Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Test af objektiver (Canon) Hvad er jeres m~
Fra : Ole C

Dato : 05-04-04 01:24

Ok, jeg faldt over denne test. http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6550

Nu er jeg selv Canon bruger og har en af nævnte optikker, men.. alene det at
samligne en L optik med en allround plastik optik, det er sq i mine øjne
spild af tid og noget sølle pjat.. Jeg ejer selv L optik, men kunne sq
aldrig drømme om at stille min 18-55mm op imod den.. Jeg har snart hørt
meget om den 18-55 og sagen er som altid, den er OK både til pris og mindre
krævende opgaver, jeg har da trods alt selv lavet gode billeder med den...
men at denne skulle kunne "presse" en L optik i test, well det er vist at
skyde gråspurve med kanoner

Den bedste synes jeg helt klart er denne: Citat: Allerede ved første møde
med EF-S 18-55 3.5-5.6 blev det klart, at den mekaniske kvalitet ikke er
strålende på dette objektiv.Citat slut.

Nej, hvad havde manden dog forventet! 18-55 er måske ikke verdens bedste,
men ligefrem at levere 300D med en L optik er nok i overkanten, folk kan jo
bare vælge den fra og evt. erhverve sig en 50mm/1.8 eller andet..

Hvad synes i om testen ? Er den overhovedet noget værd? Kan man overhovedet
sætte de 2 slags objektiver op mod hinanden og forvente "store
overraskelser" ?

Personligt synes jeg det virker ligegyldigt og spild af læsning..

Mvh Ole C
Condrup Photography - http://www.condrup.dk/

Fra : Peter Schroeder

Dato : 05-04-04 07:50

"Ole C" skrev
> Hvad synes i om testen ? Er den overhovedet noget værd? Kan man overhovedet
> sætte de 2 slags objektiver op mod hinanden og forvente "store
> overraskelser" ?

Forvente og forvente...
Det interessante kunne jo være om der var væsentlig
optisk kvalitetsforskel på de to og ikke kun den rent
mekaniske.
Tilsyneladende er tendensen at folk bruger alle deres
penge på kamerahus og derefter sætter en-eller-anden
flaskebund foran.
Spørgsmålet er så om "det gode" objektiv er så meget bedre
end "det billige". Personlig synes jeg ikke at nogle af dem
fortjener at blive betegnet som kvalitet. (alene vurderet ud fra testen)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Waal

Dato : 05-04-04 11:08

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> end "det billige". Personlig synes jeg ikke at nogle af dem
> fortjener at blive betegnet som kvalitet. (alene vurderet ud fra testen)

Bedømt ud fra den "noget utekniske" test er det da rart at konstaterer at
mine 30 år gamle Canonobjektiver giver væsenligt bedre resultater, endda
inden for en fokuseringsafstand ingen af de testede objektiver har som
primær anvendelse.

Sammenlignet med de MTF tests Aktuel Fotografi lavede i midten af 70'erne
må den her nævnte test siges at være temmelig primitiv

Det "L" som Canon tog i brug omkring 1980 er en fællesbetegnelse for
asfæriske elementer i lysstærke objektiver med kort brændvidde og
Fluoritglas/ED-glas i lysstærke objektiver med lang brændvidde. Begge er
elementer Canon har brugt siden 1969/70

Waal

Fra : Deaster

Dato : 05-04-04 09:25

Ole C wrote:
> [...]
> "store overraskelser" ?
>
> Personligt synes jeg det virker ligegyldigt og spild af læsning..

Mjaaa, hvis man mere ser testen som et kuriosum, end som en egentlig test
mellem to ligeværdige objektiver synes jeg den er ok. Den viser jo meget
godt, at man får hvad man betaler for.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Jan F.

Dato : 05-04-04 17:56

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overhovedet
> sætte de 2 slags objektiver op mod hinanden og forvente "store

Jeg har set en del spørgsmål her i gruppen gående på om folk skal købe 18-55
mm sammen med Canon 300D og for dem er testen vel relevant nok.

--

Jan F.

Fra : Ole C

Dato : 05-04-04 17:55