Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D100 eller Coolpix 5700, eller.........
Fra : Nielsen

Dato : 05-04-04 13:51

Hej
Jeg står for at skal ud at købe et digital kamera, men kan ikke rigtigt
beslutte mig.
Jeg har engang købt et brugt Nikon spejlreflekskamera til min kone, men hun
har ikke rigtigt kommet igang med at bruge det.
Jeg er mere til det digitale, og har fundet ud af at jeg muligvis kan bruge
de gamle linser til et D100.....Passer det?

Jeg har ikke ret meget forstand på foto endnu , men kunne godt tænke mig
at komme igang med at ta' nogle gode billeder.
Skal jeg holde mig til et lidt mere simpelt kamera, som f.eks Coolpix 5700,
eller bør jeg ta' springet og komme igang med spejlrefleks. (D100)
Jeg elsker at ta' på ture i naturen og skal til sommer på tur rundt til
national parker i USA........det skulle der gerne komme nogle gode billeder
ud af.
Håber der er hjælp at finde?

Mvh.
Christian

Fra : master.yoda@cool.dk

Dato : 05-04-04 14:04

>Skal jeg holde mig til et lidt mere simpelt kamera, som f.eks Coolpix 5700,
>eller bør jeg ta' springet og komme igang med spejlrefleks. (D100)

Det er jo smag og behag, om man er til P&S eller DSLR, men hvis du
vælger DSLR hvorfor så ikke kigge lidt på D70 også?

-Peder

Fra : Halgeir Strand

Dato : 05-04-04 14:05

> Det er jo smag og behag, om man er til P&S eller DSLR, men hvis du
> vælger DSLR hvorfor så ikke kigge lidt på D70 også?

Det kan han gjerne - men D100 er et mye mer solid kamera (se annen tråd) enn
D70. Og er du/dere interessert i macrofotografering er det ikke noe å tenke
på. I en fotografs øyne er D70 en nedskalert D100.

Halgeir

Fra : master.yoda@cool.dk

Dato : 05-04-04 14:34

On Mon, 5 Apr 2004 15:05:09 +0200, "Halgeir Strand"
<ha-strand@sensewave.com> wrote:

>Det kan han gjerne - men D100 er et mye mer solid kamera (se annen tråd) enn
>D70. Og er du/dere interessert i macrofotografering er det ikke noe å tenke
>på. I en fotografs øyne er D70 en nedskalert D100.

Man kan jo også argumentere for at alle Nikons kameraer er
nedskaleringer af hvad der PT er topmodellen. Når han også overvejer
et coolpix 5700 er det ikke helt ude i skoven at kigge på D70. Iøvrigt
har jeg da set flere gode macro billeder på dpreview (ingen større
problemer med mirror slap). Hvis jeg selv ender med et Nikon DSLR
bliver der et D70 da de darkframes (og astrofotos) jeg har set taler
til fordel for D70 (Det er selvfølgelig ligemeget hvis man ikke er
interesseret i astrofotografering).

-Peder

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 14:39

"Halgeir Strand" <ha-strand@sensewave.com> wrote in message

> [...]
tenke
> på. I en fotografs øyne er D70 en nedskalert D100.

Ikke hos alle fotografer:
-------------------
Not only that, but the D70 costs less than the D100, and it is a far better
in almost every possible way! It is also two years newer than the D100. The
D70 is an absolutely brilliant camera and the second-least expensive DSLR
from anyone. Do you really need to read the rest of the review?
-------------------
http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

Og en sammenligning med 300D og 10D:
-------------------
D70 er et glimrende alternativ til det omtrent like dyre Canon EOS 300D, men
noe overraskende er D70 også et godt alternativ til det langt dyrere Canon
EOS 10D.
-------------------
http://www.akam.no/art.php?artikkelid=1290

Fra : Kenneth K.

Dato : 05-04-04 16:19

> Det kan han gjerne - men D100 er et mye mer solid kamera (se annen tråd)
> enn
> D70. Og er du/dere interessert i macrofotografering er det ikke noe å
> tenke

Så må jeg spørge om du rent faktisk har holdt begge kameraere i hånden?
Ja, D70 er plastik og jo D100 er af magnesium, men jeg synes ikke det at
D70 føles billigt eller af plastik.

> på. I en fotografs øyne er D70 en nedskalert D100.

Kommer vel an på hvem man spørger. D70 bruger samme lysmåling som Nikon
F5, det har D100 ikke, vil du kalde det nedskalering?

vh,
Kenneth

Fra : Halgeir Strand

Dato : 05-04-04 16:25

Kenneth K
> F5, det har D100 ikke, vil du kalde det nedskalering?

Hentyder du at D70 har fargetempraturlysmåling?

Halgeir

Fra : Kenneth K.

Dato : 05-04-04 16:40

On Mon, 5 Apr 2004 17:24:46 +0200, Halgeir Strand
<ha-strand@sensewave.com> wrote:

> Kenneth K
>
> Hentyder du at D70 har fargetempraturlysmåling?
>
> Halgeir

Nu ved jeg ikke hvad "fargetempraturlysmåling" er, men det jeg snakker om
er det Nikon kalder 3D Matrix Metering.

vh,
Kenneth

Fra : Halgeir Strand

Dato : 05-04-04 16:44

"Kenneth K." <fake@it.com> skrev i melding
newsr5zpsmrn647std@news2.tele.dk...

[Kenneth K]
> Nu ved jeg ikke hvad "fargetempraturlysmåling" er, men det jeg snakker om
> er det Nikon kalder 3D Matrix Metering.

Uvesentlig - fargetempraturlysmåling hadde vært noe (F5) - men da hadde vel
kameraet blitt for kostbart.

Halgeir

Fra : Kenneth K.

Dato : 05-04-04 17:20

On Mon, 5 Apr 2004 17:43:49 +0200, Halgeir Strand
<ha-strand@sensewave.com> wrote:

> [Kenneth K]
>
> Uvesentlig - fargetempraturlysmåling hadde vært noe (F5) - men da hadde
> vel
> kameraet blitt for kostbart.

Ok, vi snakker fordi hinanden. D70 har samme "fargetempraturlysmåling" som
F5, 1005 pixel 3D Matrix Metering. Så helt uvæsenligt er det vel ikke.

<-"
1,005 segment color meter, same as F5/D1X/D1H/D2H and superior to ever
other SLR on the planet.
"->

Fra : Klaus Madsen

Dato : 05-04-04 22:45

> Nu ved jeg ikke hvad "fargetempraturlysmåling" er, men det jeg snakker om
> er det Nikon kalder 3D Matrix Metering.

Det har D100 også.

Mvh. Klaus

Fra : Kenneth K.

Dato : 05-04-04 23:28

On Mon, 5 Apr 2004 23:45:13 +0200, Klaus Madsen <info@grafreaks.dx> wrote:

> Det har D100 også.

Ja, det er rigtigt, men det er ikke den samme variant som sidder i D70. Se
mit sidste svar til Halgeir.

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

vh,
Kenneth

Fra : HKJ

Dato : 05-04-04 14:48

> [...]
bruge
> de gamle linser til et D100.....Passer det?

Måske, for at de kan bruges skal det være AF linser (Autofokus), du skal
også være opmærksom på at du vil mangle en vidvinkel også selvom du har en
nu.

> [...]
5700,
> eller bør jeg ta' springet og komme igang med spejlrefleks. (D100)

Forskellen er meget stor på et P&S kontra SLR. Er du villig til at slæbe
rundt på et stort kamera?

En vigtig forskel er også hastigheden, en D70 er ALTID skudklar. Et let tryk
på udløseren og du er ude af billed preview, menuer osv..