Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
photoshop hjælp
Fra : fam. Ager

Dato : 05-04-04 14:07

hej ng....

er der en der kan fortælle mig hvordan man retter en horisont op i cs???

på forhånd tak

torben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-04-04 14:16

> hej ng....
>
> er der en der kan fortælle mig hvordan man retter en horisont op i cs???
>
> på forhånd tak
>
> torben

Image/Rotate canvas/arbitraty. Her kan du angive hvor mange grader med/mod
uret du vil rotere billedet.
Har du slået rulers til (view/rulers) kan du pege på f.eks. øverste lineal,
venstrklik-og-træk en vandret hjælpelinie
ned over billedet. Denne linie forsvinder forresten af sig selv, hvis du sku
glemme at fjerne den. Ja, dvs jeg har
endnu ikke set andre programmer en Photoshop, der viser den linie, hvis du
åbener billedet på anden vis.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens Christensen

Dato : 05-04-04 14:20

> hej ng....
>
> er der en der kan fortælle mig hvordan man retter en horisont op i cs???
>
> på forhånd tak
>
> torben

Du vælger lineal-værktøjet (ligger oven over forstørelsesglasset i din
toolbox, så tegner du en streg langs din horisont, og til sidst går du op i
Rotate Canvas (under Image) og vælger abitary. Så indsætter den selv det
antal grader billedet skal roteres. Ganske let

Sådan er det i V. 7.0 men det er sikkert det samme i øvrige versioner.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : fam. Ager

Dato : 05-04-04 15:41

takker for hjælpen

torben

Fra : Per Hansen

Dato : 05-04-04 18:53

> hej ng....
>
> er der en der kan fortælle mig hvordan man retter en horisont op i cs???
>
> på forhånd tak
>
> torben

Jeg plejer at bruge beskæringsværktøjet.
Når du har trukket en firkant, så træk den ene kant op/ned til horisonten.
Når du flytter musemarkøren uden for firkanten, kan du dreje firkanten, så
den passer med horisonten.
Træk så siderne i firkanten ud, så du får skåret hjørnerne væk.

Hvis du roterer lærredet, skal det alligevel beskæres, fordi der kommer
nogle hjørner med baggrundsfarve.

Per Hansen