Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvordan batch konverters fra tif til jpg
Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-04-04 21:17

Jeg har en række billeder (10x15), som jeg har indskannet i tif-format. De
fylder lidt rigeligt - ca 5 mb hver. Indskannet i 300x300 dpi.

Jeg vil gerne have dem gemt som jpg ligesom mine billeder fra mit powershot
S45. Her er kvaliteten udemærket og billederne fylder omkring 1½ MB stykket.

Har I forslag til et program, der let kan konvertere alle mine tif billeder
til jpg i en rimelig opløsning. Jeg har prøvet en række share- eller
freeware konverteringsprogrammerne, men selv om jpg-kvalitet sættes til 100
bliver filerne meget små (200-300 KB) og tilsvarende ringe kvalitet.

Eller det kan måske ikke være bedre, når de er indskannet i 300 dpi?

VH
Jakob

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-04-04 21:54

Jakob Aagaard Harder wrote:

> Eller det kan måske ikke være bedre, når de er indskannet i 300 dpi?

300 DPI er en udmærket opløsning til scannede billeder.

Men der er meget stor forskel på hvordan de forskellige
billedbehandlingsprogrammer komprimerer i JPEG, PhotoShop's
algoritmer er efter min mening de bedste.

Der er også forskel på, hvor hårdt man kan komprimere forskellige
motiver, billeder med store ensartede farveflader, tåler en hårdere
komprimering end billeder med mange detaljer og mønstre.

Men hvis det var mig, så ville jeg først brænde nogle CD'er med
TIF-filerne, det sikrer en varig arkivering i et tabsfrit format.

Og så vil jeg lave nogle JPEG-filer til daglig brug, som ikke fylder
så meget på harddisken, og jeg ville lave dem enkeltvis i PhotoShop,
det vil nemlig gi' det bedste resultat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 06-04-04 22:17

Tak - men da jeg har en del af dem (og i øvrigt ikke har photoshop) leder
jeg efter en metode, der kan batch-konvertere - vel vidende at det optimale
ville være at klare hver enkelt for sig.

Nogle forslag til program, der kan klare en saådan batch-konvertering?

VH
Jakob

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 06-04-04 22:45

http://www.fotoportal.dk/artikler/irfanview.aspx
Jeg bruger for tiden altid irfanview til Batch - men den kender du vel.
Ved ikke om den opfylder dit krav - da jeg altid køre ned høj komprimering.

Fille --> Batch

Jan