider, så meget er naturligvis udeladt, et eksempel er, at
jeg under kamerabyggere kun nævner Ad. Goecker, Nellerødmanden og
Norka, dengang i slutningen af 1800-tallet og starten 1900-tallet,
der fandtes der i mindst 10 kamerabyggere i hvert land.

Og jeg vil endnu engang gentage, at alle velkommen til at bidrage
med seriøse artikler, men det skal være færdigt arbejde.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-04-04 09:56

Hej Niels,

Der skal indledningsvis ikke herske noget tvivl om at mine roser var
myntet på dig og dit store arbejde, selv om jeg havde svaret på
Frederiks indlæg.

In article <407D982B.8050006@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg ved godt der tekniske forskelle, men jeg mener, at det er
> højtragende akademisk snik-snak, at sondre mellem en CCD og en CMOS
> chip.

Det samme kan vel påstås med Super CCD, vel også især så længe at den
ikke har vist sig bedre en alm. CCD og CMOS.

> [...]
> udviklet, og det er såmænd helt tilfældigt, at jeg har valgt at
> skrive om det, og min pointe er, at i slutningen af 90'erne er den

Det vile måske så være mere korrekt at beskrive dette forhold, og måske
afbilde flere modeller fra den tid.

> Fujifim FinePix 7000 zoom er banebrydende fordi dets ydelse er så
> høj i forhold til prisen, det kan næsten lige så meget som de
> dyreste DSLR-kameraer, men det koster kun ca. 6.000 kr.

Hvis du sammenligner interpoleret opløsning, så kan du få ret, men hvis
du sammenligner optisk opløsning, 6MP, så er det banebrydende ved Super
CCD'en jo ikke andet end producentens påstand om at de er gode til at
interpolere ved denne opbygning af cellerne i chippen.

> Du er vist også en af Canon fortalerne, der er en anden som har
> sendt mig en uforskammet e-mail.

Jeg kan overskue Canons portefølge af produkter, og har et godt billede
af dem inde i mit hoved, og så har jeg et 10D selv, men ellers er jeg
ikke den store religonstilhænger af den ene eller det andet.

> Og ud over AF som Canon er krediteret for, så mener jeg ikke, at
> Canon har lavet noget epokegørende, ...cut...

Hvad med billedstabilisering i linserne, var Canon ikke de første til
at putte det i linser til SLR?

Du kan argumentere for at Sony og Fuji tænker mere elektronisk i deres
produkter, men når det handler om optisk kvalitet, så kommer man vel
ikke uden om Nikon og Canon på dette marked. Det er trods alt dem, som
laver de professionelle fotografers kameraer. (Måske også Kodak, men
det oplever jeg blot ikke som være lige så udbredt)

> Og som sagt, så er det den ultra korte version af fotografiets
> historie, ...cut...

Jeg forsøger ikke at få dette til at blive den nøjagtige beskrivelse af
alt, men du har valgt noget fra, som jeg synes måtte være vigtigt at få
med.

Søren

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-04 13:09

Søren Theilgaard wrote:

> Hvad med billedstabilisering i linserne, var Canon ikke de første til
> at putte det i linser til SLR?

Du må meget undskylde, men jeg har aldrig forstået hvad det der med
billedstabilisering handler om, og jeg er ikke helt sikker på, at
det bør henregnes som en seriøs teknologi, som rigtige fotografer
bør ta' alvorligt.

Det er li'som at Kodak var de første som byggede en elektronblitz
ind i et point and shot kamera, men det er jo ikke et koncept som
har skabt reelle forbedringer.

> [...]
> laver de professionelle fotografers kameraer. (Måske også Kodak, men
> det oplever jeg blot ikke som være lige så udbredt)

Ja det er netop min poiente, den digitale teknologi handler om
elektronik, og DSLR-kameraer er vanetænkning, de svarer jo til, at
man bygger en CPU sammen med en skrivemaskine og kalder det for en
computer.

Jeg går ind for, at digitale kameraer skal være digitale hele vejen
igennem, og jeg er temmelig sikker på, at inden for nogle få år, så
vil kameraer med LCD-søgere, og mulighed for at skifte mellem
forskellige typer objektiver være standarden, og de vil slå
DSLR-kameraerne helt ud af markedet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Orvad

Dato : 14-04-04 17:02

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> specialviden om et givent emne, så er der åbent for seriøse bidrag...
>
> Nå men ta' selv et kik, alm. kommentarer er også velkomne...!

Det er et utroligt flot stykke arbejde du har lavet, med megen
interessant information - også for os, der bare er "kig-og-klik"-fotografer.

Det er netop sådanne sider, der (trods alt skramlet) gør www til et
spændende og lærerigt miljø.

--
Martin Orvad, http://orvad.com

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-04-04 21:37

Martin Orvad <news@orvad.invalid> skrev:

>Det er netop sådanne sider, der (trods alt skramlet) gør www til et
>spændende og lærerigt miljø.

SUBSCIRBE!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Martin Orvad

Dato : 15-04-04 12:12

Peter Loumann wrote:

> SUBSCIRBE!

Øhh... Hvabbevab?

--
Martin Orvad, http://orvad.com

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 15-04-04 22:12

Martin Orvad skrev:

> Øhh... Hvabbevab?

Jeg er ret sikker på at han prøvede på at skrive "Subscribe", og at det
betyder at han er vældigt enig med dig

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin Orvad

Dato : 16-04-04 18:06

Jesper Brunholm wrote:

> Jeg er ret sikker på at han prøvede på at skrive "Subscribe", og at det
> betyder at han er vældigt enig med dig

Ja, selvfølgelig... [Hvor dum kan jeg være?]

--
Martin Orvad, http://orvad.com

God's .GIF to women