Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Udprintning af poster
Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 13:19

Hej NG!

Jeg har en billed fil i størrelsen 9372x9372 pixels som jeg godt kunne tænke
mig at få printet ud som plakat!
Men hvor en plakat kan jeg få, hvis det skal være i en acceptabel kvalitet?
Håber nogen af jer kloge hoveder kan svare!

Helmut Lotti

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 13:37

In article <4073f39b$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Helmut Lotti wrote:
> [...]
> Men hvor en plakat kan jeg få, hvis det skal være i en acceptabel kvalitet?
> Håber nogen af jer kloge hoveder kan svare!

Hvilken afstand skal den ses fra ? Umiddelbart vil jeg tro
at 150dpi vil være rigeligt, sandsynligvis også 72 dpi.
Afhænger af betragtningsafstanden, og rastertypen.

Så den kan blive nogle meter gange nogle meter.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 13:58

meddelelse news:slrnc77tfi.h5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> Hvilken afstand skal den ses fra ? Umiddelbart vil jeg tro
> at 150dpi vil være rigeligt, sandsynligvis også 72 dpi.
> Afhænger af betragtningsafstanden, og rastertypen.

Hos Vesterkopi anbefaler de 100 dpi som minimum.
Men tidligere her i gruppen har jeg set 300 dpi nævnt.

> Så den kan blive nogle meter gange nogle meter.

Der burde være rigeligt så, jeg havde regnet med at få den ud i 70cmx70cm!

Helmut Lotti

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-04-04 15:57

On Wed, 7 Apr 2004 14:58:10 +0200, Helmut Lotti
<HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote:

> [...]
>
> Hos Vesterkopi anbefaler de 100 dpi som minimum.
> Men tidligere her i gruppen har jeg set 300 dpi nævnt.

300 dpi er til fotografier hvor du har en betragtningafstand på 30-50cm.
En plakat er jo noget man hænger på væggen og betragter fra større
afstand. Derfor behøver man ofte ikke en høj opløsning til plakater. Men
det er nu lækkert at se et stor billede som også er knivskarpt tæt på.

vh,
Kenneth

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 14:21

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote in message
> [...]
> Men hvor en plakat kan jeg få, hvis det skal være i en acceptabel
kvalitet?
> Håber nogen af jer kloge hoveder kan svare!

Jeg har set plakater på over 1*1.5 meter lavet fra 4 MP billeder og de så
rimelige ud. Selv har jeg en 60*80 plakat liggende, den blev lavet fra et 3
MP billede på en STOR HP plotter, der kan ikke ses pixels i den.

Fra : DUG_TEN

Dato : 08-04-04 09:02

Jeg har lige til en kunde lavet en 4 x 4 meter stof poster, som skal hænge
foran en butiks kæde.

Der er 100 dpi 4 x 4 meter, husk når du resizer at vælge dpi først.

Henrik

http://fotogruppen.net/

Fra : DUG_TEN

Dato : 08-04-04 09:03

Jeg har lige til en kunde lavet en 4 x 4 meter stof poster, som skal hænge
foran en butiks kæde.

Den er 100 dpi 4 x 4 meter, husk når du resizer at vælge dpi først.