Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
angående ny kamera
Fra : ulinden@parent.com

Dato : 03-04-04 13:46

Hej!

Ja det her spørgsmål har I jo sikkert har hørt mange ganger.
Jeg funderer på at købe et nyt digital kamera, jeg har et
Medion som jeg har fået ombyttet flere ganger nu og da de
ikke kunne leverere et som jeg havde først har jeg så nu 2
ganger fået et andet Medion som bare tager meget dårlige
billeder.
Jeg har kigget lidt på Sony DSC T1 og Canon Powershot S1.
Jeg vil gerne have et kamera som kan tage fine nærbilleder
uden at jeg skal bruge stativ, ja selvfølgelig også på langt hold.
Priset må ligge mellem 4000-6000 kr.
Er der et kamera som I vil råde mig til at købe, har ikke selv så
meget forstand på det.
Tak som for et svar.
MVH Ulla

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-04 15:29

In article <c4mbuj$5od$1@sunsite.dk>, <ulinden@parent.com> wrote:
> [...]
> Jeg har kigget lidt på Sony DSC T1 og Canon Powershot S1.
> Jeg vil gerne have et kamera som kan tage fine nærbilleder

Nærbilleder, så styrer Nikon. Der er ingen der er oppe på
siden af dem.

> uden at jeg skal bruge stativ, ja selvfølgelig også på langt hold.
> Priset må ligge mellem 4000-6000 kr.

Det er lukketiden der bestemmer om du får rystede billeder, og
den skal som udgangspunkt være ca. 1/fokal længde. Dvs typisk
1/40 til 1/120 sekund (afhængigt af zoom) på et kamera.

Sony er af de 2 du nævner lille og smart, og har lidt flere
megapixels. Men, Canon har billedstabilisering, hvilket giver
gode billeder ved lavt lys hvis det du tager billeder af er rimeligt
stationært og ikke flytter sig. Derudover ser det ud som om at
du kan justere ISO manuelt på Canon, og dermed kan du få en
acceptabel lukketid mod at få mere støj i belledet.

Sony har en optik med en max blænde på 3.5 og Canon på 2.8, det
betyder, at Canon er mere lysfølsom, og vedre indendørs.

Canon har 10x zoom, Sony har 3x.

Den eneste fordel Sony har er størrelsen (under halv vægt).

Husk at Canon kræver du investerer i 4 gode genopladelige AA
batterier og en intelligent lader. Gerne 2000 mAh eller bedre
batterier.

> Er der et kamera som I vil råde mig til at købe, har ikke selv så
> meget forstand på det.
> Tak som for et svar.
> MVH Ulla

Ud af dine to forslag, helt klart Canon S1 hvis den ikke er for stor.

Fra : ulinden@parent.com

Dato : 03-04-04 17:18

> [...]
> batterier.

> Ud af dine to forslag, helt klart Canon S1 hvis den ikke er for stor.

Tak for svar. Er der nogen anden kamera som du vil anbefale til mig?
Jeg giver heller lidt mere og får et kamera som jeg bliver tilfreds med.

MVH Ulla

Fra : HCS [4000]

Dato : 03-04-04 16:03

Jeg vil også anbefale dig Canon PowerShot S1, efter de oplysninger du giver.
Jeg har selv engang haft et Olympus med billedstabilisator, og det er
fantastisk hvad man kan tage på frihånd med denne funktion.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*
----

Fra : ulinden@parent.com

Dato : 03-04-04 17:18

Tak for dit svar. Er der nogen anden som du vil anbefale
til mig, som sagt giver jeg hellere lidt mere for at blive
tilfreds.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-04 18:03

In article <c4mo4d$39g$1@sunsite.dk>, <ulinden@parent.com> wrote:
> Tak for dit svar. Er der nogen anden som du vil anbefale
> til mig, som sagt giver jeg hellere lidt mere for at blive
> tilfreds.
>
> MVH Ulla

Der er relativt få med billedstabilisator. Ofg hvis du skal en klasse
op, så hedder det nok ca 9000 kr for et Canon 300D + 4000 for et
28-135mm IS USM objektiv. Men så er det også meget bedre :)

Så til 4000-4500 kr er Canon S1 IS nok et af de bedre køb til dit
behov.

Fra : Henrik

Dato : 03-04-04 20:34

<ulinden@parent.com> skrev i en meddelelse news:c4mo4d$39g$1@sunsite.dk...
> Tak for dit svar. Er der nogen anden som du vil anbefale
> til mig, som sagt giver jeg hellere lidt mere for at blive
> tilfreds.

Panasonic laver også nogle fine kameraer med optiske stabilisatorer og 12x
Zoom de har en 2 megapixel model DMC-FZ2 som kan købes på shopman til ca
2300 og DMC-FZ10 til ca 4500 samme sted du kan evt læse i dette forum
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1033 som er en af de største
fanklubber af disse kameraer. Læs evt test af dem her
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz1.html bemærk den ene test er
af en tidligere 2 megapixel model men er identisk med DMC-FZ2 på 2eren er
der kommet nogle manuelle funktioner på.

Mvh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-04 23:09

> Lige et par mere
> http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz10-review/index.shtml
> http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz1-review/index.shtml
>
> Mvh Henrik

Jeg stemmer også for det, selvom mine billeder måske ikke var de bedste
reklamer for det. Jeg er kun amatør men var imponeret over at zoome så
kraftigt ind, oven i købet i hånden. Jeg er vant til alm. kikkerter der
kører rundt med mindre man har noget støtte. Makroen er også ret god men
kræver selvfølgelig manuel fokusering.

Men husk, betal ikke mere end 6000 kr. for det og man kan kun få det i
søvfarvet i DK(desværre). Der er vist også nogle leveringsproblemer med
extraudstyr fra Panasonic for øjeblikket. Et ori. extra batteri koster vist
1500 så intet stort savn...