Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digi-cam til max. 5000 spir [hjælp! ;o)]
Fra : Kong Kent

Dato : 27-03-04 14:49

Hej dk.fritid.foto

Har fået penge tilbage i skat, og nu skal de bruges på noget jeg har ønsket
mig længe. Et ordentligt digitalkamera. Mit loft er MAX 5000,-

Aner ikke hvad jeg skal gå efter, men går ud fra, at så høj en opløsning er
en selvfølgelighed, og så har jeg hørt noget om, at desto større hullet er i
linsen, desto bedre er det.

Kan I give mig nogle råd til hvilke tal jeg skal gå efter.

Er det mærker som Canon, Kodak, Sony, Olympus og Minolta der bør
foretrækkes, eller er der andre gode mærker jeg bør kigge nærmere på.

På forhånd tak.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : HKJ

Dato : 27-03-04 15:34

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in message
> [...]
> mig længe. Et ordentligt digitalkamera. Mit loft er MAX 5000,-
>
> Aner ikke hvad jeg skal gå efter, men går ud fra, at så høj en opløsning

Lad være med at fokusere for meget på opløsningen.

> og så har jeg hørt noget om, at desto større hullet er i
> linsen, desto bedre er det.
>
> Kan I give mig nogle råd til hvilke tal jeg skal gå efter.

Hvad skal du bruge det til og hvor meget vil du have mulighed for at pille
ved indstillingerne.

Nogle specifikationer du bør checke er:
Reaktions hastighed (mange kamera er meget langsomme)
Zoom (Glem digital zoom, det kan du lave på computeren bagefter).
Længste lukkertid (En tid på nogle sekunder giver mulighed for
nattebilleder)
Kan skærmen ses i solskin og skal den kunne vippes.
Lys følsomhed (ISO, høje tal betyder at du kan tage billeder uden blitz,
selvom der ikke er så meget lys)
Memory kort, hvis du i forvejen bruger sådanne kort, så kan det være smart
at kameraet bruger samme type kort (Check også prisen på kortet).
Video funktion (Hvilken kvalitet kan den lave video i).
Lyd (kan du f.eks. indtale kommentarer til billederne).

Et godt sted at læse om om digicam's er på http://www.dpreview.com/

Fra : Kong Kent

Dato : 27-03-04 16:35

> Lad være med at fokusere for meget på opløsningen.

Okay, men hvad bør 'minimum' være, idet jeg i hvert fald påtænker mig at få
fremkaldt nogle af billederne i standard-størrelse (10x18 eller hvad er det
nu det hedder?)

> Hvad skal du bruge det til og hvor meget vil du have mulighed for at pille
> ved indstillingerne.

Til almindelige ferie-billeder, og så er jeg Formel 1 tosse. Så det kan godt
være det skal kunne reagere hurtigt, idet jeg hvert år tager til mellem ét
og tre Formel 1 løb i Europa. Kunne være cool, hvis jeg fremover selv kunne
skyde en racer i høj fart, og gerne knivskarpt *GG*

<snip> En mængde funktioner jeg tjekker op på!

> Et godt sted at læse om om digicam's er på http://www.dpreview.com/

Den side vil jeg så lige nærlæse de næste par dage. Takker.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Mic Holm

Dato : 27-03-04 17:47

> Den side vil jeg så lige nærlæse de næste par dage. Takker.

Tihi - så får du sg'uø travlt :)

--M

Fra : HKJ

Dato : 28-03-04 03:22

> Okay, men hvad bør 'minimum' være, idet jeg i hvert fald påtænker mig at

> fremkaldt nogle af billederne i standard-størrelse (10x18 eller hvad er
det
> nu det hedder?)

Der er 2 MegaPixels nok (Har din computer skærm 2 MegaPixels?)

> Den side vil jeg så lige nærlæse de næste par dage. Takker.

De har bl.a. en funktion der kan udvælge kamera ud fra dine betingelser
(http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp ), så kan du hurtigt få et
udgangspunkt for hvilke kamera'er du skal checke nærmere.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-03-04 19:50

Kong Kent wrote:

> [...]
> og tre Formel 1 løb i Europa. Kunne være cool, hvis jeg fremover selv kunne
> skyde en racer i høj fart, og gerne knivskarpt *GG*

Du kan evt. kigge på Minolta Dimage Z1. Den er ret hurtig og har 10x
zoom, hvilket jeg kunne forestille mig kunne være nyttigt til
F1-billeder. Jeg har det selv og er ok tilfreds med det. Det kan du også
læse om på dpreview. Hvis du vil se nogle billeder jeg har taget med
det, kan du se dem her: http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=5519

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jacob

Dato : 27-03-04 17:16

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det mærker som Canon, Kodak, Sony, Olympus og Minolta der bør
> foretrækkes, eller er der andre gode mærker jeg bør kigge nærmere på.

Canon G3 er suverænt. Jeg har netop købt et sådant - godt nok brugt (3000)
men det tager kanon (Canon) gode billeder. Opløsningen er 4 mega og det er
alt rigeligt til de flestes behov. Jeg har ladet mig fortælle at man ikke
skal købe G5´eren, så gå efter G3. Det kan du i hvert fald få for 5000. Sørg
for at få et godt CF kort med i handelen minimum 128 Mb men gerne 256.

Jacob

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-03-04 00:02

Uheldigvis faldt Jacob over tastaturet og skrev derved følgende:

> mega og det er alt rigeligt til de flestes behov. Jeg har ladet mig
> fortælle at man ikke skal købe G5´eren, så gå efter G3. Det kan du i

Er der noget relevant information, du kan henviser til angående disse
betragtninger?

Claus

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-03-04 23:32

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in

> Er der noget relevant information, du kan henviser til angående disse
> betragtninger?

Prøv og læs anmeldelsen på www.dpreview.com. Der er mere støj på G5 end der
er på billeder taget med G3. Om der er andet man lige skal være obs på ved
jeg ikke.

Jeg er også godt tilfreds med mit G3 :) Mit største problem er at det kan
så mange ting at jeg har svært ved at få det hele lært - og så lige huske
den rette indstilling når jeg står mit i et Kodak Photospot og skal tage
billedet inden motivet er væk igen.

Flemming

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-03-04 10:05

Uheldigvis faldt Flemming Joensson over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Prøv og læs anmeldelsen på www.dpreview.com. Der er mere støj på G5
> end der er på billeder taget med G3. Om der er andet man lige skal
> være obs på ved jeg ikke.

Netop den havde jeg skimtet, men jeg læste ikke det hele, fordi han
skriver, at det er næsten identisk med G3. Jeg har dog læst
konklussionen.

Men netop støj ser ud til at være et specifikt problem i flere 5mp
kameraer...

Claus