Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Korrektioner fra RAW til færdigt billede..~
Fra : khs

Dato : 07-04-04 21:58

Hej gruppe.

Jeg sidder og leger med efterbehandling af RAW billeder og tænker på
"hvordan mon de andre gør"? At mine RAW filer kommer ud af et Nikon D70 har
jeg næsten ikke lyst til at nævne, da jeg ikke orker at starte en
religionskrig Det er jo egentlig de samme betragtninger jeg gør mig når
jeg scanner dias.

Jeg tænker på:
- hvor meget unsharp mask I tilfører?
- hvor meget I piller ved kurverne for at få billeder med spræl i?

Jeg har set at jeg kan lægge en custom farveprofil i D70, men det er jo bare
påvirkning af jpg filerne. Hvis jeg bruger raw kan profilen vel lægges på
senere, evt i PhotoShop. Jeg sidder og tænker på om jeg skal købe et af de
der farvekort med reference farver og altid lige tage første billede af
såden et sammen med et gråkort og noget hvidt eller om det er lidt for
ambisiøst? Jeg kunne jo ende med noget meget virklighedstro og kedeligt

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-04-04 23:20

On Wed, 7 Apr 2004 22:58:15 +0200, khs <khs@spam.spam> wrote:

> [...]
>
> Jeg tænker på:
> - hvor meget unsharp mask I tilfører?
> - hvor meget I piller ved kurverne for at få billeder med spræl i?

Jeg kan da fortælle hvordan jeg efterbehandler mine billeder i Photoshop.
Dvs. farve instilinger er default og ingen sharpening. Bruger en mild
'custom curve' og farveprofil IIIa.

Til WEB:

- Resize, 1200*798
- Levels, jeg justere alle kanalerne seperat manuelt til ligefør de
klipper i højlys/skygger. Efter jeg har fået et D70, er levels
justeringerne virkelig minimale og tit slet ikke nødvendige.
- Saturation/Hue, booster farverne 10-20%. Nogle gange selektivt f.eks
mere grøn og blå, eller skrue lidt ned for rød.
- ColorBalance - bruger den ikke så tit, men nogle gange for at varme
farverne lidt op. Kunne være pga. en lidt skæv hvidbalance.
- USM, 30-100% / 0.3-0.5 radius / Threshold 1-3 - Jeg bruger mest 50%,
radius 0.3 og threshold 0-2
- Save As, trin 10

Vil jeg trække lidt detajler ud af skyggerne, bruger jeg det nye
Shadow/highlight filter som jeg synes er kanon.

Altsammen er optaget i en action og med genvejstast F5. Så jeg trykker F5
og skal kun vælge mine instillinger til det pågældende billede. Med langt
de fleste billeder tager det under et minut at efterbehandle.

Jeg har lagt nogle billeder op hvor jeg har brugt overstående action,
http://pinx.dk/photo/gallery/ har de nok "spræl" :) ?

vh,
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-04-04 01:37

In article <40746b68$0$261$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, khs wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker på:
> - hvor meget unsharp mask I tilfører?
> - hvor meget I piller ved kurverne for at få billeder med spræl i?

Dette gør jeg allerede ved raw import. Kontrast indtil den ene ende når 100%,
så juster exposure eller shadow så den anden ende når ud.

Ind i Phtoshop som 16/48 bit.

Når det engang er i slutopløsningen, så mange procent USM, radius 0,2 til 0,7.
Undgå halos. Giv det lige nok, hellere for lidt end for meget,

> [...]
> såden et sammen med et gråkort og noget hvidt eller om det er lidt for
> ambisiøst? Jeg kunne jo ende med noget meget virklighedstro og kedeligt

Det holder ikke. Køb OTA solgryn eller rosyner, der er på en an flapperne
på æsken et print target.

Fra : khs

Dato : 08-04-04 16:14

Tak til Kenneth og Povl.

Tak skal I have. Jeg har haft det lidt svært med UM og synes det var pest
eller kollera a bruge den. Med digital kameraet skal der bruges meget mindre
end med scanneren. Jeres værdier har været en god hjælp at gå ud fra. Det
her med shadow og highlight havde jeg slet ikke opdaget. Det giver godt.
Mine scanninger fra dias kunne alligevel ikke reddes hvis baggrunden
manglede lys.

Jeg synes Kenneths bro er lidt lys i udtrykket (nok på grund af disen) men
er vild med at man kan se hvad der sker i skyggerne under brofagene. Ungerne
har "spræl" i farverne og står godt mod den disede baggrund.

Ved at lave så meget som muligt i Nikon Capture (gratis 30 dages licens) er
jeg ved at få skudt mig ind på en custom setting der hæftes på RAW filerne
allerede i kameraet og gør det lettere at lave batch behandling af
billederne. Det er lidt fedt at man kan lægge en custom curve i kameraet og
alligevel senere vælge den fra igen i Nikon Capture. Jeg tor jeg vil
fokusere lidt på Nikon Capture i starten for ikke at lave det samme i to
programmer. PhotoShop er lækkert men jeg skal ikke bruge retouchering af
støv lige nu (Undskyld alt det sidste Nikon snak, Povl).