Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera professionelt / amatør
Fra : Jørgen P

Dato : 11-04-04 13:22

Havde er den største forskel på de billige kamera (op til 10000 kr). og de
professionelt og hvad hed de 5 bedste pro kamera :)
Har kikket på Kodak EasyShare x6490, HP Photosmart 945, Canon Powershot Pro
1 Olympus E1og Sony DSC-F828 er det pro udgave fra de forskellige firma?
eller er jeg helt forkert på den.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 16:42

In article <407937e0$0$432$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jørgen P wrote:
> [...]
> 1 Olympus E1og Sony DSC-F828 er det pro udgave fra de forskellige firma?

Du er helt forkert på den.
Pro kameraer er digital spejlrefleks. Her har man eksempelvis:
Canon EOS 300D, 10D, 1D og de gamle D30 og D30.
Nikon D70, D100, D2H etc
Alle ovenstående mener jeg har 6 mpixels, og en stor sensor
(meget større end den 8 mpixel Sony sensor en del af dine
bud på Pro har), og en meget lille støj. Eksempelvis Sony
F-828 har mere støj ved ISO 100 end 300D har ved 800 ISO.

Kodak har en model der hedder noget med 14, den er KUN beregnet til
studiebrug, og har 14 megapixels.

Der er nogle der mener at hovedparten af ovenstående ikke er
Pro, fordi sensoren kun er APS-C størrelse, og ikke full frame
35mm. Canon 1D Mk II er et Pro kamera, men rygterne siger listepris
er omkring 70.000 kr for huset alene. Nikon D2H har en pris hos
Japan Photo på 36.000 kr. Og det er 4.1 Mpixels.

Heraf kan du lære at mpixels ikke betyder så meget når man når
over en 3-4 stykker, så er det de objektiver du sætter foran.

Fra : Deaster

Dato : 11-04-04 17:19

meddelelse news:slrnc7ipqv.113.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> [...]
> Pro kameraer er digital spejlrefleks. Her har man eksempelvis:
> Canon EOS 300D, 10D, 1D og de gamle D30 og D30.

De eneste af ovenstående som jeg umiddelbart ville sige hørte til pro
kategorien, er Canon 1D og Nikon D2H, de andre er seriøse amatør kameraer.

> Alle ovenstående mener jeg har 6 mpixels, og en stor sensor

Nope. Canon D30 har 3,2 Mpixel, D2H har 4 Mpixel og det samme har 1D.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : HKJ

Dato : 11-04-04 17:29

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message
> Pro

> De eneste af ovenstående som jeg umiddelbart ville sige hørte til pro
> kategorien, er Canon 1D og Nikon D2H, de andre er seriøse amatør kameraer.

Der er mange forskellige måde at vurdere på, her er en der vurderer efter
x-sync speed:
---------------------------
1/500: Most professional DSLR and film leaf shutter cameras including
Hasselblad, 4x5" view camera lenses, the Plaubel 67, and the Nikon D1, D1H,
D1x and D70 when used with shoe-mounted flash.

1/250: most professional film 35mm SLRs. The Nikon D2H.

1/125 - 1/200: Amateur SLRs from the 1990s and amateur DSLRs like the Canon
10D and Nikon D100.

1/60: Amateur SLRs from the 1970 and 1980s, like the Olympus OM-1, Minolta
SRT series and X-700.
---------------------------
Som kommr fra http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-04 17:51

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Canon 1D Mk II er et Pro kamera, men rygterne siger listepris
> er omkring 70.000 kr for huset alene.

Øhh rygterne? Kameraet har været officielt prissat i et par måneder, og
koster f.eks. 28.000 ex. moms hos Goecker eller EUR 4.099 hos Technikdirekt,
hvor jeg har bestilt mit (puha, bare det dog snart dukkede op .

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : Jørgen P

Dato : 11-04-04 20:29

Fra : max

Dato : 12-04-04 17:35

"Jørgen P"
> [...]
> 1 Olympus E1og Sony DSC-F828 er det pro udgave fra de forskellige firma?

Den stoerste forskel paa digcam og dslr er chippens stoerrelse, som i
pracis betyder meget, gentager MEGET forskellige billeder.. Naar du er
ovre i dslr er der ikke sa stor forskel paa saakaldte pro og amartoer
kameraer.. Dem du naevner er alle af digicam klassen, dvs lille sensor
(chip)og ingen af dem er velgegnede til fotografering hvor selectiv
fokussering er oenskeligt. IMO er de alle elendige til serios
fotografering ogsaa selvom der staar PRO i navnet..
-max- med udsigt over Paraguay, Brazillien og Argentina..

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-04-04 06:58

max wrote:
> [...]
> fokussering er oenskeligt. IMO er de alle elendige til serios
> fotografering ogsaa selvom der staar PRO i navnet..

Tror du overså Olympus E1. Det er et "FourThird" kamera; om man så mener
der er fremtid i den standard, er så subjektivt:

http://www.dpreview.com/news/0102/01021301kodakolympus.asp
http://www.dpreview.com/news/0402/04021304morejoinfourthirds.asp
http://www.four-thirds.org/en/index.html

Men jo, jeg vil katagorisere E1 som et seriøst kamera.

--
Don't waste space