Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
opladning af batteri
Fra : ChristianTC

Dato : 03-04-04 23:03

Hej NG

Når i skal oplade jeres batteri lader i så batteriet løbe helt tørt først
eller lader i det op når det er nået ned på et bestemt tomheds niveau?

MVH
Christian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-04-04 23:06

"ChristianTC" <jegerendaaseslime@yahoo.com> wrote in message
> Hej NG
>
> Når i skal oplade jeres batteri lader i så batteriet løbe helt tørt først
> eller lader i det op når det er nået ned på et bestemt tomheds niveau?

Moderne NiMH celler er meget robuste. De behøver ikke at aflades helt for at
bevare deres kapacitet. Jeg lader når jeg har lyst, men bruger en seriøs
lader. De ældste AA celler jeg har er på 1300mAh, og har levet i mere end
5år.

Bo //

Fra : Bo Andersen

Dato : 04-04-04 14:58

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> "ChristianTC" <jegerendaaseslime@yahoo.com> wrote in message

Det er en dårlig ide helt at aflade dem til 0V. Da cellerne kan tage skade
af dette.

> [...]
> lader. De ældste AA celler jeg har er på 1300mAh, og har levet i mere end

En seriøs lader har også afladefunktion, som aflader batterierne til ca.
1,0V pr. celle.
For derefter at oplade dem igen. (samt vedligeholdelses-ladning osv.)
Min Ansmann lader kan også "motionere" batterierne, dvs. lade op og aflade 3
gange i træk.
Så er de helt friske igen, og memory-effekten er væk
-Bo- (Nej det er ikke den samme Bo)

Fra : Ole Helms

Dato : 07-04-04 11:01

On Sun, 4 Apr 2004 00:02:33 +0200, "ChristianTC"
<jegerendaaseslime@yahoo.com> wrote:

>Når i skal oplade jeres batteri lader i så batteriet løbe helt tørt først
>eller lader i det op når det er nået ned på et bestemt tomheds niveau?

Jeg plejer at sjusse mig lidt frem. Det er sikkert helt forkert. Nu
vil jeg i stedet prøve at følge opskriften på
http://albert.achtung.com/cameras/A80/batteries.html
Det er måske vel stift, men det virker til at være ret så gennemtænkt.
Ellers kunne du overveje Niels Ebbesens (og bidragyderes) gode råd på
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Leif Halling

Dato : 07-04-04 17:12

Hej Ole.

Det afhænger lidt af hvilken batteri type du har i kameraet.
Nogle kan "sjatlades" og andre igen skal helst helt aflades inden
genopladning.

Læs info. på følgende link.

http://www.batterier.dk

Mvh. Leif Halling