Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
C-770 UZ
Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 30-03-04 23:03

Haj
Er der nogen her i gruppen der har et link til en test video taget med det
"sprit nye" Olympus?
Jeg har "googlet" - det er ikke dovenskab

Kameraet kan optage video i MPEG4 640x480 - 30 FPS!
Desværre er lyden i wave - hvorfor egentligt når det fylder af ht?
Ulemper ser primært ud til at bestå i xD cards og proprietær batteri

Jeg tror det kamera skal afløse mit C-3020
--
/Jens

Fra : Henrik

Dato : 31-03-04 07:14

Her er der et link til Canon´s model som skal konkurere med det. Og på
papiret ser lidt bedre ud da det kan tage microdrive og normale AA
opladelige baterier. http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/s1is.html
Der er tilsyneladende ingen der har fået lavet reviev af Olympus 770 men det
kommer nok snart.

Mvh Henrik

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 08:58

"Henrik" <mennefjernes@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Der er tilsyneladende ingen der har fået lavet reviev af Olympus 770 men

Hej Henrik, tak for linket.
Jeg kender lidt til det nye S1 - da en af mine kammerater har købt et.

Det er et lækkert kamera, men videodelen optager ukomprimeret - og det
fylder af ht.
På plussiden tæller det at kameraet har gyrostabilisering af optikken - det
kan være en fordel når zoomet er i yderposition.
- Jeg har tidligere været lidt varm på Panasonic - men narjj, det var
alligevel ikke rigtig noget.

Ellers har du ret i at det er smart med CF-kort og alm. AA opladelige
batterier, det er dyrt og unødvendigt med speciale batterier og xD cards og
fabrikanterne skulle have tæv fordi de bliver ved med at opfinde deres egne
små standarder for dette og hint.

Olympusen har 14X zoom ved opløsningen 1600x1200 og derudover er det "jo" et
OLYMPUS!
- har man først haft kvalitet - så er det svært at skifte mærke *smil*

Jeg glæder mig til at prøve et for "real" - hvis en af jer heldige asener
allerede har prøvet et - hører jeg gerne om erfaringerne.

/Jens

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 08:59

Glemte lige et link med yderligere beskrivelse
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=5532&side=1

/Jens

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 31-03-04 12:53

"Jens@dtext.news.tele.dk" <Skriv_I_Gruppen@Så_Alle_Kan_Læse_Med> wrote in

> På plussiden tæller det at kameraet har gyrostabilisering af optikken -
> det kan være en fordel når zoomet er i yderposition.

Det afhænger jo selvfølgelig af om du nogensinde tager billeder når der er
mindre en optimalt lys, men jeg synes at IS/stabilisering er yderst
anvendeligt ved alle brændvidder - ikke kun ved tele..

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 16:49

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> [...]

> Regards / Med venlig hilsen
> Kenneth
> email: news at KBHdarling dot dk - REMOVE KBH

Jeg er også tilhænger af stabilisator - det er sjældent at lyset er godt
samtidig med at motivet og dit åndedræt er fuldstændig synkront
- Man kan jo bruge et stativ, men fuglen er sikkert fløjet inden man får
foldet stativet ud.

Engang lavede Olympus digicams med stabilisator 2000 / 2100 UZ tror jeg det
hed?
Det er de gået fra igen - hvilket egentligt er ærgerligt.
/Jens

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 31-03-04 16:13

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:

> Hej Henrik, tak for linket.
> Jeg kender lidt til det nye S1 - da en af mine kammerater har købt et.
>
> Det er et lækkert kamera, men videodelen optager ukomprimeret - og det
> fylder af ht.

Ahh det er nu nok næppe ukomprimeret, da det ville fylde ca. 27MB i
sekundet i 640x480 ved 30fps og 24bit farver og det gør det forhåbentlig
ikke (tvivler også på CF-kortet kan følge med til det )

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 16:43

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote in message

> [...]
> sekundet i 640x480 ved 30fps og 24bit farver og det gør det forhåbentlig
> ikke (tvivler også på CF-kortet kan følge med til det )

Du har ret - det er ikke ukomprimeret - my bad!
Det er AVI format og ca. 8 minutters video i 640x480 - 30 fps fylder 1GB !
Det kræver i øvrigt et high speed CF kort.

/Jens

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 31-03-04 17:37

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:

> Du har ret - det er ikke ukomprimeret - my bad!
> Det er AVI format og ca. 8 minutters video i 640x480 - 30 fps fylder 1GB !
> Det kræver i øvrigt et high speed CF kort.

Ok. Det er da vildt nok at de ikke komprimerer det lidt mere. Det bliver
dyrt i kort at filme så. Ved du hvilket kompressionsformat de bruger?
Det kunne måske være DV?

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 21:06

> Ok. Det er da vildt nok at de ikke komprimerer det lidt mere. Det bliver
> dyrt i kort at filme så. Ved du hvilket kompressionsformat de bruger?
> [...]

Jeg har testet på et lille 12 sek. klip
I følge GSpot er video
Motion JPEG including Huffman Tables (MJPEG)
14925 kb/s

Audio er
PCM, 16bit, 22 kHz mono
353 kb/s

/Jens

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 31-03-04 11:39

> Jeg tror det kamera skal afløse mit C-3020
> /Jens

For lige at svare mig selv
Jeg er blevet opmærksom på at der er problemer med C-740 og C-750 UZ
http://www.thhe.dk/Olympus.htm
Ovenstående er lavet af Thomas H. som efter min mening har taget mange gode
billeder med sit Oly-3020 UZ

Måske værd at overveje i ft. køb af C-770 UZ! Gentager problemet sig?
/Jens