Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaring med Canon 550EX
Fra : Henrik

Dato : 02-04-04 14:15

Er der nogen her i NG der har erfaringer med Canon 550EX? på digital kamera

Det jeg leder efter er måske bare en forklaring på hvordan man bruger den
bedst når man vil sætte den til bounce f.eks. 45 grader.

Det er hvidbalancen der spiller mig et pus her, jeg syns at min billeder
bliver meget varme. Jeg har testet lidt.

Kamera 10D køre jeg manuelt f.eks. 1/100 F.5.6 ISO 100 hvidbalance "flash",
550EX sætter jeg til at bounce 45 grader og ETTL (Begge på 24MM)

Selv om lofter og vægge er hvide så er billederne meget varme, svare omkring
6500 -7000 kelvin.

Ved at sætte hvidbalancen til kelvin 4500 - 4900 så ser det rigtig ud

Er der nogen hoved regel her, eller skal man bare forsøge sig frem som jeg
har gjort her.

Vil en Omni Bounce hjælpe til her.

håber på nogle kreative idéer

Henrik

Fra : Mic Holm

Dato : 02-04-04 14:50

Hvad mode tager du billederne i, og under hvilke lysforhold?

Hvis du f.eks. kører Av mode, exponere kameraet somom du ikke brugte flash,
for at få baggrunds lyset med, og så er det ikke kun flashen der oplyser
billedet. Derfor bliver temperaturen et mix mellem det eksisterendene lys i
baggrunden, og flash lyset.

Hvis du tager billeder indendørs, om aftenen, med flash, så prøv at sætte
noget røg-farvet ovenpå flashen - som måske et tyndt lysegult stykke stof,
eller en STOFEN gold bouncer. Så passer farven på flashen med det andet lys,
og AWB bliver rimeligt godt.

Hvis du tager billeder indendørs, i dagtimerne, så kan du bruge flashens
farve, som den er.

Men prøv også at bruge forskellige farver plasticposer på flashen, så kan du
farve baggrunden kunstigt. F.eks. kan du sætte en lyseblå pose på flashen, i
Av mode, så bliver den person du flasher helt blå på LCD skærmen, men når du
så leger med hvidbalancen bagefter, kan du få personen til at være en
naturlig farve, men baggrunden bliver så rød-tonet. Det kan blive meget
flot.

Eksperimenter - men hvis du vil opnå at man ikke kan se at det er et flash
billede, skal du justere farven på flashen, så den passer til farven på det
andet lys i billedet. - Eller kør manuel mode, og sæt exponeringstiden til
1/200, så er det næsten kun flashen der levere lyset, i aften-belysning, og
så passer flash farvetemperaturen.

--M

Fra : Henrik

Dato : 02-04-04 15:20

On 02/04/04 15:49, in article c4jr1s$2d5s$1@news.cybercity.dk, "Mic Holm"
<-Mic-@-Holm-.org uden - erne> wrote:

> [...]
> 1/200, så er det næsten kun flashen der levere lyset, i aften-belysning, og

Hej Mic,

Tak for dine idéer.

Jeg tager billederne indendørs om aften med alm. lys dvs. en lysekrone i
loftet med alm. pærer over spisebordet og personerne rundt om bordet,
afstand til kamera 3-4 meter. mode er manuelt på kameraet f.eks 1/80 - 100 -
F4.5 6.5 24mm. Flash ETTL Bounce 45 grader zoom manuelt til 24mm.

Jeg kan høre at 550er brænder opladningen af, hvis jeg ikke sætte flashen
til bounce så har jeg ingen problemer. Men så snart der bounce på så bliver
billederne meget varme, hvilket jeg kan kompensere for ved at sætte
hvidbalancen til K. Ca.4700 grader.

Hvis det er løsningen så er jeg glad for at jeg ikke købte en 300D

Da jeg skal tage en masse bryllups billeder inden længe så ville det være
rart at forberedt.

Henrik

PS: tjekket lige, væggene er cream farvet og loftet er hvidt.

Fra : 2rb1

Dato : 02-04-04 15:19

Er der ikke noget med at hvis du kører manuel på cam. så virker dit Ettl
ikke på flashen?? Hvis dit cam. kører manuel, så lad også flashen køre
manuel.

Virker det når du lader både cam og flash køre "Program"?

En Omni Bounce vil ikke afhjælpe dit problem.

Mvh. 2rb1

Fra : Alex W

Dato : 02-04-04 15:58

Hej Henrik

Sæt kameraet til RAW
Så kan du eventuelt rette farveballancen bagefter.

Flashen er fra fabrikken sat til 6000 kelvin (dagslys)
Jeg bruger min og bouncher gerne... jeg har sjældent problemer med
farvetemperaturen.
Mon ikke der er en eller anden toning på væge og lofter ??

/Alex W