Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D100/Fuji S2 PRO...
Fra : Mia Hanssen

Dato : 04-04-04 20:25

Hei!

Jeg er i markedet for et av disse. Bør jeg velge det ene foran det andre, og
i tilfelle hvorfor?

Mia

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 20:38

"Mia Hanssen" <skoravatia@forumianer.zzn.com> wrote in message
> Jeg er i markedet for et av disse. Bør jeg velge det ene foran det andre,
og
> i tilfelle hvorfor?

Begge er 2 år gamle designs, måske burde du se på nogle nye kamera design.
Udviklingen står ikke stille på digitale kamera.
Som du kan se på mine tidlige indlæg i gruppen, så er jeg selv faldet for
D70, som er en kraftig opgradering af D100 på næsten alle punkter.

Fra : Mia Hanssen

Dato : 04-04-04 20:45

> og

HKJ
> [...]
> Som du kan se på mine tidlige indlæg i gruppen, så er jeg selv faldet for
> D70, som er en kraftig opgradering af D100 på næsten alle punkter.

D100 er et mer solid kamera (magnesium) Det har speilforsinkelse (macro) som
er viktig for meg. D70 tar ikke skarpere/bedre bilder en D100. Kan du
fortelle meg hvor det er forbedret, slik at man kan ta bedre bilder?

Mia

Fra : Helge Olsen

Dato : 04-04-04 20:57

> [...]
> er viktig for meg. D70 tar ikke skarpere/bedre bilder en D100. Kan du
> fortelle meg hvor det er forbedret, slik at man kan ta bedre bilder?

Nye systemer bl.a. for optikk som gjør at de (meg inkludert) som har eldre
tilbehør må/bør bytte hele pakka. Plastikk i huset. "Fasjonabelt" utseende.
Mao uviktige ting for den som er mer opptatt av design og siste skrik enn
praktisk funksjonalitet.

/Helge

Fra : Mia Hanssen

Dato : 04-04-04 21:02

> "Mia Hanssen" <skoravatia@forumianer.zzn.com> wrote in message

> design.
> for

> som

Helge Olsen

> [...]
utseende.
> Mao uviktige ting for den som er mer opptatt av design og siste skrik enn

Altså - det tar ikke bedre bilder. For meg er D70 en nedskalert D100, og jeg
foretrekker sistnevnte kamera utelukkende pga. en mer solid konstruksjon.

Mia

Fra : Helge Olsen

Dato : 04-04-04 23:32

> [...]
jeg
> foretrekker sistnevnte kamera utelukkende pga. en mer solid konstruksjon.

Nemlig. Jeg hadde en kortere "krig" med en selger her i Oslo om nettop
dette. Jeg kommer i hvert fall til å gå for d100 den dagen jeg får penger på
konto :)

/Helge

Fra : Klaus Madsen

Dato : 05-04-04 01:36

> [...]
jeg
> foretrekker sistnevnte kamera utelukkende pga. en mer solid konstruksjon.

Hej Mia

Du har helt ret i at det ikke tager bedre billeder, det er jo ikke kameraet
der tager
de gode billeder
Jeg har selv et D100 som jeg har haft i 1 1/2 år og det er jeg meget glad
for.
Men i den sidste ende er det jo optikken det hele drejer sig om.
Du kan evt. se på min hjemmeside, det er udelukkende billeder taget med
Nikons D100.

Mvh. Klaus
http://www.grafreaks.dk/foto/

Fra : HKJ

Dato : 04-04-04 21:05

"Mia Hanssen" <skoravatia@forumianer.zzn.com> wrote in message

> D100 er et mer solid kamera (magnesium) Det har speilforsinkelse (macro)
som
> er viktig for meg.

Det er netop de to punkter hvor D70 er dårligere. Hvor stærkt plastik huset
på D70 er, har jeg ikke tænkt mig at afprøve

> D70 tar ikke skarpere/bedre bilder en D100. Kan du
> fortelle meg hvor det er forbedret, slik at man kan ta bedre bilder?

Ok, jeg ovedrev måske lidt men:

X-sync. er 1/500, det har jeg haft stor glæde af.

D70 formodes at have lidt lavere støj ved høje ISO, men har dog ikke helt så
høje ISO som D100.

D70 har iTTL flashsystem om det er bedre end DTTL skal jeg ikke udtale mig
om, da jeg ikke har prøvet DTTL, men det virker ihvertfald ok.

D70 er hurtigt i ALLE funktioner og altid klar til at tage et billede, det
er rart.

De ovennævnte funktioner giver ikke nødvendigvis bedre billeder, men jeg
syntes ihvertfald at kameraet er godt.

Fra : CP

Dato : 05-04-04 08:27

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> er rart.
>

> De ovennævnte funktioner giver ikke nødvendigvis bedre billeder, men jeg

Det er som om Fuji-kameraet er glemt i hele diskussionen. Der er jo en ny
model på vej der hedder S3Pro - den er måske værd at vente på. I hvert fald
er der hvis jeg husker ret væsentlig flere pixels at gøre med - og det er
ikke bare en fordel men også en nødvendighed, hvis man vil lave meget store
billeder eller udsnitsforstørrelser.

Nikons digitalkameraer er jo lidt skuffende med hensyn til antallet af
pixels - som f. eks. D2, der ligger langt bagefter Canons og bagefter Nikon
D100 og D70, mens D2 omvendt har andre fordele især for professionelle
fotografer.

mvh Carsten

Fra : Halgeir Strand

Dato : 05-04-04 08:36

[CP wrote:]

> [...]
Nikon
> D100 og D70, mens D2 omvendt har andre fordele især for professionelle

D2 hennvender seg vel i første rekke til pressefotografer som ikke har behov
for større oppløsning. 4mp og en rask buffer er vel midt i blinken da.

Halgeir

Fra : CP

Dato : 05-04-04 14:51

"Halgeir Strand" <ha-strand@sensewave.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Halgeir
>
> Ja lige netop. Men det oprindelige spørgsmål fra Mia Hansen gik på D100
eller S2Pro - og så ville jeg bare fortælle, at der kommer et S3Pro og at
man bør tænke på antallet af pixels, hvis man vil lave udsnit eller
forstørrelser. - mvh Carsten

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-04-04 20:08

Kan I ikke vænne jer til at skære det bort fra et indlæg, som I ikke
citerer decideret - det gør det hele meget mere læsevenligt at gå til ?

Jeg har nedenfor kun det med, jeg syntes er relevant for at forstå mit svar
- ikke hele smøren........

> [...]
> ikke bare en fordel men også en nødvendighed, hvis man vil lave meget store

Fuji S3 pro er på vej, men om den kommer NU ellr om 2-3 måneder ved man
ikke. Fuji ville have annonceret S3 pro på PMA messen i Las Vegas i Marts,
men grundet problemer blev det kun til en udstillignsmodel, man kunne kigge
på i et glas montre, så Fuji har visse problemer med det.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 17:09

[snip]
> D100 er et mer solid kamera (magnesium) Det har speilforsinkelse (macro)
som
> er viktig for meg.
[snip]

Hej Mia.
Har du evt. et link til et site der beskriver mere om den spejlforsinkelse
eller mangel på samme. Jeg er også ivrig makrofotograf, og er godt klar over
at objektiver uden CPU ikke spiller med hverken D100 eller D70. Alligevel
ser jeg D70 som et stærkt alternativ til mit analoge hus. At D70 skulle være
mindre egnet til specifikt makrofotos, kommer lidt som en overraskelse. Jeg
har ikke umiddelbart læst om det andre steder.

Mange hilsner Jakob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-04 10:47

> D100 er et mer solid kamera (magnesium) Det har speilforsinkelse (macro) som
> er viktig for meg. D70 tar ikke skarpere/bedre bilder en D100. Kan du
> fortelle meg hvor det er forbedret, slik at man kan ta bedre bilder?

På dpreview konkluderes det, at D70 tager marginalt mere skarpe billeder
end D100 pga den nyudviklede CCD chip.

Dette giver så til gengæld den ulempe, at der er større chance for moirè.

At D100 pga spejlforsinkelse skulle kunne tage bedre macro billeder end D70
har jeg ikke hørt eller set noget om noget sted - har du et link til dette
?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Halgeir Strand

Dato : 07-04-04 18:16

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i melding
> [...]
> end D100 pga den nyudviklede CCD chip.
>
> Dette giver så til gengæld den ulempe, at der er større chance for moirè.

[Dr.Ralph]
> At D100 pga spejlforsinkelse skulle kunne tage bedre macro billeder end
D70
> har jeg ikke hørt eller set noget om noget sted - har du et link til dette

Hvorfor har f.eks. F3/F5 låsbart speil?

Halgeir

Fra : max

Dato : 06-04-04 16:16

> [...]
> Hei!
>
> Jeg er i markedet for et av disse. Bør jeg velge det ene foran det andre, og

Du har allerede faaet mange svar, saa jeg vil bare sige vedr. S2Pro,
den har et enormt kringlet batteri system og tro mig det er traels at
rende rundt med saa mange batterier, selvom det er standart AA. Ellers
er billedkvaliteten paa S2Pro nok en lille smule bedre end paa D100,
men der skal arbejdes med filerne, specielt i RAW er det ret kringlet,
Fuji's software er desvaerre ikke brugervenlig. Folk snakker om
plastik - IMO betyder det ikke noget som helst, jeg har en D1X ved
siden af som er metal og tung, jeg kan ikke se det er nogen fordel.
Jeg ville nu raade dig til at kigge paa D70 en flash synch paa 1/500s
er en god ting.. Jeg skifter sansynligvis over til Canon 1DmarkII da
jeg har brug for hurtigere action til fuglefotografering og Canon har
et par lange teleobjektiver der lige passer til den specialitet, til
alt andet er Nikon og Fuji glimrende, plastik eller ej..
Jeg sidder i verdens sydligste by, saa der kommer ikke saa mange
indlaeg i den kommende tid og i kan godt vaere misundelige - waw -
;)-max-

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-04-04 10:49

> Jeg sidder i verdens sydligste by, saa der kommer ikke saa mange
> indlaeg i den kommende tid og i kan godt vaere misundelige - waw -
> ;)-max-

Wow så skal du til at købe nye objektiver hele vejen igennem - det bliver
sgu' ikke billigt !

Hvor sidder du henne ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : max

Dato : 07-04-04 15:58

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message news:<1aziyx731azm9$.xpfncuc2dks5$.dlg@40tude.net>...

> Wow så skal du til at købe nye objektiver hele vejen igennem - det bliver
> sgu' ikke billigt !
>
> Hvor sidder du henne

Jeg beholder det Nikon udstyr jeg har og suplerer med en 1DII og et
par af de lange teler med usm, dem laver Nikon stadig ikke..
Nu skinner solen, for 5 minutter siden sneede det her i Ushuia, saa
det er ikke til at vide hvad man skal tage paa, men jeg maa ud til
soeloeverne og pingvinerne, de er for soede.. ;)-max-

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 16:11

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> Jeg beholder det Nikon udstyr jeg har og suplerer med en 1DII og et
> par af de lange teler med usm, dem laver Nikon stadig ikke..

Er USM ikke det som Nikon kalder "Silent wave"? Det har de i alle deres
lange teleobjektiver.
http://www.europe-nikon.com/category.aspx?CountryID=11&LanguageID=11&catId=1
25

Men du tænker måske på IS (Canon) eller VR (Nikon), det mangler.

> Nu skinner solen, for 5 minutter siden sneede det her i Ushuia, saa
> det er ikke til at vide hvad man skal tage paa, men jeg maa ud til
> soeloeverne og pingvinerne, de er for soede.. ;)-max-

Det lyder væsnetlig bedre end zoo, men det kræver vel en rimelig stor jakke.

Fra : max

Dato : 08-04-04 22:30

> [...]
>
> Men du tænker måske på IS (Canon) eller VR (Nikon), det mangler.

> Det lyder væsnetlig bedre end zoo, men det kræver vel en rimelig stor jakke.

IS - ja sefoelig, ikke naemt naar oel serveres i 1l flasker til en
10'er og saa skal vi ikke snakke mere om ded.. Jeg har en 7mm
vaeddragt med, meeen - maaske imorgen hvis solen skinner, i naeate uge
sidder jeg i tropisk regnskov, virklig et trip dette land
(Argentina).. ;)-max-