Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd ønskes.
Fra : John Poulsen

Dato : 01-04-04 10:41

Hejsa.

Da jeg ikke er prof fotograf ejheller har uendelige midler at tage af, leder
jeg efter et godt "startsæt" mht. (D)SLR.

Har i forvejen en G3 vil gerne opgradere, men har ikke råd til det hele i ét
hug....

Jeg er lidt "Rasmus modsat" - kigger efter OBJEKTIVERNE først ;).

Har fundet følgende tilbud på QXL, hvor der følger kameraer med - men de er
ikke væsentlige for mig.

Første sælger har en Sigma 28-200mm 3.5-5.6 hvor kameraet er en Canon EOS
300. Er objektivet godt nok til at jeg kan byde 1350,- eller derover?

Anden sælger har følgende: Canon Zoom Lens EF 38-76 mm 1:4,.5-5.6 samt
0.58m/1.9ft (med det lille blomsttegn foran). På det store: Canon Zoom Lens
EF 80-200mm 1:4.5-5.6 II samt 1.5m/4.9ft (med det lille blomsttegn foran)
og med kamera: Canon EOS 5000.

Hvad kan jeg evt. max. byde for disse objektiver? Sælger vil ikke sælge for
700,- kr. som der er budt p.t.

Mvh.

John

Fra : KNL DtP

Dato : 01-04-04 10:56

"John Poulsen" <john@nosp.am> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt "Rasmus modsat" - kigger efter OBJEKTIVERNE først ;).

Slet ikke nogen dum idé. Mange bruger alle pengene på et godt kamera, og spare
på objektiverne, hvilket er synd.

> [...]
> EF 80-200mm 1:4.5-5.6 II samt 1.5m/4.9ft (med det lille blomsttegn foran)

Mit allerførste SLR-kamera var lige netop dette kamera og de to objektiver, og
det er skam ganske okay objektiver til prisen. Meeen, når du vil op i
dSLR-klassen, hvor alle fejl og uskarpheder bliver afsløret, så ville jeg nok
gå efter en bedre kvalitet. Hertil er de to nævnte objektiver bare ikke gode
nok.

> Hvad kan jeg evt. max. byde for disse objektiver? Sælger vil ikke sælge for
> 700,- kr. som der er budt p.t.

Jeg ville hellere bruge de 700 kr. på et brugt Canon EF 50 mm f/1.8. Den
skulle tegne yderst skrapt, være let og kompakt og så har den en enorm
lysstyrke.

Så kan du jo efterfølgende investere i en vidvinkel og en tele i god kvalitet.
Du kommer til at fortryde, at du valgte en knap så god optik, for at spare
penge - i sidste ende, ville du ønske at du have købe kvalitetsobjektiverne i
første hug - tro mig!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : John Poulsen

Dato : 01-04-04 11:07

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
nok
> gå efter en bedre kvalitet. Hertil er de to nævnte objektiver bare ikke

OK tak for det :). Lader dem så blive solgt til anden side.

> Jeg ville hellere bruge de 700 kr. på et brugt Canon EF 50 mm f/1.8. Den
> skulle tegne yderst skrapt, være let og kompakt og så har den en enorm
> lysstyrke.

OK... Det lyder som en god ide... Og så køber jeg ikke en kamera, jeg
alligevel ikke vil bruge ;).

> [...]
> Du kommer til at fortryde, at du valgte en knap så god optik, for at spare
> penge - i sidste ende, ville du ønske at du have købe

Lyder stadigvæk sandsynligt.

Mvh.

John

Fra : Mic Holm

Dato : 01-04-04 22:36

Jeg har haft flere 50mm 1.8 mellem hænderne, og de er super gode til prisen.
Klart best-buy til Canon EOS.

På den anden side er sommeren på vej, og ved f/8 eller f/11 er ethvert
objektiv godt, så en 50mm 1.8, og et (I dslr sammenhæng) dårligt zoom
objektiv kan godt fungere sommeren over, hvor der jo er lys nok i dagtimerne
til at bruge f/8.

Se f.eks. på mine test-billeder som er skudt med et 10D og et 800 kroners
19-35mm Cosina objektiv. Ved f/3.5 er det uskarpt og med stor kromatisk
fejl, men ved f/8 eller 9.6 er det fint.
http://www.gizwiz.dk/gallery/album15 - Købt på ebay.de

50mm 1.8 er et sikkert køb. - Køb det straks (gælder alle med et EOS
kamera) - Det er i rest-odrer over hele verden, så du skal vente 3 mdr, hvis
du bestiller det - eller købe et brugt.

Og så find et Canon 28-135 USM IS (Canons bedste ikke L zoom) eller lign,
som er til at betale, og bruge sommeren over. Sælg det så igen til efteråret
og køb et L objektiv, som Canon 24-70 2.8L eller Canon 70-200 2.8L.

Venlig hilsen

Michael