Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt Spejlrefleks kamera
Fra : Thomas Sørensen

Dato : 01-04-04 15:45

Hej NG

Jeg står og overvejer at købe et nyt spejlrefleks kamera og jeg er
begynder-hobby-fotograf-på et-lavt-plan så jeg leder ikke efter et
profesionelt eller semi-profesionelt kamera men et kvalitets hobby kamera
men jeg ved ikke hvad jeg skal gå efter. For et par ugers tid siden så jeg
fx årets spejlrefleks kamera i en reklame (kan ikke huske hvad det hedder)
til ca. 1500 kr.hvilket nok er mit prisleje. Kan det virkeligt passe at det
ikke koster mere? Kan jeg nøjes med standard linsen eller skal jeg regne
med at skulle købe en anden og i så fald hvilken?

Ud over det vil jeg gerne høre om der er nogen der ved hvordan man får
blæst et s/h billede op i plakatstørrelse, A2 eller A1, jeg har negativet,
og en scanning med 300 dpi.

Jeg vil også lige benytte alle der har givet deres besyv med at skrive om
negativ scannere, det hjalp mig til at bestemme mig for at købe en billig
scanner og smide de få "gode" billeder jeg har taget ind til
fotoforretningen og få dem scannet i en virkelig god kvalitet da
hovedparten af min billeder skal bruges til webbrug.

Til sidst vil jeg lige smide et link til en ung engelsk fotografs
hjemmeside jeg mødte i Indien som jeg synes tager nogle fabelagtige
billeder... www.oliviaarthur.com

Venter tålmodigt på jeres svar

Thomas Sørensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-04 02:07

"Thomas Sørensen" <homi@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> ikke koster mere? Kan jeg nøjes med standard linsen eller skal jeg regne
> med at skulle købe en anden og i så fald hvilken?

Jeg ville nok anskaffe et brugt kamera af højere kvalitet. Et nyt
spejlreflex kamera til 1.500kr lyder som fantasi. Der er masser af brugt på
markedet, og der et masser af brugte objektiver i fine kvaliteter. Jeg
klarer mig glimrende UDEN autofokus. Er du interesseret kan jeg nok undvære
et Nikon kamera hus med motor og en 50mm til den pris, du forestiller dig.
Send evt mail direkte.

Jeg har selv købt en del brugt Nikon på eBay i Tyskland, og med kritisk sans
og tålmodighed finder man fine ting til lave priser fra folk, der skifter
det hele ud og anskaffer digital kameraer.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-04-04 17:11

"Bo Bjerre" <post@sideFJERNESbanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> og tålmodighed finder man fine ting til lave priser fra folk, der skifter
> det hele ud og anskaffer digital kameraer.

Nu fixerer man på Canon og Nikon og det ligner for mig en gang tanketom
snobberi.
Der er andre fabrikater der giver kvalitet på linie med nævnte, eks.
Minolta, Pentax, Fuji.

Og skal det være analog, kan det gøres meget billigt i startgebyr. Men
driftudgifterne (fremkaldelse) er meget større end for dig. foto.

Skulle jeg vælge en brændvidde (som eneste) ville det være 28 mm. Det er nok
ikke så billigt, hvis det skal være lysstærkt, men 35 mm.skulle der være en
mylder af.
Andre ønsker tele...........sååååh....

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-04 14:55

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Nu fixerer man på Canon og Nikon og det ligner for mig en gang tanketom
> snobberi.
> Der er andre fabrikater der giver kvalitet på linie med nævnte, eks.
> Minolta, Pentax, Fuji.

Beskyld mig ikke for at være tanketom og snobbet, fordi jeg NØJES med at
udtale mig om det, JEG har erfaring med. Jeg valgte Nikon i 1960'erne. Jeg
havde et Minolta ved siden af i 1970'erne. Stoflukkeren gik til efter 6år.
Mit første Nikon (Nikkormat FTn) døde for få år siden.

> Og skal det være analog, kan det gøres meget billigt i startgebyr. Men
> driftudgifterne (fremkaldelse) er meget større end for dig. foto.

Udgangspunktet for diskussionen var et spejlreflex kamera (med objektiv) til
1.500kr og dermed ikke er et digitalt kamera.
Jeg har også et digitalkamera, (vil ikke fortælle hvilket fabrikat), som jeg
tager 2/3 af mine billeder med. Alt seriøst tager jeg på dias og scanner.
For mig er det ikke enten/eller. Det er både/og

> [...]
nok
> ikke så billigt, hvis det skal være lysstærkt, men 35 mm.skulle der være

Jeg tror ikke jeg vil anbefale en 28mm, som eneste objektiv til en begynder.

Der findes ikke EET objektiv, der dækker det hele
-derfor sælges der mange zoomlinser. En zoom med meget lys og god
billedkvalitet er dyr...

God weekend
Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-04-04 08:35

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
6år.
> Mit første Nikon (Nikkormat FTn) døde for få år siden.

Min småsure bemærkning var bestemt ikke møntet på nogen spec., men på en
tendens til at glemme de andre mærker.

---

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-04-04 20:59

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Min småsure bemærkning var bestemt ikke møntet på nogen spec., men på en
> tendens til at glemme de andre mærker.

Ha, det bliver ikke bedre af at jeg var i humør til at blive fornærmet, da
jeg svarede på dit indlæg

-men jeg giver dig ret. Man glemmer at f.x. Pentax var først med visse tele
konstruktioner, og Minolta har gjort en del pioner arbejde indenfor
autofokus. Et kamera jeg spesielt husker fra gammel tid, men aldrig har ejet
er vel Olympus Pen med bajonet fatning og udskiftelig optik, som
pressefotograferne brugte i 1960'erne. Husker jeg rigtigt havde de en lidt
besynderlig lukker konstruktion ? Den lignede et søgerkamera, men var det
ikke. Jeg var tæt på at købe den istedet for min første Nikon i 60'erne, men
turde ikke p.g.a. billedformatet.

Jeg er tilfredes med det grej jeg har, og bruger mere tid på at fotografere
end at lede efter nyt og mere avanceret grej. Mit nyeste legetøj er en F4
fra 1996, købt brugt i DE-land. Da jeg er tekniker af baggrund, deltager jeg
ofte i mere tekniske diskussioner, og da jeg ikke er kunstner deltager jeg
sjældent i kritik af billeder.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-04 21:36

In article <406f177e$0$11544$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> Ha, det bliver ikke bedre af at jeg var i humør til at blive fornærmet, da
> [...]

Og de opfandt vist også spejlreflekskameraet med deres Penta(x)Prism.

Mener også de har lavet nogle suværent gode objektiver efter hvad
jeg har læst.

Fra : Waal

Dato : 04-04-04 18:26

meddelelse news:slrnc6u81m.2sk.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Og de opfandt vist også spejlreflekskameraet med deres Penta(x)Prism.

Jeg betvivler at Pentax har opfundet spejlreflekskameraet, men det er da
muligt de var først eller mellem de første til at markedsføre pentaprismet
som vi kender det idag. Det er jo til at undersøge.

> Mener også de har lavet nogle suværent gode objektiver efter hvad
> jeg har læst.

Det er ikke altid dem med de gode ideer der der hjemfører gevinsten

Waal

Fra : Waal

Dato : 04-04-04 19:19

"Waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligt de var først eller mellem de første til at markedsføre pentaprismet
> som vi kender det idag. Det er jo til at undersøge.

Iflg Pentax var de verdens første i Japan ! med
første japanske SLR, Asahiflix 1 i 1952
første japanske "instant return" spejl i et SLR camera i 1954 og
pentaprismet i 1957
verdens første SLR med TTL lysmåling (den skulle være god nok som verdens
første) Spotmatic 1964
og en masse andet de gerne "praler" med

Pentax har ikke opfundet noget som helst før 1952, men spejlreflekser har de
fremstillet mens Canon og Nikon stadig kopierede Leica M'er ude i garagen

Waal

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 01-04-04 16:07

Hej

Hvis du ikke lige ved hvad du leder efter, så vil mit råd være, køb enten
Canon eller Nikon. Umiddelbart er det billigst at starte med analogt udstyr,
du kan købe Canons EOS 300V til rimelige priser. Hvis du er klar til at købe
brugt kan du få virkeligt meget for pengene. Du kan sammenligne forskellige
kamerahuses funktioner her på denne side:

www.photozone.de, klik ind under "Equipment", der finder du de største
producenters kamerahuse (Camera Feature Overviews)...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-04-04 11:30

> [...]
>

> Til sidst vil jeg lige smide et link til en ung engelsk fotografs
> hjemmeside jeg mødte i Indien som jeg synes tager nogle fabelagtige

Hej Thomas

Tja, jeg ville også foreslå et godt gammelt brugt Nikon, og skal det være
helt perfekt, så supplerer du med et Minolta. Det skulle give dig meget
stærke kort på hånden, når du skal ud på brugtmarkedet og søge optikker, da
de to mærker alene, vel dækker 60 % af markedet. Hvorlænge du kan nøjes med
standard optikken, det er ikke godt at vide, men bliver du bidt af det, skal
det nok kun måles i timer, så er du på jagt efter mere udstyr .... Men
først og fremmest, og det allervigtigste. Tag billeder med det udstyr du har
, i stedet for at snakke om de billeder du kunne have haft, hvis du havde
haft det du mangler. Foto skal være en glæde, ikke en evig undskyldning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-04 15:05

"Benny Mortensen" <zfhxrnry@skybizhost.com> wrote in message

> Tag billeder med det udstyr du har
> , i stedet for at snakke om de billeder du kunne have haft, hvis du havde
> haft det du mangler. Foto skal være en glæde, ikke en evig undskyldning.

Den fortjener at komme i min citatbog

Bo //